stuur arm krom?

default

RE: stuur arm krom?

Hey, Ik dacht eerst dat mijn subframe krom was en dat hierdoor mijn wiel krom stond (dit zal ook wel een beetje hiermee te maken hebben) maar nu heb ik de stuurkogel en de stuurarm gedemonteerd en hetlijkt alsof de stuurarm krom is. Is dit na te meten? Moeten de 3 bouten normaal alle 3 evenwijdig zijn met elkaar? Of gewoon vervangen en kijken ofdit iets veranderd?

foto:


groetjes

default

RE: stuur arm krom?

sry verkeerde plaats gepost

zou iemand deze kunnen verplaatsen?

groetjes

RE: stuur arm krom?

Er hoort een kromming in te zitten...

Waarom vergelijk je hem niet met die van de andere kant O:)

RE: stuur arm krom?

Ziet er vrij normaal uit, maar wat ik uit een ander topic van je heb gezien, zou ik dat voorste subframe toch maar vervangen.

Dennis

RE: stuur arm krom?

als je puur naar de diktes van de diverse delen kijkt van je voorwielophanging heb je eerder een krom subframe dan een kromme stuurarm, door de krachten die je op je wiel krijgt bij een aanrijding krijg je een hefboom op je draagarm waardoor deze het subfrakme kromtrekt, aangezien je stuurassen enige flexibiliteit hebben zal de kracht die vrijkomt bij de botsing doorgegeven worden naar het subframe en niet opgevangen worden door je stuurarmpjes.

de vrijgekomen kracht door een aanrijding eindigt in vervorming van de zwakste delen.

default

RE: stuur arm krom?

Maar is het wel logisch dat door een kleine afwijking op het subframe er zo een grote afwijking op de wielen komen. En als je naar de stuurarm kijkt en die vergelijkt met die van de andere kant dan ziet die er een beetje verschillend uit. De kant waar de stuurkogel in steekt staat onder een hoek t.o.v de andere 2 gaten, bij de andere kant lijkt het alsof deze alle 3 evenwijdig zijn met elkaar. Nu, het subframe ga ik waarschijnlijk nog vervangen maar het zou stom zijn moest ik dit vervangen en dan tot de conclusie komen dat men wiel nog steeds krom staat.

default

RE: stuur arm krom?

Ik heb zopas de stuurarm aan de andere kant ook eens afgehaald en ze vergeleken. Het verschil was echt heel groot. De 3 bouten moeten normaal evenwijdig zijn met elkaar. Bij de ene was dit niet, deze stond echt krom. en toen ik ze op een evenwijdig stuk legde om ze te vergelijken viel het mij ook op dat de ene een stuk hoger kwam dan de ander...

nu ik heb gezien dat als ik deze gewoon laat staan en de 2 wielen uitlijn en de ene kant op het maximaal uitdraai en dan andere op het (bijna) minimaal, dat alle 2 de wielen recht staan. Maar dan kan ik mijn stuur niet meer evenveel omwentellingen maken in beiden richtingen. dus dit is ook niet aan te raden.

Als ik een stuurarm zou vervangen zou dit alles oplossen? Is het dan aan te raden dat ik aan alle 2 de kanten een nieuwe zet?

groetjes

RE: stuur arm krom?

Er zit in de bodem aan de passagiers kant een rubberdopk\\je.
Als je die weghaalt zie je een kunstof dopje zitten wat in het stuurhuis zit.
Haal deze weg en je kijkt naar de stuuras IN het stuurhuis.
Hier zit een uitsparing in om de uitslag links/ rechts gelijk te maken.
Duw de achterkant van een 8 mm boor in het gat en draai aan het stuur. Vidn het gat en ga je wielen uitlijnen en de uitslag links/rechts is weer gelijk...

RE: stuur arm krom?

Niet alle stuurhuizen hebben dat gat, het kan zijn dat je voor niets zoekt. Ik had zo'n stuurhuis. Met gat was wel makkelijker.

Groet ron

RE: stuur arm krom?

Ooh okee dat wist ik ook nog niet...
Nouja.. als hij er niet zit wordt het lastig...
Je kan wellicht ff zoeken, zit hij er wel is het een voordeel..