Dit verhaal begint met een lekke stuurhuishoes. Die wilde ik vervangen maar no way dat ik de stuurkogel van de stuurarm afkreeg.
Ik had zelfs platte kanten op de stuurstang geslepen om de griptang goed te laten "pakken". Maar nog steeds kreeg ik de stuurkogel er niet vanaf.
Wouter (die as zaterdag gaat trouwen) heeft toen hij naar MITP ging een nieuw stuurhuis voor me meegenomen. Die wilde ik dus afgelopen vrijdag gaan monteren.
Awel, hier volgt een verslag (met URL's naar foto's, handig voor als iemand ook deze klus moet uitvoeren) Enne; een smeerkuil is wel errug handig bij deze klus!!
Haynes bij de hand en ook een paar printjes van ome Theo's website;
Body op kriksteunen zetten;
links: link
en rechts: link Je móet de kriksteunen wel onder de body zetten en níet onder het subframe anders kan je het subframe niet laten zakken!
Wielen demonteren, tierods losmaken van de stuurarmen (geen picje)
Schakelhuis losmaken van de bodem en ondersteunen. (geen picje)
Hulpkoppelingscilinder en bovenste hondebotje demonteren; link
Vergeet niet ook het T-stukje van de remleidingen los te maken!!! Staat niet in de Haynes! Bij het laten zakken van het subframe komt er anders ongezonde spanning op dit T-stukje te staan. Daar kwam ik net op tijd achter! Op de foto is hij echter nog niet gedemonteerd.
Subframetower bouten verwijderen;
links; link (foto moet 90 graden naar rechts worden gedraaid)
rechts; link
Dan ga je de het subframe ondersteunen met (in mijn geval) 2 schaarkrikken en draai je de 4 bouten waarmee het subframe aan je bodenplaat zit eruit, draai je de bouten waarmee het subframe aan de voorkant van de auto zit een stukje los en laat je het subframe zakken.
Resultaat; link
Nu draai je moeren (bij de vloerplaat in de auto links en rechts) van de U-beugels waarmee het stuurhuis tegen de bodemplaat aan zit geschoeft los.
Als je het subframe volgens de Haynes 78 mm hebt laten zakken dan kan je het stuurhuis tussen het subframe en de bodem door "eruit plukken"
Not! Misschien ligt het aan het feit dat ik een "vast gemonteerd subframe" heb, maar zoals je op de foto kan zien is mijn subframe maar 2,5 cm ongeveer gezakt. De oorzaak; subframetowers komen tegen het schutboard aan; link
Bij mij was dus de oplossing om de bouten waarmee het subframe aan de voorkant vast zit er helemaal uit te draaien, het subframe aan de voorkant óók te ondersteunen met een krik en het hele subframe verder te laten zakken. Toen pas kon ik het oude stuurhuis eronder uit krijgen.
Afijn, toen ik dus het nieuwe stuurhuis wilde monteren constateerde ik hetvolgende; link
Geen centreerpunt dus op het nieuwe stuurhuis.
Op naar [het eerste minicentre] om alsnog een gereviseerde LHD te halen; mooi niet, een andere Mini-fanaat had net de laatste gekocht.
Ook nog Wouter gebeld; hij heeft gelukkig de bon nog van de aanschaf van het RHD-wannabee a LHD-stuurhuis, dus die ga ik retourneren.
[Garage nummer 2] dan? Die durft 178 eur te vragen voor een imitatie-stuurhuis!
(gereviseerd kost bij [Garage 1] 109 eur)
Nah goed, ik hoop dus deze week nog een gereviseerd LHD stuurhuis te scoren vohr wênag zodat ik as zaterdag nog mee kan rijden in de trouwstoet van Wouter.
Nou, samenvattend was het een zeer frusterend sleutelweekend met als eindresultaat dat ik autoloos ben.
Er zijn kennelijk een aantal zekerheden in het leven;
-als je gaat sleutelen aan je Mini dan heb je altijd gezelschap van Murphy
-er is altijd meer kapot dan je kon bevroeden
-whiskey smaakt altijd erg goed na het ervaren van bovenstaand verhaal, zeker als het Dahlwinnie is
Het zal allemaal wel weer goed komen maar zoveel ellende als ik de afgelopen 48 uur heb meegemaakt is voor mij in ieder geval een unicum.
Zucht..........
NB; voor als je de foto's rechtstreeks op de site van Ome Slowhand wil bekijken;link
En natuurlijk thanx aan Ome S voor de ruimte op zijn server
RE: Stuurhuis vervangen (Murphy's law)
Ingediend door Paul op zo, 26-01-2003 17:30
Hi there,
Dit verhaal begint met een lekke stuurhuishoes. Die wilde ik vervangen maar no way dat ik de stuurkogel van de stuurarm afkreeg.
Ik had zelfs platte kanten op de stuurstang geslepen om de griptang goed te laten "pakken". Maar nog steeds kreeg ik de stuurkogel er niet vanaf.
Wouter (die as zaterdag gaat trouwen) heeft toen hij naar MITP ging een nieuw stuurhuis voor me meegenomen. Die wilde ik dus afgelopen vrijdag gaan monteren.
Awel, hier volgt een verslag (met URL's naar foto's, handig voor als iemand ook deze klus moet uitvoeren) Enne; een smeerkuil is wel errug handig bij deze klus!!
Haynes bij de hand en ook een paar printjes van ome Theo's website;
Uitlaat demonteren;
link
Wielmoeren voorwielen losdraaien.(geen picje)
Body op kriksteunen zetten;
links: link
en rechts: link
Je móet de kriksteunen wel onder de body zetten en níet onder het subframe anders kan je het subframe niet laten zakken!
Wielen demonteren, tierods losmaken van de stuurarmen (geen picje)
Schakelhuis losmaken van de bodem en ondersteunen. (geen picje)
Stuurkolom demonteren; link
Hulpkoppelingscilinder en bovenste hondebotje demonteren; link
Vergeet niet ook het T-stukje van de remleidingen los te maken!!! Staat niet in de Haynes! Bij het laten zakken van het subframe komt er anders ongezonde spanning op dit T-stukje te staan. Daar kwam ik net op tijd achter! Op de foto is hij echter nog niet gedemonteerd.
Subframetower bouten verwijderen;
links; link (foto moet 90 graden naar rechts worden gedraaid)
rechts; link
Dan ga je de het subframe ondersteunen met (in mijn geval) 2 schaarkrikken en draai je de 4 bouten waarmee het subframe aan je bodenplaat zit eruit, draai je de bouten waarmee het subframe aan de voorkant van de auto zit een stukje los en laat je het subframe zakken.
Resultaat; link
Nu draai je moeren (bij de vloerplaat in de auto links en rechts) van de U-beugels waarmee het stuurhuis tegen de bodemplaat aan zit geschoeft los.
Als je het subframe volgens de Haynes 78 mm hebt laten zakken dan kan je het stuurhuis tussen het subframe en de bodem door "eruit plukken"
Not! Misschien ligt het aan het feit dat ik een "vast gemonteerd subframe" heb, maar zoals je op de foto kan zien is mijn subframe maar 2,5 cm ongeveer gezakt. De oorzaak; subframetowers komen tegen het schutboard aan; link
Bij mij was dus de oplossing om de bouten waarmee het subframe aan de voorkant vast zit er helemaal uit te draaien, het subframe aan de voorkant óók te ondersteunen met een krik en het hele subframe verder te laten zakken. Toen pas kon ik het oude stuurhuis eronder uit krijgen.
Afijn, toen ik dus het nieuwe stuurhuis wilde monteren constateerde ik hetvolgende; link
Geen centreerpunt dus op het nieuwe stuurhuis.
Maar het kan nog erger;link
En toch;link
Op naar [het eerste minicentre] om alsnog een gereviseerde LHD te halen; mooi niet, een andere Mini-fanaat had net de laatste gekocht.
Ook nog Wouter gebeld; hij heeft gelukkig de bon nog van de aanschaf van het RHD-wannabee a LHD-stuurhuis, dus die ga ik retourneren.
[Garage nummer 2] dan? Die durft 178 eur te vragen voor een imitatie-stuurhuis!
(gereviseerd kost bij [Garage 1] 109 eur)
Nah goed, ik hoop dus deze week nog een gereviseerd LHD stuurhuis te scoren vohr wênag zodat ik as zaterdag nog mee kan rijden in de trouwstoet van Wouter.
Nog meer Murphy; link
Oude en nieuwe beugel;
link
De oorzaak? ;link
En ook nog; link
En niet te vergeten; link
Nou, samenvattend was het een zeer frusterend sleutelweekend met als eindresultaat dat ik autoloos ben.
Er zijn kennelijk een aantal zekerheden in het leven;
-als je gaat sleutelen aan je Mini dan heb je altijd gezelschap van Murphy
-er is altijd meer kapot dan je kon bevroeden
-whiskey smaakt altijd erg goed na het ervaren van bovenstaand verhaal, zeker als het Dahlwinnie is
Het zal allemaal wel weer goed komen maar zoveel ellende als ik de afgelopen 48 uur heb meegemaakt is voor mij in ieder geval een unicum.
Zucht..........
NB; voor als je de foto's rechtstreeks op de site van Ome Slowhand wil bekijken;link
En natuurlijk thanx aan Ome S voor de ruimte op zijn server
[size=75:15a8mxae][Bedrijfsnamen verwijdert-Demelza][/size:15a8mxae]