ik zou ook even goed kijken of de bout onderaan je stuurstang goed vast zit..Deze zit op het schopbord in de auto.
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
ik zou ook even goed kijken of de bout onderaan je stuurstang goed vast zit..Deze zit op het schopbord in de auto.
Jaapio
hmm
dan zou het nog zo kunnen zijn dat er ruimte zitten op de stuurstang zelf. Ik heb bij mezelf gehad dat de tandjes van de stuurstang niet meer goed waren. Hierdoor had ik ook speling, en uiteindelijk een helemaal doorgedraaide stuurstang. Hiervoor moet je wel je hele stuur demonteren..
Als dat ook niet is dan zal het speling in het stuurhuis zijn
Jaapio
ps:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/st ... column.gif
je hebt net boutje nummer 4 gecontroleerd
ja, boutje nr 4 zit goed vast, dank je voor het snel opzoeken!!
Maar het stuurhuis is net vervangen!
Zal de mini-garage wel ff bellen.
En dat getril? hoe komt dat dan??
Moet ie , door vervanging stuurhuis, opnieuw uitgelijnt of gebalanceerd worden?
Of heeft dat er niks mee te maken??
gr,
Eric
uitlijnen na zoiets is imho wel verstandig.
Zowieso verstandig om dat een keer in de zo veel tijd te doen.
my 2 pence
Zit er eigenlijk verschil in een stuurhuis van een oudere Mini en een MPI met sportspack?
ja 1 heeft meer uitslag dan de ander..dat is zeker..
maar weet niet zeker welke het nu is..
Maar als je met een oudere Mini overgaat van 10 cq 12" naar 13" wordt dan ook het stuurhuis vervangen? Oftewel kan een ouder type stuurhuis gebruikt worden? Zijn inbouwmaten en andere eigenschappen gelijk?
De stuurhuizen zijn zonder problemen uit te wisselen, maar inderdaad is de stuuruitslag van de Sportspack Mini's kleiner, vandaar dat de Sportspack Mini's ook een grotere draaicirkel hebben. Dit is gedaan om te voorkomen dat de 13" wielen aan de binnenzijde tegen het binnenscherm aanlopen.
Ik denk dat weinig mensen die van 10" of 12" naar 13" gaan ook het stuurhuis vervangen. In principe is het ook niet echt nodig, zodra je hoort dat de wielen aanlopen bij de uiterste stuuruitslag volstaat het om gewoon iets minder scherp in te sturen. Mijn 77er op 13" had overigens geen problemen met aanlopen, maar dat was voornamelijk te danken aan 5,5J velgen in de juiste ET maat. Bij mijn weten was er zelfs niets aan de voorschermen gedaan en toch liep de boel niet aan.
Voor wat betreft dit topic: Waarschijnlijk is het gebruikte stuurhuis er één die al een heel leven achter zich heeft. Als alle bouten goed vast zitten, inclusief de bout aan de onderzijde van de stuurkolom, waarmee de stuurkolom verbonden wordt met het stuurhuis, en er zit geen zichtaber/voelbare speling op de buitenste stuurkogels, kan het niet anders dan dat de speling tussen het tandwiel en rondsel in het stuurhuis zit. Weliswaar is dit (deels) afstelbaar, maar dat is een bijna onbegonnen klus met een ingebouwd stuurhuis.
Uitlijnen moet je *altijd* doen na het vervangen van het stuurhuis.
Ik zou terug gaan naar de Mini-garage en daar laten voelen hoeveel speling er op het stuurhuis zit, wellicht hebben ze zelf een stuurhuis met een onbekende historie gebruikt, en zullen ze dezelfde klus dus nog een keer moeten herhalen met een ander stuurhuis.
De trillende wielen zou ik dan meteen laten balanceren.
Bij de APK (4e sinds monteren van nieuw stuurhuis, terwijl dit geen nieuw probleem is) is er gemeld dat de wielen niet vrij rond kunnen draaien in uiterste stand, met afkeur tot gevolg. Dit is het gevolg van het monteren van een 12" stuurhuis ipv een origineel sportspack stuurhuis.
Ik heb zelf iets geprobeerd te wijzigen aan de uitlijning en nu lopen de wielen weer vrij op de krik, maar loopt er nog één wiel licht aan bij het rijdend insturen in uiterste stand. Dit is aan de bestuurderskant tegen het schutbord. Is dit voldoende voor de APK? Hoe wordt dit gemeten? Wordt de uitlijning ook bekeken en is het een probleem dat het wiel niet meer in de middenstand staat? (na APK zet ik het gelijk weer terug in oorspronkelijke stand )
Ik heb het reservewiel 145/70R12 gemonteerd zonder én met spacer, maar hierdoor loopt het wiel nog meer aan. De diameter is groter dan de 13". Hoe zit dit met 165/70R12?
Ik heb elders op het forum gelezen dat het tandwiel te verkorten is dmv een ring te plaatsen onder de stofhoes. Is dit ook te doen dmv een ty-wrap?
Hebben jullie advies hoe dit probleem makkelijk op te lossen is?
pffffffffffffffffff laat het toch netjes maken... tyrap in je stuurhuis, leuk, lachen als dat dingetje knapt en tussen de tanden gaat zitten kan je niet sturen, hilarisch als je dat gebeurd met een 100km/h op de snelweg...
je wielstanden, zelfde verhaal, vooral zomaar gaan draaien aan de afstelling van de stuurstangen, voor een paar euro bij de shit-fit meten ze het en stellen ze hem in, het scheelt je in je bandenslijtage en vooral veiligheid...
hoe heb je de cm speling gemeten?
dan oplossingsgewijs... controleer de kwaliteit van je stuurkogels zoals die aan je fuseehuis zitten, teveel speling geeft zwabberen.
dan zit er bovenop je fuseehuis een stuurarmpje, deze hoort met 2 busjes en 2 bouten vastgeschroeft te zitten, controleer die ook, (ook of die busjes erin zitten)
kijk ook eens na of je wiellagers voor geen speling hebben, ook dat heeft invloed, net zoals de kwaliteit van de trekstangrubbers en draagarmrubbers...
ga voor veilig, misschien niet voor jezelf, maar je bent niet de enige op de weg
Bedankt voor de opbouwende kritiek
Het aanlopen is opgelost door het monteren van verstelbare trekstangen en daarna uitlijnen. Het probleem lag in een linker stuurstang die verder uitgedraaid was dan de rechter zonder dat de uitlijning zelf verkeerd was. Daarnaast hebben de verstelbare trekstangen voor extra ruimte achter het wiel gezorgd.
RE: stuurhuis
Ingediend door Eric500 op za, 11-04-2009 10:56
hallo iedereen,
ik heb ff een vraag:
Mijn stuurhuis is vervangen van m'n mini(1300, 1990), 2 weken geleden, door een gebruikt exemplaar.
Nu is het zo dat ik ca 1 cm speling heb in m'n stuur.
Dus ik kan het stuur links en rechts ca 1 cm heen en weer draaien zonder dat er iets gebeurt.
Kan die speling eruit gehaald worden of zou dit stuurhuis ook niet goed zijn??
Het rijdt irritant op de snelweg, ben constant aan het corrigeren.
Het stuur trilt als ik bijv. 90 km/h rijdt. bij 110 is het weer over.
En, moet je de wielen weer uitlijnen of balanceren als er een ander stuurhuis is ingekomen??
graag jullie reacties,
mvgr,
Eric