Kruimelpad
Storing hoofdstroom
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door BertM op di, 02-12-2003 09:33
Starten met een andere accu en via startkabels had ook geen succes.
- Login of registreer om te reageren
Als het goed is zit er ergens een cut-off switch die de stroom moet uitschakelen bij een aanrijding. Die kun je weer indrukken als hij "afgegaan" is. Dit zit op MPis en ik dacht ook op SPis.
[size=75:1nyhte9b][Edit: typo][/size:1nyhte9b]
- Login of registreer om te reageren
BertM schreef:
Starten met een andere accu en via startkabels had ook geen succes.
Dat zegt niet zo heel veel, probeer die andere accu maar eens gewoon aan te sluiten ipv met startkabels. Als de accu helemaal los is geweest zou de ECU zich ook moeten resetten, heb je dat ook meteen gedaan.
Ik heb ook net een nieuwe accu moeten kopen, met startkabels over de oude heen wou mijn mini nog steeds niet starten. Accu eraf en andere erop en er klinkt weer muziek onder de motorkap.
- Login of registreer om te reageren
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door Mini Martin op do, 05-02-2004 19:26
Whah help!
Vandaag reed ik weg en plotseling was de Mini dood.
De verlichting brandde en de accu is zeker oke.
De motor viel plotseling stil en reageerd niet op het contact. De controleverlichting in het dash doet het ook niet.
Wanneer contact wordt gemaakt valt de verlichting ook uit en vliegt de zekering eruit.
Waarschijnlijk zit er ergens sluiting, maar waar!!
Het is een Estate uit 77 met 1300 blok elektr.ontsteking.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
ik heb een aantal weken geleden de hele kabelboom uitgelegt, kijk daar eens...
het kan goed zijn dat je contactslot de oorzaak is...
probeer je mini eens te starten d.m.v. doorverbinden van de kabeltjes (hot-wire)...
- Login of registreer om te reageren
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door Mini Martin op do, 05-02-2004 19:39
Je bedoeld de contactpennen die onderaan je contact zitten.
Zou kunnen dat de loshangende draad tegen massa aan hangt.
Had ik een twee drie niet zo snel aan gedacht.
Morgen maar eens naar kijken.
Zal voor de zekerheid anders maar m'n multiemeter meenemen.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
Mini Martin schreef:
Wanneer contact wordt gemaakt valt de verlichting ook uit en vliegt de zekering eruit.
Waarschijnlijk zit er ergens sluiting, maar waar!!
meten = weten
maar dit is een ander probleem als van BenM:
BenM":17ldmjdl]Mijn Mini 1.3i uit 1996 start niet als gevolg van een storing in het hoofdstroomcircuit. [/quote:17ldmjdl]
De hoofdstroomkabel komt aan op het startrelais op de startmotor. Meet daar eens de spanning en vergelijk die met de spanning direct op de accu. Als die lager is, vermoed ik dat je toch een massaprobleem hebt. Schuur de contacten van de klemmen op, ook die aan de (-)pool van de accu naar de body.
Verder kan het natuurlijk nog steeds een slechte accu zijn. Probeer eens te starten met een andere accu, zonder je huidige aangesloten, zoals al gezegd.
Verder kan het komen dat je accu kapot is door een defecte dynamo, controleer de spanning op je accu eens bij draaiende motor, zou 13,8V moeten zijn. In dit geval kan natuurlijk ook de oorzaak gecorrodeerde aansluitingen zijn. Schuur dus ook even de klemmen op aan het startrelaid. Hiervoor even de koperen moer losdraaien, na opschuren even invetten met kopervet, scheelt corrosie.
Wouter
- Login of registreer om te reageren
De hoofdstroomkabel komt aan op het startrelais op de startmotor
.. en die kabel loopt langs de onderkant van de hele mini .. bij beschadiging grote kans op kortsluiting .. loopt ook wel dicht langs de uitlaat ? check de isolatie van deze kabel eens goed.
de zgn. "inertia-switch" waar Eelke het over had is omcirkeld op deze foto:
http://pi0051.uvt.nl/easyphoto/showfull ... PG&index=5
(Spi)
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door Mini Martin op vr, 06-02-2004 10:05
red flame schreef:
het kan goed zijn dat je contactslot de oorzaak is...
Je zat aardig goed in de richting.
Vanochtend gevonden. De draad die het startrelais actief maakt was gebroken.
Had zelf geen persschoentjes bij me, maar met Ductape kom je een heel eind.
Starks maar een nieuwe draad erin trekken.
grtzz MArtin
- Login of registreer om te reageren
en wederom een rijdende mini...
succes met het trekken van de nieuwe kabel
- Login of registreer om te reageren
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door Mini Martin op vr, 06-02-2004 10:28
yubs, thnx
Gaat wel lukken. Kan overal makkelijk bij (flipfront)
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
de zgn. "inertia-switch" waar Eelke het over had is omcirkeld op deze foto:
http://pi0051.uvt.nl/easyphoto/showfull ... PG&index=5
Helaas werkt de link niet meer, maar hoe zit het nu met die schakelaar zit hij alleen op een MPI of ook op een SPI? En waar zit het ding dan op een SPI , heeft misschien iemand nog een fototje, wel handig om te weten, tot nu toe heb ik er nog geen problemen nee gehad, maar het lijkt me wel makkelijk om het te weten.
- Login of registreer om te reageren
MPI of ook op een SPI? En waar zit het ding dan op een SPI
Zit ook op een spi, als je voor de motorkap staat en in de motorruimte kijkt, zit hij rechtsboven. Het is een zwart rubber dopje.
Wouter
- Login of registreer om te reageren
RE: Storing hoofdstroom
Ingediend door BertM op ma, 01-12-2003 22:28
Mijn Mini 1.3i uit 1996 start niet als gevolg van een storing in het hoofdstroomcircuit.
De accu is helemaal ok. De massaverbinding is ook ok. Alle verbruikers werken matig (oa verlichting, ventilator etc)
Is er iemand die weet of er ergens een hoofdstroomrelais zit of een belangrijke verbinding ?
Andere suggesties zijn ook welkom.