Stoep geraakt !

default

RE: Stoep geraakt !

heb gisteren de stoep geraakt in aan de linker kant, omdat ik moest uitwijken, met een kilometertje of 15peruur tot stilstand gekomen..

Het was het linkervoorwiel, en als ik nu naar links stuur zit er een soort zwaar stuk in iedere slag die ik met het stuur maak. Grotendeels is de slag licht, maar er zitten stukken in waar hij mega zwaar stuurt.

Ook komt hij vanuit een bocht met de wielen naar links ingestuurd niet meer terug naar de neutrale stand. Dat doet hij vanuit rechts wel.
Ook staat het stuur niet meer recht, en als ik hem zet zoals hij hoort te staan dan stuurt hij heel erg zwaar...

Hij spoort niet meer helemaal oke, maar niet overdreven slecht. Heb al even de stang die naar de voorkant van het subframe gaat recht getikt (was krom) en die heeft een beetje geholpen.

zou iemand mij tips kunnen geven om te kijken wat er precies kapot is!?

heel erg bedankt voor de moeite!!

RE: Stoep geraakt !

Heb je er al een andere velg opgelegt.
Dan heb je al een gedeelte van het probleem minder.

default

RE: Stoep geraakt !

velg is recht, heb m al op het ballanceer apparaat gehad geen onballans, en dat heeft trouwens ook niks met het zware sturen te maken (verbeter me als ik het fout heb)

RE: Stoep geraakt !

ik denk dat je stuurhuis er aan is.maak je stuurkogels aan bijde zijden los en probeer dan nog eens. als hij steeds op dezelfde plaats zwaar gaat demonteer het stuurhuis en vervang het geheel.

RE: Stoep geraakt !

Ik heb het met mijn Renault 5 ook gehad. (Stoep geraakt) Resultaat stuur scheef (tandwielen van stuurkolom over elkaar verschoven) en heel licht sturen. Het bleek dat het hele wiel naar binnen stond. De veerpoot was naar binnen gebogen....

Ik zou zeggen: demonteer de hele ophanging. Check de draagarmen (onder en boven). Als het vervangen hiervan (als ze krom zijn) het probleem niet oplost is het subframe verbogen. Dit is worst case maar niet echt waarschijnlijk...

RE: Stoep geraakt !

Kan ook zijn dat alleen het stuurhuis verschoven is. Kijk of je stuur nog recht staat en of je van midden naar links en rechts nog evenveel omwentelingen nodig hebt.

RE: Stoep geraakt !

Het stuurhuis is zowizo verschoven...Maar dat de auto zichzelf na een bocht niet meer rechttrekt is te wijten aan het feit dat een wiel niet meer in lijn staat. Er is dus echt meer aan de hand

RE: Stoep geraakt !

stuurhuis "zoizo verschoven " hoe weet jij dat heb je hem bekeken dan. en een renault is geen mini.uiteraard kan het geen kwaad dit te kontroleren. de voortrein van een mini kan best wel wat hebben .op afstand is het moeilijk te zeggen wat er mee aan de hand is. als je het stuur draai en je hebt per omwenteling steeds op dezelfde plaats een zwaar punt dan moet het bij het stuurhuis worden gezocht .als inderdaad het stuurhuis is verschoven kan de stuurstang in de stuurkolom onder waar het bevestigingsboutje zit de karrosserie raken en dan zwaar draaien .in geval van twijfel laat het controleren door een garage het is wel je stuurinrichting waar je het over hebt

RE: Stoep geraakt !

knutsel schreef:
stuurhuis "zoizo verschoven " hoe weet jij dat heb je hem bekeken dan. en een renault is geen mini.uiteraard kan het geen kwaad dit te kontroleren.



Doordat het stuur scheeft staat als de wielen 'recht staan'...easy as that...

Natuurlijk is een mini geen renault. Wat ik aan wil geven is dat de symptomen (niet meer recht sporen na een bocht) waarschijnlijk wel dezelfde oorzaak hebben...->scheve wielophanging

RE: Stoep geraakt !

je kan vrij makkelijk even kijken of je stuurkolom de bodemplaat raakt:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/st ... column.gif
bij nr4 op het plaatje .. even je tapijt oplichten ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Stoep geraakt !

wat ik bedoel is dat er gelijk wordt gezegt het is dit of dat terwijl er nog meer mogelijkheden zijn .wat mogelijk is onderandere dat de spoorstang krom is, dat de stuurstang onder aan het stuurhuis door de klap een tandje is versprongen de voorste ophanging van de trekstang aan het subframe is verbogen.het armpje boven aan de fugee krom is.op afstand is dit moeilijk te beoordelen!! :( dus toch niet zo "easy as that"

RE: Stoep geraakt !

..maar als ik het zo hoor dan durf ik er wel op te wedden
dat het stuurhuis aan gort is!
Noem alle kromme delen maar op, heeft niks met dat zware
punt te maken, dat moet je toch echt zoeken in het stuurhuis!

RE: Stoep geraakt !

@ knutsel:

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat een stang waarmee de fusee verbonden is krom is, wat een verklaring kan zijn voor het uit-spoor staan van een wiel. Maar de verklaring voor het scheefstaande stuur (als de wielen dus recht staan, en het kromme wiel optisch niet zeer duidelijk opvalt) toch alleen te zoeken is in een versprongen stuurhuis. Maar eigenlijk is dit punt niet prioriteit. Eerst uitzoeken waardoor het wiel uit spoor is...

RE: Stoep geraakt !

als inwendig een tand is versprongen dan is het direct afgelopen met het stuurhuis de tanden zijn ongeveer 5 mm hoog en er is maar enkele tienden van een mm ruimte. als er dan een tand is versprongen dan is er een afgebroken of het stuurhuis is uit elkaargebarsten .zelfs met een totaal versleten lager van het tandwiel slaat hij nog geen tand verder wel is er dan veel speling.wel is het mogelijk dat een tand is beschadicht. jammer dat je tever woon ik wil anders best wel eens kijken.als er een wiel door een klap scheef komt staan zal ook het stuur scheef staan je moet "tegensturen" om weer recht vooruit te gaan. dat er dan een grotere bandenslijtage is is wel zeker. O:)

RE: Stoep geraakt !

Ik heb ooit ook eens een stoepje gepakt en toen was de spoorstang (van onderste draagarm naar voorkant subframe) behoorlijk verbogen.

Toen paste ik nog de botte sleutelmethode toe dus gewoon zonder te demonteren weer recht-gemept met een vuistje. Natuurlijk was de hele sporing en wegligging verdwenen maar zwaar sturen had ik niet.

Vervang eerst maar de spoorstang aan de botsingkant en kijk dan nog eens of je het probleem hebt. Vergis je namelijk niet in het werk om je stuurhuis te demonteren :x

Eigenlijk moet je de hele voorhanging opnieuw laten uitlijnen. Maar wat er dan weer allemaal afgesteld kan worden hangt af van je setup.

Als je tóch de hele boel gaat loshalen, doe dan meteen een upgrade; on car adjustable lower bottom arms, adjustable rods..

default

RE: Stoep geraakt !

de spoorstang (van onderste draagarm naar voorkant subframe) was bij mij ook behoorlijk verbogen. heb deze zoals ik al zei even op de brug met vuist recht getikt, dan kon ik even controleren of het daar aan lag, en inderdaad hij ging een stuk lichter sturen. ook is het zware stuk er voor een groot deel uit.

Het is echter wel appart als ik de voorwielen los van de grond heb en de wielen van maximaal links naar maximaal rechts stuur (met de handen de wielen draaien) dan merk ik niks van dat zware stuk. Maarr... als ik hem in het midden even los laat, en weer verder wil is er geen beweging in te krijgen :?

De spoorstang en bovenste draagarm waren altijd al slecht, een mooi moment dus om ze te vervangen, maar wat verder te controleren??

heb bij de bodemplaat gekeken en is niks aan de hand.. dat het stuur niet meer recht staat is de wijten aan het niet sporende linker voorwiel.
als ik hem recht zet staat het rechterwiel namelijk wel recht. (dit is dus gewoon een kwestie van uitlijnen!)

RE: Stoep geraakt !

wat jij de spoorstang noemt is in werklekhijd de trekstang of op zijn engels de tie rot.de spoorstang zit tussen de fugee en het stuurhuis

default

RE: Stoep geraakt !

die bedoel ik dus niet, ik bedoel de stang die naar de voorkant van de auto loopt (subframe)

RE: Stoep geraakt !

De trekstang.
Ik had na mijn ongelukje vorig jaar ook een raar sturende mini. Probleem werdt veroorzaakt door een krom stuurarmpje (zit met 2 bouten bovenop je fusee).

RE: Stoep geraakt !

inderdaad de stang die jij bedoel, dus de stang van het subframe naar de onderste draagarm, heet dus de trekstang of tie rot.de spoorstang zit aan het stuurhuis vast naar de fugee en daar kan je de sporing mee afstellen

RE: Stoep geraakt !

Ik denk dat ik hier maar even inhaak..
Heb dus ook een rand geraakt.. met links voor..

probleem 1:
velg stuk..

een nieuwe / 2e hands /reserver er onder


probleem 2:
Stuur staat scheef als rechter wiel recht staat.
Als het stuur recht staat is het linker wiel wel recht maar de rechter weer scheef..

Uitlijning + verschoven stuurhuis lijkt me


probleem 3: stuur is bij de laatste omwenteling naar links is vrij zwaar.. en de 1e naar rechts vanuit helemaal links ook.. verder stuurt hij erg soepel.. Bevestigings boutje is het niet..
(getest met de wielen van de grond)

wat zou dit kunnen wezen? Stuurhuis? Stuurstang?

Alle stangen lijken op het eerste gezicht allemaal recht.. Heb nog niets los gehad..

RE: Stoep geraakt !

Check je stuurarm aan de rechterzijde maar eens.
Die zou heel goed wel eens krom kunnen zijn. Bij mij:



Links de oude en rechts de nieuwe.

RE: Stoep geraakt !

Mss ook ff een vraag stellen hier.

M'n auto heeft (nog) niet de stoep geraakt of een rand van het een of ander.

Maar als ik m'n stuur recht zet, dus als het MINI logo mooi naar mij gericht staat, dan staan beide wielen precies, niet veel, maar toch een beetje naar links, waardoor als ik rechtdoor rij en m'n stuur ff loslaat hij soms naar links neigt.

Wat kan dat zijn?

Nu met m'n Deepdish velgen van 13" is dat er niet meer... hoe kan dat?

RE: Stoep geraakt !

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Je stuur staat niet recht op de stuurkolom. Dit is een veelvoorkomende oorzaak.

RE: Stoep geraakt !

Auto uit laten lijnen...

Misschien heeft dat ook zin..
Heb er niet al te veel verstand van verder..

RE: Stoep geraakt !

Je moet in principe je stuur los kunnen laten en dan zou de auto gewoon rechtdoor moeten rijden. Wanneer hij naar een kant trekt moet ie uitgelijnd worden.

Het stuur rechtzetten, zodat je logo recht staat, kun je gewoon doen door het stuur te demonteren en recht te monteren.

Kijk wel eerst voor je hem gaat laten uitlijnen of de bandenspanning links en rechts hetzelfde zijn !

Dennis

RE: Stoep geraakt !

door de tik kan het stuurhuis ook een beetje verschoven zijn onder de auto. Kijk even of dat asje nog in het midden zit van het gat in de vlier

RE: Stoep geraakt !

ben na een korte vakantie weer even aan het kijken geweest..

aan de linkerkant komt de beschermhoes (hier te zien) van de spoor stang tegen het subframe aan op het moment dat er helemaal ingestuurd worden. Hierdoor zit er een zwaar punt bij de laatste slag naar links en de eerste naar rechts daarna..

Wat kan hier de oorzaak van zijn?