RE: Tandwiel tweede versnelling nog gebruiken?
Ingediend door streetscreamer op zo, 03-01-2010 20:40
lekker laten zitten.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door streetscreamer op zo, 03-01-2010 20:40
lekker laten zitten.
Is het dan nog raadzaam om hem iets vlakker te vijlen of helemaal niks meer aan doen en inbouwen die handel.
Beumert schreef:
Is het dan nog raadzaam om hem iets vlakker te vijlen of helemaal niks meer aan doen en inbouwen die handel.
Misschien de "scherpe randjes" iets bijvijlen..maar zeker niet teveel. Want wat er teveel is afgeslepen, krijg je er niet meer terug op.
Wat ik mij afvraag; hoe komt dat stukje eraf ? Zo te zien is dat buiten de bak gebeurd, de breuk zit er tenminste vrij recent uit, zonder vervuiling door olie e.d.
Hoe dan ook.. ik zou 'm niet opnieuw gebruiken.
Als je weet hoeveel kracht er op een klein oppervlak van de tand komt te staan, en dat de breuk zo te zien dwars door dat beperkte raakvlak loopt, zou ik op zoek gaan naar een ander tandwiel.. Ik zou nog eerder een tandwiel uit een andere bak halen (ook niet ideaal ivm op elkaar inslijten), dan dit tandwiel terug monteren.
Stukje is er waarschijnlijk bij het uitbouwen vanaf gesprongen, het is maar een heel klein stukje maar ik vind het nog steeds lastig om te beslissen of ik deze terug kan plaatsen of niet. Mocht iemand nog een tandwiel hebben liggen dan hoor ik het graag.
Ingediend door streetscreamer op zo, 03-01-2010 23:06
In de ideale wereld zouden we het tandwiel natuurlijk niet meer gebruiken. Gewoon een hele nieuw binnenwerk erin, want alleen dit tandwiel vervangen zou niet goed zijn, dus ook z'n "partner" de kerstboom. Dus dan vanwege zelfde spelregel ook 1e, 3e en 4e versnelling vervangen. Hoever gaan we? Maar: als het niks mag kosten (en dat is toch ook een beetje de sport, niet dan?) dan blijf ik bij mn standpunt: gewoon laten zitten. Als verder de bak helemaal schoon is dus vrij van vervuilingen, wordt dit tandwiel nog heel oud! Kwa krachten kan het tandje fluitend zn werk doen. Het is geen big over bored highly tuned 16V motor met compressor.
Hij komt ook niet onder een 1380 blok, het wordt een auto voor straatgebruik (998 met stage1 en Mg metro nokkenas). Teveel vervangen is inderdaad niet de goedkoopste optie. Wat ik kan doen is hem gewoon inbouwen en zodra het blok gewisseld is met degene die er nu inzit (998 uit '90) daar weer de versnellingsbak van opknappen en gebruiken.
Ik heb in het verleden meerdere bakken gehad/geopend waar hetzelfde 'probleempje' was.
Die bakken hebben zeker nog 20.000 gedraaid en nooit geen problemen mee gehad.
Lekker laten zitten.
Groet ron
Beumert,
Om dat tukje wat van de tand afmist zou ik me geen zorgen maken, als hij niet onder een sterk getuned blok komt. Maar die kleine tandjes aan de andere zijde zien er behoorlijk gehavend uit, waarschijnlijk door synchromesh problemen. Als je dit tandwiel weer gebruikt heb je een kans dat je dingen krijgt als uit de 2e versnelling schieten.
Groeten,
Carst
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 04-01-2010 10:05
.. ik zie nog wel meer schade/slijtage:
FWIW,
Theo van den Bogaard
ik zou een andere sloopbak zoeken en die uit elkaar trekken voor dit tandwiel, of mini4ever even mailen, die heeft vast wel een goede 2e hands liggen..
ps hoe ziet het tandwiel eruit waar deze op aangrijpt?
een ongeluk komt meestal niet alleen in dit soort gevallen
Ik heb het tandwiel er nog eens bijgepakt. De punten die Theo aangeeft zijn niet beschadigd maar dit is de lichtinval, op de grote tanden is de stukje echt het enige punt wat ik kan vinden. Het tandwiel waar hij op aangrijpt is ook nog helemaal gaaf, niks op aan te merken. De kleine tandjes die Mini Minded noemt zijn inderdaad wel een punt, deze zijn niet allemaal meer even nieuw, maar dit zijn hooguit twee tandjes.
Het hoeft voor mij geen bak te zijn die 100.000km meegaat maar als hij nog 10.000 km mee kan dan ben ik al heel tevreden.
Ik schrik trouwens wel enorm van de prijzen van tandwielen, als ik de onderdelen hier in NL haal ben ik al gauw 500 euro verder, voor mij als student gewoon nog erg veel geld wat ik liever over een paar jaar uitgeef.
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 05-01-2010 08:55
hier kan je duidelijk zien hoe die kleine tandjes er uit horen te zien ...
(ik zou een andere gebruikte bak zoeken, als je besluit er toch zo mee te gaan rijden: regelmatig olie wisselen en kijken of er vervuiling in de olie te vinden is)
succes,
Theo van den Bogaard
Wanneer ik het vergelijk met nieuwe tandwielen dan zijn de kleine tandjes van zowel het tweede versnellingstandwiel als van het derde versnellingstandwiel niet meer zoals ze horen te zijn. Op zich is dit best makkelijk te zien als je maar weet waar je op moet letten (begin het nu door te krijgen). Deze kleine tandjes glimmen veel meer en zijn dus meer afgesleten. Ik kan ze dus beter niet meer gebruiken.
Is er niemand die nog een goed gebruikte bak heeft liggen??
Maar de keus is aan jezelf...het is dat je het ziet als het uit elkaar ligt..maar anders was je er waarschijnlijk nooit achter gekomen..
Groetjes,
maurice
Hang dat tandwiel maar in de kerstboom... Dat kleine stukje eraf is in jou geval waarschijnlijk niet echt iets waar je je druk om hoeft te maken, maar wel dat de kleine tandjes, de zogenaamde 'dog-teeths', volledig aan gort zijn wat betekent dat hij makkelijk uit de versnelling zal springen, ook als je er nieuwe synchromesh ringen inzet.
Ik heb nog wel een berg aan bakken staan, maar of ik een goede 2e versnelling single groove A+ tandwiel los heb zoals deze, weet ik even niet. De 2e versnelling gaat er namelijk altijd als eerste aan in 4-synchro bakken, en dus heb ik hier mogelijk geen meer van liggen (allemaal gebruikt voor bakken te reviseren). PM eventueel voor prijzen/details...
RE: Tandwiel tweede versnelling nog gebruiken?
Ingediend door Beumert op zo, 03-01-2010 20:28
Ik had nog een oud blok in de schuur staan dat ik nu compleet aan het nalopen ben. Het is een 998 A+ blok met eenzelfde bak uit een '89er. Ik ga in ieder geval de synchromeshringen vervangen maar zit nu te dubben over het volgende:
Het tandwiel voor de tweede versnelling (26 tanden met groef) is op een punt lichtelijk beschadigd. Er mist een klein stukje van een tand, meer een schilfertje dan echt een stuk staal. Is het raadzaam om deze te vervangen of kan ik deze nog gebruiken? Een nieuw exemplaar is namelijk niet goedkoop en dan zou ik voor zo'n klein stukje al gauw op een andere bak uitkomen. Hieronder staan wat foto's (klikken voor groot formaat), het gaat om het tandje waar een zwarte streep op de zijkant staat.