Subframes voor/achter restaureren.

default

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Beste Mini liefhebbers,

Ik heb een vraagje omtrent het reviseren/restauren van de voor- en achtersubframes en zou even beroep willen doen op jullie expertise. Ik ben langs geweest bij een vakman/garagist om beide subframes te laten restauren.
Daaruit blijkt dat het achterste subframe sowieso vervangen zal moeten worden (door een origineel nieuw exemplaar), plus, voor de rest wordt er ineens werk gemaakt van het volgende: subframe vooraan opnieuw lakken, kopere remleidingen vervangen (voor/achter), remflexibels voor/achter, trommelremmen achteraan reviseren (remschoenten, rempompjes vervangen), vooraan een setje 10 inch remmen installeren, polybushes en lagers voor/achter... Kortom: een degelijke revisie dus.

Nu wil ik simpelweg jullie opinie over het geschatte aantal uren werk: +- 22 uren voor het geheel (subframes zijn reeds van de auto gehaald, maar moeten nog wel gedemonteerd worden voor bruikbare onderdelen - vervolgens worden ze later pas terug eronder geschroefd - dus die uren zijn niet inbegrepen).

Is dit een aannemelijk voorstel of lijkt het aantal uren jullie aan de lage/hoge kant?

Vriendelijke groeten,
Jeroen

PS: Fijne kerstdagen aan allen hier!

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Hi Jeroen,

een halve week werk lijkt mij niet eens zo gek. Denk dat ik er zelf wel een week mee druk ben geweest!

Succes,
hugo

RE: Subframes voor/achter restaureren.

ik vind het nogal wat uren, zeker als je er een werplaatstarief op los laat van 60 euro of meer per uur.. dan nog de nieuwe onderdelen erbij...

een achterframe opbouwen kost 6 uurtjes en een voorframe ook zoiets... en dat is inclusief de nieuwe remdelen...

misschien ook het overwegen waard is om de lagers te vernieuwen...

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Dat wordt een dure grap. Kun je het zelf niet, want echt "rocketscience" is het ook weer niet.

Dennis

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Ik zou persoonlijk het strak maken en lakken van de delen uitbesteden en het zelf opbouwen
als je zegt dat je ze wel al zelf onder de auto vandaan hebt gehaald, ben je ook prima in staat om die dingen op te bouwen, zit allemaal logisch en redelijk simpel in elkaar
enige wat wat lastiger is zijn de trompetten met veerbollen, maar daar kom je ook makkelijk uit, helemaal als je er meteen een hi-lo setje onder zet wat ik wel meteen zou doen
succes!
ps. ik ben met het opbouwen van mijn achtersubframe een paar uurtjes zoet geweest, maar zeker niet 11 uur, en dat was voor mij de eerste keer. als je als mini garage dat gaat doen heb je er al flink wat ervaring mee en heb je het volgens mij zo in en uit elkaar

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Gezien de lijst is 22 uur niet echt overdreven, maar zeker ook niet te weinig. Het wordt wel een dure reparatie inclusief de benodigde onderdelen, daar koop je een Mini voor :P Als je een beetje handig ben kun je alles ook zelf doen. Voor subframe opnieuw lakken zou ik niet doen, gewoon een beetje bijwerken is normaal gesproken voldoende. Ik heb nog nooit een echt doorgerot voorsubframe gezien. Achter subframe is een heel ander verhaal die dingen roesten als een gek.
Waarom niet gewoon zelf proberen en eventueel hulp zoeken op het forum? Er woont vast een liefhebber bij je in de buurt. 8)

RE: Subframes voor/achter restaureren.

Let wel: de demontage van de bruikbare onderdelen is niet eens inbegrepen! Dan is 22 uur puur voor de opbouw belachelijk. Gebaseerd op kale frames en losse onderdelen moet de boel in een dagje in elkaar te zetten te zijn voor een ervaren monteur.

Dennis