symptomen voor speling op het stuurhuis

default

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Beste forummers,

ik heb reeds veel topics doorgelezen over stuurhuizen, speling op het stuur, speling op de wielen enz. Nu werd er bij mijn APK keuring verteld dat er speling zat op het stuurhuis.
Maar wat zijn nu de symptomen van speling op het stuurhuis?
Ik heb in ieder geval kunnen vinden dat als je je stuur draait en je wielen niet direct meedraaien, maar wel het korte asje van het stuurhuis dat je nog net kunt voelen onderaan de stuurkolom meedraait, dat er dan speling in het stuurhuis zit.

Gr, Thomas

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Er kan speling zitten op de scharnierpunten van het stuurhuis ed. Je komt er achter door:
- 1 kant wiel opkrikken zodat het vrij kan bewegen.
- Pak het wiel vast en ga links-rechts bewegen. Net genoeg zodat je een vrije slag voelt.
- Voel dan ook of de stuurstang (ik bedoel dat dunne stangetje) mee beweegt.
- En voel/kijk ook of het stuurhuis op zich mee beweegt.

Als je stuurstang mee beweegt zit de speling waarschijnlijk op het stuurhuis.
Als je stuurstang niet mee beweegt zit de speling waarschijnlijk op de stuurkogel.
Je kunt ook nog speling op het wiellager hebben...

Je moet dan ff kijken wat je ziet.

En als je dan ook nog boven-onder beweegt met het wiel dan kun je fuseespelingen voelen. Ook dan kun je de speling op een wiellager voelen.

Merk je nu niet dat je over de weg heen zweeft? Heen en weergaan van de auto zonder sturen?

Snapte het nog? :?

default

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Thanx!! Ik had het beter even eerder kunnen vragen, want momenteel ligt mijn motorblok eruit. Het leek me dus wel makkelijk om gelijk even naar dat stuurhuis te kijken, maar dat had ik dus beter daarvoor kunnen doen. Maar bedankt voor je tips, daar heb ik zowieso veel aan bij het opsporen van meerdere spelingen.
Heeft iemand nog tips om vast te kunnen stellen of een stuurhuis goed is als ie uitgebouwd is. Ik heb er namelijk nog één liggen.

Gr, Thomas

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Thomas schreef:
maar dat had ik dus beter daarvoor kunnen doen. Maar bedankt voor je tips, daar heb ik zowieso veel aan bij het opsporen van meerdere spelingen.
Heeft iemand nog tips om vast te kunnen stellen of een stuurhuis goed is als ie uitgebouwd is. Ik heb er namelijk nog één liggen.



Nee niet. Nu het blok eruit is is het alleen maar makkelijker geworden om het stuurhuis te vervangen. Hiervoor moeten de achterste subframe bevestigingen namelijk los. Hierdoor kan het subframe naar voren kantelen, en krijg je ruimte om het stuurhuis ertussen uit te... "trekken".

Met het stuurhuis los kun je niet zo makkelijk/moeilijk speling checken. Daar veranderd niets aan. Het repareren is alleen ff wat makkelijker. Vooral de binnenste stuurkogel (die overigens in het hele verhaal nog niet voorgekomen is). Dat is degene onder het harmonica rubber. In de Haynes staat hoe je de boel kan ontmantelen en inspecteren...

default

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Dank voor je reactie Bert. Ga even in de Haynes pluizen en ik denk er nog even over na of ik het stuurhuis ga vervangen. Het is inderdaad een stuk makkelijker nu de motor eruit is.

Gr, Thomas

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Ik zit sinds kort met het zelfde probleem. Weet iemand wat een nieuw stuurhuis ongeveer kost, en is het verstandig om een gebruikt stuurhuis te kopen??

default

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

ik heb even gekeken op de site van minispares. Daar kost een nieuw stuurhuis (steering rack LHD) 40,95 pond zonder BTW. Incl. BTW is dat ongeveer 75 euro. Valt dus nog wel mee. Zie ook je mail Ken23.

Of een gebruikt stuurhuis ook goed is, is een beetje moeilijk te beoordelen. Als je weet dat ie in de mini waar die uit komt goed was, lijkt het me geen probleem die gebruikte te nemen, maar helaas is het praktisch niet te zien aan een stuurhuis als ie uit de auto is, of die goed is of niet. Zie ook het bericht van Bert in dit topic.

Gr, Thomas

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Als je toch aan het restaureren of opknappen bent zou ik er een nieuw of gereviseerd stuurhuis onder zetten, weet je tenminste dat je voor jaren vooruit kunt zonder problemen.

Een stuurhuis controleren op speling buiten de auto is eigenlijk onmogelijk. Het is nu niet direct een lekker klusje om die te vervangen als ie nog in de auto zit (met motor etc), beter doen als de boel toch uitelkaar ligt.

Dennis

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Dennis schreef:
Als je toch aan het restaureren of opknappen bent zou ik er een nieuw of gereviseerd stuurhuis onder zetten,



Even voor de volledigheid. Brezan heeft sinds kort ruilstuurhuizen te koop. Je leverd je oude in, en krijgt een gereviseerde terug.... Brezan kennende zal het prijstechnisch ook wel interesant zijn.

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Maar letop.. Heb je geen MPI?

Die heeft een ander stuurhuis...

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Ken23 had een nieuwe vraag, dus die heb ik even gesplit: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5141 (je kan natuurlijk ook gelijk zelf een nieuw topic aan maken ;))

Hij zei ook nog dat hij geen MPi heeft.

RE: symptomen voor speling op het stuurhuis

Ik heb speling op mijn rechter voorwiel. Het is hoogstwaarschijnlijk het stuurhuis (de stuurstang heeft een heel klein beetje vrije slag). Nu las ik in een ander topic dat je dat nog zou kunnen bijstellen (binnenste stuurhuiskogel o.i.d?!)

Is dit bij de mijne wel of niet mogelijk? (Clubman Estate uit 1975)