Stuurstanghoes vervangen

RE: Stuurstanghoes vervangen

Hi,

Bij het monteren van de nieuwe homokineten kwan ik erachter dat de rechter stuurstanghoes lekt.
Die ga ik dus vrijdag vervangen, maar waar komt de olie vandaan die er uit lekt?
Uit het stuurhuis?

Moet ik dan ergens olie aanvullen als ik de hoes heb vervangen, of moet je er vet indoen?

En zou deze lekke hoes ook het knoepend geluid veroorzaken? Ik laat het jullie wel weten. (ja ik heb weer een nieuw bijgeluid |:(

RE: Stuurstanghoes vervangen

Paul schreef:
Moet ik dan ergens olie aanvullen als ik de hoes heb vervangen, of moet je er vet indoen?
En zou deze lekke hoes ook het knoepend geluid veroorzaken? Ik laat het jullie wel weten. (ja ik heb weer een nieuw bijgeluid



Hmm, in het stuurhuis zit geen olie. De tandheugel die erin zit is gesmeerd met dik vet. Het lijkt me sterk dat dit eruit kan lopen. Geen idee waar die olie vandaan kan komen....

Bij het monteren van deze hoes is het makkelijk (of eigenlijk nodig :) ) om de stuurstang waar je de hoes wil vervangen geheel het stuurhuis in te draaien. Anders krijg je de hoes niet over de rand van het huis...

En wat betreft het knoepend geluid: dit zal niet verdwijnen bij het vervangen van de hoes, maar het vervangen van de homokineten zou wel eens kunnen helpen...

Groeten Bert.

RE: Stuurstanghoes vervangen

Bert schreef:
Bij het monteren van deze hoes is het makkelijk (of eigenlijk nodig :) ) om de stuurstang waar je de hoes wil vervangen geheel het stuurhuis in te draaien. Anders krijg je de hoes niet over de rand van het huis...

Groeten Bert.



Dat snap ik niet helemaal;
Ik krijg de balljoint niet van de tie-rod af. Dat moet toch om de hoes over de as te kunnen schuiven?

Zie ook mailing list bericht

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met " over de rand van het huis"

Paul

[Even een " toegevoegd om de quote-tag te fixen - EB]

RE: Stuurstanghoes vervangen

Bert schreef:

Hmm, in het stuurhuis zit geen olie. De tandheugel die erin zit is gesmeerd met dik vet. Het lijkt me sterk dat dit eruit kan lopen. Geen idee waar die olie vandaan kan komen....




Toch wel... er zijn een aantal (vroege) modellen geweest waarbij het stuurhuis gevuld is met olie. Vraag me niet welke, maar ik heb ergens (ik geloof in het werkplaatshandboek van Haynes) gelezen dat modellen met olie in het stuurhuis zwarte stuurstangrubbers hebben (die blaasbalg aan de buitenkant) en dat vetgevulde doorzichtige hebben.

Dat is dus niet helemaal waar, want die van mij heeft gewoon zwarte rubbers en is gevuld met vet... anyway, 't is dus mogelijk dat er olie in zit.

Volgens Haynes:

Early models: Gear oil, viscosity SAE 90EP
Later models: Semi-fluid grease

zie hoofdstuk 10.19, paragraaf 29, Rack-and-pinion steering gear - lubrication

RE: Stuurstanghoes vervangen

Paul schreef:
Dat snap ik niet helemaal;
Ik krijg de balljoint niet van de tie-rod af. Dat moet toch om de hoes over de as te kunnen schuiven?



Uiteraard. Bovenstaande beschrijving was geen complete "walk thru" :), alleen een tip welke tijdens het werk handig kan zijn.

Maar probleem is de stuurkogel (in nederlands) van de stuurstang af te krijgen??? Deze zit met schroefdraad in de stuurstang gedraaid, en met een moer geborgd. Door met 2 sleutels in tegenovergestelde richting draaien zou het los moeten komen (niks nieuws tot nu toe mag ik hopen :) )

Als je de stuurkogel al los hebt van de hub kan het lastig zijn omdat de stuurstang overal naar toe kan bewegen. Je hebt dan moeilijk houvast als je probeerd de moer los te draaigen. Steek dan de as van de stuurkogel gewoon weer in het gat van de hub, en draai de moer er losjes op. Het hele zaakje kan nu niet meer bewegen, en kun je gewoon met 1 sleutel de moer los draaiten.... Als het dan nog niet lukt...... Probleem. Verwarmen, kruipolie, een flinke ram geven met een flinke hamer enz enz... Maar ik heb al heel wat onderdelen met groot geweld los moeten krijgen bij mini's maar stuurkogels horen daar niet bij.

Succes in ieder geval...

RE: Stuurstanghoes vervangen

Sander-T schreef:
Toch wel... er zijn een aantal (vroege) modellen geweest waarbij het stuurhuis gevuld is met olie.



Hmm, weer wat geleerd. Heb je ook enig idee van jaartallen. Wel handig om te weten of mijn '73-er mini dan misschien een olie gevulde heeft.

Overigens ben ook ik nog nooit een andere kleur stuurhoes dan zwart tegen gekomen. Maar goed....

RE: Stuurstanghoes vervangen

Ik heb geen idee... |:(

Ik weet ook niet meer dan datgene wat in de haynes staat. Men heeft het daar over 'early models' maar ja... dat kan natuurlijk alles zijn.

Een indicatie: in de haynes voor mini's van 1959 tot 1969 wordt met geen woord gerept over vet, maar alleen over olie.

Wat betreft de rubbers, ik heb ook nooit andere dan zwart gezien, maar ik kan me zo voorstellen dat ze een overgangsperiode hebben gehad en dat ze om de fabrieksmedewerkers niet in de war te brengen er maar doorzichtige rubbers op hebben gedaan... :?

RE: Stuurstanghoes vervangen

Ook ik heb het stukje in de Haynes gelezen over de doorzichtige en de zwarte hoezen, mijn Mini is van 74 en ik heb zwarte hoezen.

Als de balljoint zou zijn losgekomen (waarover dadelijk meer...) dan zou ik er gewoon vet in hebben gegooid, volgens mij gaat het gewoon om smering en of je er nou olie of vet in gooit geeft hetzelfde resultaat.

Bij mijn homokineethoezen hoort er ook vet in maar bij het demonteren van de versleten hoezen kwam er een bijna olie-achtige stroop uit, FWIW.

Dan de balljoint;

Vanmiddag dus bezig geweest met verschillende pogingen om de balljoint van de tie-rod te scheiden. Op één of andere manier is er bij mij geen beweging in te krijgen. De hele nacht in de WD40 gezet. Dus vol goede moed heb ik het volgende geprobeerd;
Klemtang op de tie-rod en met een goed passende baco geprobeerd de balljoint eraf te draaien; geen succes

Borgmoer helemaal met de klok meegedraaid tot ie niet vaster kon, met een klemtang op de tie-rod én sleutel 19 op de borg moer, balljoint weer vast gezet in het stuurarmpje en dan de tie-rod met de klemtang en de sleutel met de klok meedraaien en hopen dat de balljoint los komt; geen succes.

Losse bankschroef op de tie-rod gezet en weer met de baco aan de slag; geen succes
Balljoint warmgestookt; alle bovenstaande methodes weer geprobeerd; weer geen succes

Botte methode toegepast; op de tie-rod 2 vlakke stukken geslepen zodat de klemtang beter grip kan krijgen; resultaat; klemtang naar de mallemiezen (bovenste klauw afgebroken) en de balljoint nog steeds niet los én dus nu een "verzwakte" tie-rod.

Nah goed toen ik besloot de slijptol er op los te laten had ik al voor mezelf besloten dat het hele stuurhuis maar vervangen moet worden aangezien je met die vastzittende balljoint nooit de stuurhoes
kan vervangen zonder de hele rack er onder uit te halen.

Net dus de Haynes gelezen en heel fijn hoor; het subframe moet een stuk
zakken om het stuurhuis te kunnen demonteren. Dat wordt dus een heel weekend sleutelen bij pa in de schuur.

Iemand nog een stuurhuis over?

Zwaar teleurgestelde Paul

RE: Stuurstanghoes vervangen

Oei... daar wordt je niet vrolijk van! :(

Heeft een eventuele vorige eigenaar die balljoint soms vastgelast ofzo. Anyway, daar ben je mooi klaar mee, ik heb ze dat bij ome Ben eens zien en horen doen terwijl ik aan het wachten was op een kleine beurt, en ik heb daar toch wel een hoop nieuwe scheldwoorden gehoord...

Aan een nieuw stuurhuis kan ik je niet helpen, maar volgens mij kun je de uitgaande assen ook los krijgen. Dan moet het stuurhuis er wel onderuit, maar dat is goedkoper dan een hele nieuwe. Pin me er niet op vast, want ik weet het niet zeker.

Sja, wat betreft vet, Haynes heeft het over een semi-fluid grease, dus ik kan me zo voorstellen dat dat dunner wordt naar mate het ouder wordt, dus...

Suukses!

RE: Stuurstanghoes vervangen

Sander-T schreef:
Aan een nieuw stuurhuis kan ik je niet helpen, maar volgens mij kun je de uitgaande assen ook los krijgen. Dan moet het stuurhuis er wel onderuit, maar dat is goedkoper dan een hele nieuwe.



Hmm.. Je kunt de uitgaande as er ook afkrijgen zonder het stuurhuis te demonteren. Scheelt een hoop werk. Je moet alleen een beetje geluk hebben dat de binnen bal-joint los wil. Deze zit geborgd door met een centerpunt een stukje materiaal op te stuiken. Deze borging moet je dus verwijderen, en dan kun je het geheel redelijk makkelijk verwijderen. Maar het kan zijn dat deze borging zo gedraaid zit dat je er niet bij kan... Stuurhuis volledig los halen enige optie die overblijft.

Overigens blijft het tobben met "oude" mini's. Bij mij hadden ze de onderste fusee moer aan de fusse as vastgelast... Ook erg fijn als je denkt "ff" de fusee te gaan vervangen....

Succes.

RE: Stuurstanghoes vervangen

Voorlopig rij ik er nu toch maar ff mee door hoewel mijn stuurhoes rechts nu echt wel lekt. Ik heb de boel maar een beetje dichtgekit zo goed en kwaad als dat kan.

Maar ik ga zeker kijken of het ook kan zonder het stuurhuis te verwisselen. Laat ik nog wel weten. Hangt alleen wel af van wat voor een stuurhuis ik heb. Ik las in de Haynes dat er ook iets van uitboren om de hoek kan komen kijken?

Afijn, ik zal deze tip zeker onderzoeken!

Thanx Paul

default

RE: Stuurstanghoes vervangen

Hoi!
Ik ben vorige week ook even bezig geweest om de stuurkogel los te krijgen (van 14:00 uur tot 19:30 uur om precies te zijn). Zat ook moordend vast. Ook ik heb een halve bus WD40 leeggespoten op dat ding, de brander een hele tijd erop gehad, grof geweld op dat ding gebruikt, zonder resultaat... totdat er iemand met een oude stofzuigerpijp kwam... baco vastgezet op het vlakke deel van de kogel (wel eerst het rubber eraf halen), moordenaar op de stuuras. 1 persoon die met zijn voet de moordenaar strak hield, en ik met de stofzuigerpijp (van 1,5 meter!!) over de baco heengezet, met mijn volle gewicht (zo'n 85 kilo) eraan ging hangen... eerst geen resultaat, toen eerst vaster geprobeerd te draaien, en daarna weer los, uiteindelijk lukte het op die manier.
Denk er wel aan dat je na het vervangen van je stuurhoes je auto wel opnieuw moet (laten) uitlijnen.

Succes!
Ricardo

RE: Stuurstanghoes vervangen

Effe een oud topic omhoog halen.
Ik heb een spi uit '95. Ik merkte de laatste week dat er een soort piepend, knoepend geluid kwam uit het stuurhuis. En het ergste is het als ik naar rechts stuur.
Nou had ik gezien dat er olie/vet lekte en het leek uit het stuurhuis zelf te komen. Precies bij het stuk waar de stuurstang het stuurhuis in gaat. Maar dan aan de onderkant daarvan. Daar zit een soort ring, etc. En ik had het idee dat het daar lekte. Maar het kan natuurlijk net zo goed ook de rechter stuurstangrubber zijn. Maar daar kon ik niet goed bij om te kijken.
En het vervelende ik moet begin juni mijn mini gekeurd hebben. Zo komt hij dus niet door de keuring.

Ik heb al gelezen van dat olie/vet bijvullen, etc. Maar kan geen antwoord vinden op mijn probleem: wat is er kapot, wat lekt er??

RE: Stuurstanghoes vervangen

Er horen geen "knakkende" geluiden uit je stuurhuis te komen, maar voor de APK is dat eigenlijk niet zo belangrijk.

Bij de APK kijken ze alleen maar of de stuurhuishoezen heel zijn en er geen overmatige speling op het stuurhuis zit.

Dennis

RE: Stuurstanghoes vervangen

OK, dus ik ga kijken of de stuurhoezen goed zijn. En effe kijken of ik het piepen, knoepen eruit kan halen. Zal wel iets van zand zijn ofzo.

default

RE: Stuurstanghoes vervangen

[size=75:2qr5nipc][topics samengevoegd - Crispy][/size:2qr5nipc]
Hi,
Ik heb de stuurhuis hoezen van mijn '89er mini vervangen en moet nu het vet bijvullen.Volgens de manual moet dit met liquidgrease gebeuren, vet met dikteklasse 0, maar dit is niet meer te krijgen.
Weet iemand wat voor vet hier nu voor gebruikt wordt?
Kun je normaal vet,bv dikte 2, met olie mengen om het dunner te krijgenof gaat dit klonteren?
Ik hoor het graag,
Groeten Hans Peter

default

RE: Stuurstanghoes vervangen

minione schreef:

Ik hoor het graag,




## van Castrol is er speciaal stuurhuizenvet.
(alleen wilde Br. er alleen een heel pallet van bestellen :( en dat moest [i:3rbab806]ik[/i:3rbab806] dan kopen |:( )

default

RE: Stuurstanghoes vervangen

Dank je, ik ga er achteraan.
Hans Peter

RE: Stuurstanghoes vervangen

minione, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over stuurhuis hoezen vervangen. Hier komt ook olie/vet aan bod, dus zo blijft de informatie bijelkaar