stuurhuis mini
Ingediend door geert62 opbij heropbouw van een mini heb ik wat vragen bij het stuurhuis van de mini.
( Authi,1100 cc, 1975)
Lijkt goed te werken, zat binnenin nog goed in het vet, opgepoetst, geschilderd in epoxyverf, nieuw vet, nieuwe stofhoezen ( gaitors) geplaatst ...
speling is ok.
en dan gelezen ( Haynes en fora) : te vullen met olie. ( bij nalezen fora van 20W50 tot 95W).
Bij het bekijken van het stuurhuis is het vullen met olie probleemloos ( met de centreerdop/ ev vuldop).
Alleen , hoeveel olie ? je kunt vullen tot meer dan halverwege die gaitors ( tot de centreerdop overloopt), alleen :als je bekijkt hoe de stofhoezen bevestigd zijn, dan ( geen keerringen, alleen ( wat ik dacht stofhoezen) die hoezen die met een ringetje ( van spanbandje tot sanitaire of benzineleiding spanring) dicht gehouden worden op een stang die niet zeer glad is)) lijkt olielekkage onvermijdelijk.
En inderdaad : bij opbouw had ik al een mini met olielekkage van voor dat de motor er in zat ! ( 95W )
Een vriend, veteraan in mini's en (andere) echte rallywagens ( celica's, lancers evo ed),was zeer verwonderd dat vet niet voldoende was voor het stuurhuis.
Oliesporen al tijdens de opbouw ( en nu met lekvrije motor/bak) liggen wat moeilijk, dus graag jullie advies.
Aansluitend ( als ik stuurhuis dan toch moet vervangen worden) iemand ervaring
met short steering rack ( het korter draaiende stuurhuis) ?
Ik zou het gebruiken met het originele grote stuur.
(is dat een meerwaarde ( of juist veel te gevoelig om deftig rechtdoor te rijden), of enkel maar voor slalom te rijden)
dank bij voorbaat voor jullie meedenken.
grten, geert.