Stotterende 1100

default

RE: Stotterende 1100

Sinds enige tijd heeft mijn 1100 special een vervelend probleem: als ik met een warme motor rij begint hij na een tijdje, ongeveer 3 kilometer, te stotteren. Dit doet hij vooral in de 4e versnelling.
Als ik even stilsta of langzamer rij is het probleem even weg. Als ik een beetje choke ook.
Het mengsel heb ik al wat rijker gezet, maar dit heeft niet een merkbaar resultaat gehad.

Nu zit ik na te denken over waar ik het probleem moet zoeken: in het benzinemengsel, hij loopt namelijk wel mooi als ik een beetje bij-choke of in het ontstekingstijdstip, als hij te weinig goed mengsel krijgt en te laat vonkt zal er een niet-merkbare ontbranding zijn.

Verder is het blokje (voor een 1100) in een prima staat. Goede compressie, wel hoog olieverbruik (ongeveer 1:400, maar dat is al jaren zo.)

Wie heeft een idee waar ik het best kan zoeken?

RE: Stotterende 1100

De volgende opsommingen kunnen te maken hebben met jouw storing.
En kun je op deze manier proberen het probleem op te lossen.

[color=red:1nefcekm]1 Motor krijgt te veel benzine.
2 Klepspeling te groot
3 Water in de carburateur
4 Motor zuigt valse lucht
5 Ontsteking staat niet juist
6 Condensator defect
7 Bougie defect / vuil
8 Verdeler kap / rotor/ kontaktpunt ingebrand
9 Verkeerde benzine getankt misschien?
10 Luchtfilter vuil.
11 Brandstof filter vuil indien gemonteerd[/color:1nefcekm]

Als ik zie dat je mini 1 liter op de 400 km olie verbruikt zou ik al maar ééns de bougies kontroleren, deze zouden wel es goed vuil kunnen zijn.
Zoals jezelf al aangaf door meer benzine te geven heeft geen enkel nut.

RE: Stotterende 1100

Hmm, dit is te globaal om een duidelijke richting te geven. Zoals theo ook al duidelijk maakt met zijn lange lijst...

Begin eens met de hele ontsteking te vernieuwen (bougies, rotor, verdelerkap, puntjes, en condensator) kan een wereld van verschil uitmaken, en kost echt de wereld niet (brezan of zo).... Vanaf daar kun je dan verder gaan zoeken en dat deel uitsluiten. Anders blijf je zonder echt te weten of iets goed is van het een veranderen naar het andere optimalizeren heen switschen......

RE: Stotterende 1100

Vergeet ook vooral de bougiekabels niet... die kunnen me toch een ellende geven waar je je helemaal blauw naar zoekt.

RE: Stotterende 1100

En die condensator... kost €0,20 ofzo en kan bergen ellende veroorzaken...
Heb ik meegemaakt toen ik mijn Mini net 2 uur had :) gelijk de ANWB kunnen bellen omdat ik niet wist waarom dat ding zo stotterde, verlangde zeker naar haar oude bazinnetje terug. gelukkig had die ANWB man door dat het de condensator was, ik heb ooit van iemand gehoord die een nieuwe bobine moest aanschaffen en het probleem was nog steeds niet weg. FF vervangen dus.

RE: Stotterende 1100

Waar zit die condensator dan? Ik ben me er niet bewust van dat ik dat bij mijn Mini apart zou kunnen vervangen, terwijl ik toch zowat de hele ontsteking uit elkaar heb gehad.

RE: Stotterende 1100

De condensator zit op de onstekings behuizing.
Tenminste bij de oude modellen, de nieuwere hebben een electronische ontsteking als deze is voorzien en hebben geen kontaktpuntjes of condensator.

RE: Stotterende 1100

Op de stroomverdeler bedoel je, neem ik aan (persoonlijk versta ik onder ontsteking de hele rataplan van verdeler, verdelerkap, bobine, bougiekabels en bougies). Maar dat kan een hoop verklaren (had eigenlijk al een vermoeden dat dat het punt (pun intended :)) zou zijn, want ik heb inderdaad een elektronische ontsteking.