SU HS6 aansluiten

RE: SU HS6 aansluiten

Ik heb een SU HS6 carburateur en ondanks dat er talloze plaatjes en schema's te vinden zijn op internet en in diverse boeken, staat nergens echt duidelijk waar wat aan moet worden gesloten.

Ik heb een plaatje gemaakt met gekleurde vakjes bij de diverse aansluitingen:



Graag zou ik dus weten wat waarnaartoe gaat en waar vandaan komt.

Ik denk dat de benzinepomp op het rode pijpje moet worden aangesloten en verder denk ik dat de gele wateraansluiting op de oranje aansluiting moet, maar dan houdt het ver op bij mij.

EDIT:
het blijkt een HS6 ipv een HS4 te zijn, dus tekst en onderwerp aangepast.

RE: SU HS6 aansluiten

Op de aansluitingen van je inlaatspruitstuk hoeft niks te zitten. Je wateraansluiting (geel) kan ook rechtstreeks het verwarmingssysteem op.

Rood is benzine.
Op groen kan je carterontluchter aangesloten worden. Als je deze niet aansluit, dan de aansluiting afdoppen.
Blauw is de vacuümvervroeging van je ontsteking.

Valt wel op dat het een andere HS4 is al normaal. Bij de meeste mini's zit de vlotter aan de andere zijde.

RE: SU HS6 aansluiten

Stel dat die aansluitingen op het inlaatspruitstuk wel gebruikt worden, is het dan zo dat de kachelkraan naar de ingang van de kachel in de Mini gaat en dan geel naar oranje gaat en roze naar de uitgang van de kachel in de Mini?

RE: SU HS6 aansluiten

Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb deze nooit aangesloten.

Ik weet ook niet of het nut van de aansluitingen bewezen in. Of dat er ooit onderzoek gedaan is naar de voor-/nadelen van deze aansluitingen.

RE: SU HS6 aansluiten

Als je het spruitstuk aansluit dan inderdaad vanaf de kachelkraan naar de kachel, vanaf de kachel naar het spruitstuk en dan terug naar de motor (geel). Het aansluiten op het water is om het spruitstuk in de winter te verwarmen om bevriezing te voorkomen als het erg koud is.
De carburateur die er op zit is niet van oorsprong van een Mini. De HS4 van een Mini heeft inderdaad de vlotterkamer aan de andere kant en ook maar twee gaten voor de bevestiging en geen vier. Vanaf de benzinepomp moet je slang nu een rare slinger maken om bij de vlotterkamer te komen. Zit er wel een voor een Mini geschikte naald in?
Kun je er welk een gas en choke kabel aan vastmaken? Hiervoor lijkt ook wat te ontbreken.
Succes.

RE: SU HS6 aansluiten

De wateraansluiting op het spruitstuk hoort officieel met een aparte bypass te lopen, die altijd warmte geeft. (Net al bij de Rover carb. Coopers) Nadeel van via de kachel laten lopen is dat op het moment dat je de kachel aanzet je ook mengsel beïnvloed.
Meestal worden de slangen niet aangesloten omdat het minder vermogen geeft.
Bij extreme kou kun je beter de grill dicht maken.
Verder mis je inderdaad wat beugels voor je gas en choke kabel.
Weet je zeker dat het geen HS 6 is.
Deze heeft namelijk altijd 4 bevestigingsbouten.

RE: SU HS6 aansluiten

Het is geen officiële Mini-motor, maar origineel is het een Metro-motor.

Op kenteken staat ook dat er een 1000cc blok in zou moeten zitten en dit is een 1275cc, maar volgens de vorige eigenaar heeft deze erin gezeten voor de Mini werd gedemonteerd.

RE: SU HS6 aansluiten

Trouwens even onderzoek gedaan of het toch echt geen HS6 is en wellicht is het toch een HS6. Ik heb de oude pakking opgemeten en die blijkt een gat van 46 mm te hebben.

Het gat bij de vlinderklep van een HS4 is 38.1 mm en bij een HS6 zou dat 44.45 mm moeten zijn.

Via deze link staat ook dat een HS4 een "angular flange bolt pattern" zou hebben.

Dat inlaatspruitstuk is voor een Mini natuurlijk ook al vreemd, omdat het een Metro-blok is, dus wellicht zaten deze HS6-carbs wel zo op de Metro :?

RE: SU HS6 aansluiten

Op het identificatie-plaatje staat FZX1215 en als ik dat google, dan komen er alleen HS6-modellen voorbij.

RE: SU HS6 aansluiten

zie ook:
http://www.infomininl.org/cpm1420/thumb ... p?album=16

de carbs zie je van de filterkant .. maar op de spruitstukken kan je de aansluitigen zien.

Op de Metro zaten hs4 of hif38 of hif44 AFAIK ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: SU HS6 aansluiten

Op de mijne zit de aansluiting aan de filterkant zoals op het plaatje van de HS4 en aan de spruitstuk-kant zit zo'n vierkante aansluiting met 4 bouten, zoals op het plaatje van de "heated intake manifold".

Een beetje een mix van meerdere aansluitingen dus. Misschien heb ik wel een ultra-zeldzame editie die miljoenen roepies waard is ;)

Qua grootte van het gat komt het overeen met een HS6 ipv met een HS4, dus ik ga er maar vanuit dat het een HS6 is.

RE: SU HS6 aansluiten

Aangezien ik onderhand mijn Mini wel wil gaan starten, maar geen zin heb om ook de kachel nog te moeten monteren, vroeg ik me af of er grote problemen ontstaan wanneer ik de gele aansluiting rechtstreeks op de kachelkraan aansluit. Even logisch nadenkend zou dat volgens mij moeten kunnen, maarik vraag het liever voor de zekerheid ;)

RE: SU HS6 aansluiten

Mag geen probleem zijn, met de kachelkraan open mis je alleen het radiatortje en plm een halve liter capaciteit.

Succes,
Theo van den Bogaard