subframe doorgescheurd/geroest

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Het volgende probleem is op komen dagen. Ik wist al dat mijn achter subframe behoorlijk geroest was, en dat deze in de komende tijd een keer vervangen moest worden.
Maar dit weekend hoorde ik op een landweg behoorlijke rare geluiden en bleek mijn achterwiel bij flinke hobbels de wielkast te raken. Blijkt dat de langtebalk van het subframe aan de rechterkant van de auto is doorgeroest, van boven naar beneden helemaal niet meer aan elkaar vast zit. De wielophanging zit gelukkig nog vast, maar de veerring is er nu een beetje uit, want die zit aan het lossen gedeelte vast... Beetje vervelend dit probleem, want ik had net mijn remmen en mijn wiellagers weer gemaakt en kon weer rijden. Nu staat hij dus weer langs de weg en moet ik een grotere (voor mij nog onbekende) klus gaan doen..

Ik balen natuurlijk, maar volgens de wegenwacht en de specialist is dit probleem niet van gisteren en had mijn mini nooit APK goedgekeurd mogen worden. Dus het APK station gebeld of er niet iets te regelen viel, maar die waren nogal grof en zeker niet happig. Dus even de RDW gebeld, maar ook die kunnen vrij weinig voor me betekenen. Ze kunnen hem wel herkeuren en dan dus afkeuren, maar de herstelkosten kan ik niet verhalen op iemand, dus heb ik er helemaal niks aan. Alleen het keuringsstation zou er de dupe van worden...

Maar dan moet ik dit dus zelf gaan doen. Kan iemand me vertellen wat ik het beste kan gaan doen? Ik zal me er nu in verdiepen, er is inderdaad al het één en ander over geschreven, maar is het een klus die goed te doen is? Hoelang ben je er ongeveer mee bezig? Wat zijn de belangrijkste handelingen die je moet doen? Want het is niet alleen het subframe, want er hangt toch van alles aan?

En ik moet nu (weer) een financieel plaatje maken, om te kijken wat dit grapje me gaat kosten, want ik heb alles voor de mini over, maar reeël gezien kan je ook te ver gaan.... tweedehands subframe voor €80,-? verder nog wat dingen?

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Het is een klus die zeker goed te doen is, het is alleen veel werk. Met gewoon goed kijken wat er nog vast zit en dat los schroeven kom je al een eind.

Even uit mijn hoofd:
Achterwielen eraf :+)
Handremkabel los maken
schokbrekers vanuit de kofferbak los maken
Remleidingen losmaken
dan het subframe zelf losmaken (hopelijk zit ie niet vastgeroest)

Als je het subframe eraf hebt kan de wielophanging overzetten op je nieuwe subframe. Deze hoeft er dus niet eerst af.

En dan dezelfde weg weer terug. Wij zijn er toen met z'n 2en een avondje of 4 mee zoet geweest. Vooral omdat sommige dingen gewoon niet los wilden.

RE: subframe doorgescheurd/geroest

RHR schreef:
Vooral omdat sommige dingen gewoon niet los wilden.



Daar heeftie ondertussen ervaring mee :D :P
Succes met je nieuwe klus Spaiky!

De eerste tips :D

RE: subframe doorgescheurd/geroest

haha, inderdaad heb ik (en jij) daar ondertussen ervaring mee :) Maar inmiddels alweer wat nieuw gereedschap, dus misschien dat het nu wat beter gaat. Maar eerst maar eens kijken wat een goedkoop tweedehands goed subframe kost en wie er eentje over heeft.
Maar moet ik gelijk andere dingen gaan vervangen? Zoals rubbers etc?

En deze klus kan ik zeer waarschijnlijk niet even langs de kant van de weg doen? Woon aan een winkelstraat, en een wiellager vervangen en remcelinder lukte wel, maar ook een subframe?

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Subframe is best nog wel een klus en het zou kunnen dat er bouten afbreken... Aangezien het weer herfst begint te worden zou ik zeggen, probeer een plekje binnen te vinden...

APK controle is alleen maar een moment opname en geeft geen enkele garantie

RE: subframe doorgescheurd/geroest

koop een spuitbus goede kruipolie, niet wd40 dus...

en begin rustig los te schroeven...

wat ook wil helpen is een slagmoersleutel, die knalt de bouten los voor ze breken, een ratel zet heel langzaam kracht waardoor de bout breekt...

RE: subframe doorgescheurd/geroest

top tip van de dag :+)

spuit de kruipolie een dag/ avond van te voren ruim in , dan heb je de volgende dag grote kans dat ze beter los komen.

RE: subframe doorgescheurd/geroest

De meest irritante bouten zijn de vier bouten die in je dorpels gaan;als deze afbreken ben je niet blij..... :x
Ik heb ze elke dag 3 dagen lang minimaal 1 keer ingespoten met WD 40; toen kwamen ze er zo`n beetje vanzelf uit gekropen.
De rest van de bouten zijn makkelijker te vervangen....als je de juiste gereedschappen hebt.
Als je je subframe er onderuit hebt, kijk dan de bodem van je auto heel goed na op roest.
Beetje vervelnd als je nieuwe subframe dwars door je rotte bodem komt.

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Dat meerdere keren goed inspuiten heb ik ook gedaan, een week. Hier kwamen de bouten als vanzelf naar buiten.
M'n broertje deed dit niet en heeft dus een dorpel open moeten slijpen om de restant van de bout te kunnen verwijderen en een nieuwe moer te plaatsen.

Groet ron

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Oke, het zou kunnen dus, het is te doen. Maar een klus die wel tijd en de nodige moeite gaat kosten..
Nu eerst maar eens op zoek naar een tweedehands subframe voor het kostenplaatje.

Bedankt alvast en verdere tips zijn altijd welkom! :)" title="Evil" />

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Houd er wel rekening mee dat de achtersubframe's erg roestgevoelig zijn!
Een 2e hands frame zal ook al de nodige sporen van roest vertonen.
Mijn advies zou zijn, nieuw frame, schopperen (verzinken) en dan poedercoaten/spuiten (voor de kleur).

Groet ron

RE: subframe doorgescheurd/geroest

Waarom een 2dehands subframe? Voor 80 euro? Ben je dan niet beter dat ineens een nieuw koopt? Ben je zeker en kost 160-200 euro, maar dan heb je wel een nieuw en die staan doorgaans al een matzwarte anti roest laag.

Mss wat duurder, maar een subframe is een van de belangrijkste delen, waar je dus niet mee moet zeveren, vind ik persoonlijk.

RE: subframe doorgescheurd/geroest

ben ik met je eens ja, maar dan zou het subframe me meer kosten dan de mini nu waard is... Ik rijdt een krot, met allerlei mankementen, die ikzelf niet kan opknappen wegens tijd, ruimte en geld gebrek. Vandaar dat ik een goedkope optie zoek tot juni volgend jaar wanneer hij (zeer waarschijnlijk) met allerlei gebreken niet meer door de APK komt. Verkoop ik hem nu, dan is hij niet meer dan een paar honderd euro waard.
Vandaar dat ik een nieuw subframe niet de moeite waard vind. 8)