Subframe

RE: Subframe

Hoi,

Ik heb (eindelijk) mijn rijbewijs gehaald :D , en wil dolgraag als eerste auto een Mini. Maar nu lees ik overal over subframe voor en subframe achter... Wat houd dat in en waar zit de scheiding tussen voor- en achtersubframe??? En hoe erg is het als daar wat aan moet gebeuren? Is dat vrij makkelijk of is dat vrij ingewikkeld?

(Misschien weet hier iemand een leuke Mini voor me te koop? Hij hoeft niet helemaal perfect te zijn, maar motorisch en technisch wel graag. Hij moet natuurlijk niet helemaal rot zijn ofzo....Iets plaatwerk geen bezwaar. Liefst in N-H. )

Ik hoop dat er iemand in normaal Nederlands uitleg kan geven aan een niet zo heel technisch iemand?!

RE: Subframe

Ik zou zeggen,ga eens kijken bij een minicenter als ze een mini op de brug hebben staan.
Dan zie je zo wat een voorsubframe is en een achtersubframe.
Beide zijn bedoeld ter versteviging (sub= subsitutie oftewel aanvulling) van je mini.
Aan je voorsubframe zit het motorisch gedeelte + de aandrijving en de vering ( als je al over vering durft te spreken); het achtersubframe is bedoeld voor de achtervering en je achterwielen.
Vervangen van die dingen ligt aan hoe handig je bent, goed gereedschap heb en ruimte om te sleutelen.
Wil je een mini kopen, kijk dan bij de aankooptips en neem voor alle zekerheid iemand mee die wat ervaring heeft met het sleutelen aan zo`n autooke.(vrijwilligers?)
Overigens, mini rijden is heel wat anders dan rijden in een moderne auto.
Suc6!

PS.Waar zijn mijn manieren?!; gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs!

default

RE: Subframe

Als het om een Mini gaat zoals op je avatar, dan hoef je je geen zorgen te maken over een subframe.

grtzz Martin

RE: Subframe

die mini op de avatar, dat lijkt wel een estate, levert BMW die al?

Een Mini is eigenlijk een koets met voor en achter een kruiwagen met dubbele wielen.
Zoals Faz. al zei, in het voorste subframe zit de motor en voorwiel ophanging bevestigd, in het achter subframe de achterwielophanging.

Beide subframes zitten aan de carosserie bevestigd met een paar bouten.
Een voorsubframe hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden, het roest niet omdat er minder plekken zijn waar vocht opgesloten kan worden, en door olielekkage van de motor is het er lekker vet => geen water => geen roest.

Wouter

RE: Subframe

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/subframes.gif

het rood geeft de plek van de subframes aan .. en lees daarbij de uitleg van Wouter nog een keer ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Subframe

Een Mini is een auto met een zelfdragende carosserie. Voor de stevigheid heeft de auto daarom geen chassis nodig. Dit is een concept dat inmiddels gemeengoed is, maar toen de Mini werd ontworpen qwas dat nog geen vanzelfsprekendheid.

De carosserie is echter niet stevig genoeg om direct zaken als motor en wielophanging aan te bevestigen. Daarvoor worden de subframes gebruikt. Dit is niet iets unieks voor de Mini; de meeste (alle?) auto's met zeldragende carosserie maken gebruik van subframes.