Stralen vs Pyrolise...

RE: Stralen vs Pyrolise...

Haai forumers,

Mijn Van is geschorst voor de restauratie, een afspraak bij de plaatwerker is gemaakt. "Gelukkig" kan ik pas eind april terecht dus tijd zat om de Van te demonteren en te sparen. De plaatwerker wil de Mini helemaal kaal aangeleverd krijgen. Wat is wijsheid om te doen? Stralen of schuren met de hand of pyrolise (was laatst iets over op de list), of een combinatie van die dingen? En hoe zit het met de grote oppervlakten zoals deuren, achterschermen en dak? Moet ik bang zijn voor vervormingen en deuken of valt dat wel mee. Iemand ervaringen, tips, adressen (omgeving Amsterdam, Almere, 't Gooi) en weblinks....?

RE: Stralen vs Pyrolise...

RE: Stralen vs Pyrolise...

regio amsterdam, ga je dus je Van laten plaatwerken en spuiten...

ik PM je... :)

RE: Stralen vs Pyrolise...

Als je de Mini kaal wil hebben dmv pyrolyse wordt alle lak, tectyl en kit vervrand. Daarna moet de auto nagestraald worden, om alles te verwijderen.

Alleen stralen zijn de meningen over verdeeld. Als je dit laat doen bij iemand die weet wat hij doet (dun plaatwerk), zal je geen vervorming hebben.

Zoek eens, er is genoeg geschreven over stralen.

Waar laat je hem plaatwerken?

Wouter

RE: Stralen vs Pyrolise...

Ik laat hem plaatwerken bij een plaatselijke schadehersteller die ik ken via de normale garage. Ik ken hem via mijn schoonmoeder welke bij de normale garage werkzaam is. De schadehersteller doet dit als stopwerk en gelukkig voor mij éénmalig :)

RE: Stralen vs Pyrolise...

Het nadeel van pyrolyse is wel dat je verf er overal af brandt of niet? Je kunt niet op alle plaatsen weer verf terug krijgen! Denk aan holle ruimte's enz. enz...

RE: Stralen vs Pyrolise...

Je kunt niet op alle plaatsen weer verf terug krijgen! Denk aan holle ruimte's enz. enz...



Als het goed is heb je de holle ruimtes al open. Voordat je hem wegbrengt, haal je de dorpels en neus er al af. Alle holle ruimtes heb je dan wel gehad. holle ruimtes als a- en b-stijlen kun je daarna weer prima behandelen.

cheers,
Wouter

RE: Stralen vs Pyrolise...

Maarin aan de binnenkant van je dakgoot, bij de achtergordels, kokerbalk onder je kap... Je moet het goed kunnen tectyleren.

Maar in hoeverren brandt de lak weg? Ook tussen dubbele platen? (bij puntlassen..)

RE: Stralen vs Pyrolise...

Ik denk dat 'af-fabriek' op de meeste plaatsen die je niet ziet al schrikbarend weinig lak zat.
Alle holle ruimten gewoon goed behandelen met Fertan o.i.d. is altijd een goed advies.
M.i. kan er dan ook weinig fout gaan.

RE: Stralen vs Pyrolise...

Mini Power schreef:
Maarin aan de binnenkant van je dakgoot, bij de achtergordels, kokerbalk onder je kap... Je moet het goed kunnen tectyleren.



Met ML-tectyl en zo'n slang kom je een heel eind.

Maar in hoeverren brandt de lak weg? Ook tussen dubbele platen? (bij puntlassen..)



Tsja, dat is altijd een probleem. Tenzij je alle panelen losboort en de auto weer opnieuw opbouwt weet je 100% zeker dat je niets aan roest mist.

Wouter

RE: Stralen vs Pyrolise...

ik zou hem laten parelstralen, da's minder grof