subframe's het zelfe?????

RE: subframe's het zelfe?????

goedeavond,

hallo ik vraag me al een tijdej af of subframe's van een 1000 cc en een 1300 cc het zelfde zijn ik ga een 1000 cc blokje opbouwen en ik weet nog een frame van een 1300 spi en ik was benieuwt of je hierop een 1000 blok kan zetten zonder al te veel aanpassingen


mvg jj

RE: subframe's het zelfe?????

in babsis kan het, als je rekening houd met het al dan niet solid mounted zijn van het subframe..

RE: subframe's het zelfe?????

Volgens welingelichtte kringen ligt een 1275 iets verder naar voren en zijn dus de bevestigingsgaten van de motorsteunen anders geplaatst.
Dat van een automaat schijnt ook anders te zijn.

RE: subframe's het zelfe?????

Juist een 1300 staat een halve inch verder naar voren... Ligt niemand wakker van, en je kan er gewoon een 1000 op zetten!

RE: subframe's het zelfe?????

hrdstikke bedankt voor de reacties ik heb et frame vandaag op gehaalt voor een vrienden prijsje :P .

groeten jj

RE: subframe's het zelfe?????

Hier nog ff een bevestiging vanaf de mini-spares site:

...this subframe does not have mounting points for twin point injection front mounted radiator. It is also okay for 1000cc cars but you need th change to 21A1817 top stabilser bar as teh engine sits 1/2" forward as per all 1300 engines cars from 1990 on.


link

RE: subframe's het zelfe?????

Kan dit verschil in framemontage oid de reden zijn dat ik mijn 1300 blok nu met moeite NET NIET in het frame krijg waar mijn 1000 uitkomt (een 1300 heeft toch exact dezelfde afmetingen als een 1000 van buiten?). Of heeft dit te maken met het feit dat de rubbers in de nieuwe motorsteunen wat beter/dikker zijn? Als ik de linker motorsteun goed vast heb, zit het blok rechts te hoog en omgekeerd hetzelfde verhaal. Op zo'n manier laten zakken dat het blok aan allebei de kanten net iets te hoog zit en dan met de bouten naar beneden trekken lukt ook net niet...

Ik heb al:
-groene zeep tussen frame en nieuwe motorsteunen gedaan
-met een moker wat tikken uitgedeeld aan de binnenkant van het subframe (dat uiteraard niet/amper meegeeft

Werkt dus niet, ik kom in hoogte uitgedrukt dus 1 cm te kort aan 1 kant als de andere kant wel goed zit. In breedte zal dit ongeveer dus 3 mm zijn. Allebei de rubbers zouden dus 1,5 mm moeten inschikken om het passend te maken. Beetje grof gerekend, maar het geeft wel inzicht in dit lullige probleem.

Heeft het zin om met een fohn de rubbers te verwarmen ofzo?

Wie heeft er nog tips???

Alvast bedankt voor het meedenken!

default

RE: subframe's het zelfe?????

Ik heb m'n blok er twee weken geleden in gehangen. Ik had er geen problemen mee. Ik heb het blokje wel in de kraan laten hangen net zolang totdat ie goed voor de gaten zat.

Het ging een keer verkeerd, maar toen heb ik hem gewoon weer een stukje omhooggetakeld en nog eens geprobeerd.

RE: subframe's het zelfe?????

De afmetingen van de plaats van de motorsteunen zijn exact hetzelfde... Het zal idd te maken hebben met de dikte van de rubbers. Probeer via het ene gat de rubber omlaag te drukken en in het andere de bout te drukken.

RE: subframe's het zelfe?????

Gruttepier schreef:
Ik heb m'n blok er twee weken geleden in gehangen. Ik had er geen problemen mee. Ik heb het blokje wel in de kraan laten hangen net zolang totdat ie goed voor de gaten zat.

Het ging een keer verkeerd, maar toen heb ik hem gewoon weer een stukje omhooggetakeld en nog eens geprobeerd.



Dat hebben we ook (2 uur!) geprobeerd (waren zelfs met 3 man), maar hij kwam er met geen mogelijkheid op zo'n manier voor dat ik met behulp van de bouten en moeren de zaak naar de bevestigingspunten op het subframe kon trekken :x

RE: subframe's het zelfe?????

Ik heb dat probleem ook eens gehad, ben toen met een stuk pijp aan het wrikken zodat het subframe waarschijnlijk iets vervormde en ik het motorrubber net vast kon krijgen.
Waar je zoiezo verstandig aan doet is om de kant van het vliegwiel eerst vast te zetten en dan pas de kant van de radiateur.... Dit ivm met de ruimte en het monteren...

RE: subframe's het zelfe?????

Rene schreef:
... ben toen met een stuk pijp aan het wrikken zodat het subframe waarschijnlijk iets vervormde ...



Kun je dit een beetje verduidelijken? Thnx.

RE: subframe's het zelfe?????

nieuwe motorsteunen? toevallig toch niet van de automatische bak deze zijn anders van model maar lijken op zicht te passen !!! niet dus.

RE: subframe's het zelfe?????

Zette dan een stuk pijp of een bandijzer tussen de motor en het subframe waardoor ik net genoeg ruimte kreeg om een schroevendraaier in 1 boutgat te stoppen(ook dooe bewegen van de motor trouwens) daarna met veel wrikken en bewegen de 2e bout...
Tis af en toe wel eens een beetje tobben ... een Mini 8)

RE: subframe's het zelfe?????

Nou EINDELIJK gelukt. Potverdrie...

De truc bij mij:
Blok links bij vliegwiel vast.

Krik onder blok zodat ie strax niet omlaag plettert.
Rechts aan de bak zit een soort bevestigingarm voor de radiator en motorsteun. Deze zit met 2 hele lange bouten vast aan de bak.
Deze losgemaakt.
Rechter motorsteun en deze arm (en dus ook radiator) vastgemaakt aan frame.
Krik iets laten zakken en met veel schroevedraaier/priem-geweld en wrikken deze 2 lange bouten er weer tussen gekregen.

HOERAAAA!!!

Bedankt voor de suggesties trouwens!