stroomlek, hoe op te lossen

RE: stroomlek, hoe op te lossen

Mensen, zoals ik reeds in een ander topic heb aangegeven heb ik inmiddels mijn custom-made dash verder afgewerkt en gemonteerd. Alle meters zitten er in en zijn aangesloten echter heb ik nu problemen... Het probleem wordt veroorzaakt door de amperemeter, na een nacht is mijn accu leeg! Weet iemand of het normaal is dat een amperemeter stroom"verbuik" heeft? Ik overweeg nu om een stroom-hoofdschakelaar aan te brengen in de kabel vanaf de accu maar als het te voorkomen is doe ik dat liever... Wie o wie heeft goede raad. O:)

default

RE: stroomlek, hoe op te lossen

tinus77 schreef:
Het probleem wordt veroorzaakt door de amperemeter, na een nacht is mijn accu leeg! Wie o wie heeft goede raad



## je hebt dus ergens in je mooie breiwerkje de + aan de - verbonden (via een grotere verbruiker) en deze verbinding niet over het contact of een schakelaar geschakeld.

als je 1 draadje van de amperemeter loshaalt en los laat liggen, is de accu dan ook na een nacht leeg?

RE: stroomlek, hoe op te lossen

Dat gaan we proberen! Ik heb nu de draad welke vanaf de accu in de motorruimte binnenkomt op de startmotor losgemaakt en deze doorgetrokken" naar de amperemeter en met een andere draad vanaf de amperemeter ben ik dan terug naar de aansluitklem van de startmotor gegaan.

RE: stroomlek, hoe op te lossen

tinus77 schreef:
Dat gaan we proberen! Ik heb nu de draad welke vanaf de accu in de motorruimte binnenkomt op de startmotor losgemaakt en deze doorgetrokken" naar de amperemeter en met een andere draad vanaf de amperemeter ben ik dan terug naar de aansluitklem van de startmotor gegaan.



Dit kan eigenlijk niet de oorzaak zijn. Anders zou je accu ook leeggetrokken worden als de meter er niet tussen zou zitten. De startmotor trekt geen stroom als deze niet bekrachtigd wordt. Verder lijkt het mij niet verstandig om de amperemeter in serie met de startmotor te plaatsen. De aftermarket amperemeters gaan vaak maar tot 30 of 50A. Met starten trek je echt wel meer uit je accu en zo zal je meter snel defect zijn. Kijk anders nog eens goed in het schema waar de meter zou moeten komen.

Als ik naar de inbouwbeschrijving van bijvoorbeeld Equus kijk, moet de meter tussen de accu en de regelaar (vanaf de dynamo).

Groeten,
Mischa

RE: stroomlek, hoe op te lossen

Je klink nogal zeker dat het in de ampere meter zit. Hoe ben je daar zo zeker van en wat is je afname? Zat deze storing er niet voordat je custom dash monteerde?

RE: stroomlek, hoe op te lossen

Dat zei ik dus ook al in mijn vorige post. Ik weet niet rpecies hoe zwaar de accu in een Mini is, maar al is die maar 34Ah, dan zou je nog altijd continue 4A door je meter hebben lopen en dat zou je dus moeten zien.

Mijn tip: Zorg dat je accu helemaal vol is en hang dan een multimeter op ampérestand tussen de accu en de pluskabel. Door nu verbruikers los te koppelen, kun je bepaalde verbruikers uitsluiten. Het zou bijvoorbeeld ook een verkeerd aangesloten achterruitverwarming kunnen zijn, of een defecte schakelaar of relais van de achterruitverwarming.

Ik sluit de ampéremeter vrijwel uit.

Mischa
(die NOG geen Mini rijdt)

RE: stroomlek, hoe op te lossen

Als ik het zo lees gaat je volledige stroom door de amperemeter, dus ook je start stroom. Het kan best zijn dat je amperemeter bij het starten een flinke klap krijgt bij het starten want de startstroom kan oplopen naar 80A.
Zelf heb ik een Amperemeter ingebouwd en de aansluitingen zijn als volgt;
Op het startrelais zit de accu kabel en de bruine draden. De bruine draden heb ik losgemaakt en op een extra klem gezet. De bruine draden gaan naar de verbruikers en dynamo. Tussen de accu kabel en de extra klem zit nu de amperemeter. In deze situatie gaat alleen de laadstroom (+)en de stroom van de verbuikers (-)er door heen.

Ik hoop dat dit begrijpelijk is?

groet

Leon