Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

tot voor kort had ik het volgende probleem nog niet ,maar opeens zit ik met het volgende.

hij oververhit.
mijn waterpomp draait gewoon,lekt geen water.
thermostaat is net een jaartje oud.
de slang die van mijn radiateur naar mijn blok loopt lijkt niet vol te staan met water als ik erin knijp als mijn motor loopt.

wat zijn de mogelijke fouten in mijn watersysteem wat dit veroorzaakt naast een kapotte thermostaat?
want ik heb het idee dat mijn thermostaat wel open staat maar dat er geen water uit de radiateur kan komen of zo.

wie helpt mij:)

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

Je hebt ook het peil van de koelvloeistof gecontroleerd? Dan kan ik verder nog een radiateurdop die geen druk houdt verzinnen. Anders weet ik het ook niet.

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

z0rr0 schreef:
hij oververhit.
mijn waterpomp draait gewoon,lekt geen water.
thermostaat is net een jaartje oud.
de slang die van mijn radiateur naar mijn blok loopt lijkt niet vol te staan met water als ik erin knijp als mijn motor loopt.




Die laatste opmerking lijkt mij te duiden op onvoldoende koelvloeistof in je koelsysteem. Effe de radiateurdop eraf (met koude motor) en kijken of het koelwater +/- 1,5cm boven het beugeltje in de radiateur staat. Anders effe bijvullen tot net onder de rand waar de dop afdicht, het teveel spuugt ie er vanzelf wel weer uit ;)

z0rr0":3lnq9ia3]
wat zijn de mogelijke fouten in mijn watersysteem wat dit veroorzaakt naast een kapotte thermostaat?
want ik heb het idee dat mijn thermostaat wel open staat maar dat er geen water uit de radiateur kan komen of zo.
[/quote:3lnq9ia3]

Er zijn zoveel scenario's mogelijk, ik zal er een paar opnoemen:
- Verstopte radiateur
- Defecte waterpomp (kan zelfs zo zijn dat de poelie wel draait, maar het schoepenwieltje binnenin niet ! dit kan nl. losraken van het asje)
- Gebrek aan olie (hierdoor wordt het blok ook erg warm kan ik je vertellen)
- Defecte radiateurdop (die al bij een lage druk opengaat en hierdoor het systeem niet onder druk houdt)
- Defecte temperatuursensor (geeft aan dat motor te heet is, maar is dit ook zo?)

Allereerst effe je koelvloeistof op peil brengen, motor warm laten draaien en kijken of er nergens lekkage optreedt (overloopslangetje van radiateur? -> dop kapot!).

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

ok ik ben even aan de slag geweest met de tips:

-dop lekt niet
-voldoende koelvloeistof in het systeem(is wel bijgevuld met normaal water(kan dit of mag je alleen echte koelvloeistof gebruiken?))
-olie zit ook goed
- temperatuur sensor klopt niet helemaal,maar motor oververhit wel als ik niet oppas

ligt het dus dan vrij zeker aan mijn thermostaat of waterpomp?
of zou ook mijn radiateur verstopt kunnen zitten,en hoe los ik dat op?

default

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

hoi

voel ff aan de slang die aan het thermostaat huis zit of die goed warm wordt, zo niet dan betekend dat dat je thermostaat niet opend, je kan ook je thermostaat testen, haal hem eruit, druk hem met 2 vingers open en stop er een staaldraad of iets anders duns tussen, dan neem je een pan met water die je gaat verwarmen, en waar een themometer inzit die tot 100 graden aangeeft. zorg dat je thermostaat aan het staaldraadje in de pan hangt zonder dat deze de bodem raakt. als het goed is gaat bij een graad of 86 de thermostaat open, dit merk je doordat deze van het staaldraadje valt (hij kan ook iets eerder of later open, hangt een beetje van je thermostaat af, misschien staat erop wanneer hij opend, een getal ofzo.) blijft de thermostaat nou hangen als het water ver boven de 90 graden komt dan is deze kapot, opend dus te laat en de motor wordt te heet.


2e optie, kijk of de radiateur overal goed warm wordt, dus onder even heet als boven, wordt hij nou alleen boven heet dan zit er ergens een verstopping in je radiateur.

je waterpomp kan je het beste denk ik controleren door hem te demonteren en te kijken of de schoep nog met het asje is verbonden.

veel succes. martin


wat trouwens ook nog kan maar ik weet niet of dat bij mini veel voorkomt is dat er lucht in het thermostaat huis zit, dan gaat je thermostaat namelijk ook niet open en moet je het systeem onluchten (als je themostaat dus in de auto niet opend maar wel bij de juiste graden in het pannetje open)

mocht dit allemaal niet werken koop dan maar een zooi ijsblokjes.

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

dank je voor de tips,vanmiddag maar een nieuwe thermostaat monteren
,voor de zekerheid.

en maar meteen mn radiateur door spoelen.

eens kijken wat er dan gebeurt

default

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

laat het ons ff weten als je het probleem gevonden heb. en inderdaad thermostaat vv is net zo makkelijk kost als het goed is maar een paar euro. he succes

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

morgen een update!:)

default

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

ik ben benieuwd

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

ik heb de heleboel los gehaald.
radiateur schoon gespoeld
thermostaat vervangen(heb er maar een 82 graden thermostaat in gedaan) (de andere was vastkomen te zitten en stond een klein beetje open,maar waarschijnlijk niet ver genoeg)
verse koelvloeistof erin gedaan.

nu lijkt het allemaal weer goed te gaan.
echter viel mij een ding op:

als ik de vloeistof erin gooi en daarna wilde kijken of de waterpomp werkt.
doe ik dat als volgt even wat gas geven en kijken of het vloeistof niveau zakt,dat gebeurde dus dat leek goed.
echter als ik gas geef springt er water uit mijn radiateur(als ik de dop er niet op heb)

het lijkt een beetje op het effect als je je handen in een bak water hebt en snel naar beneden gaat met je handen en water opspringt.

is dit zorgwekkend of normaal?

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

nee dit is niet normaal. Om te kijken of de koppakking lek is (wees geduldig ik kom zo meteen "to the point" :) ) draai ik altijd de radiateur dop eraf, om in de radiateur te kijken of er bubbeltjes aan het oppervlak komen als de motor draait (en warm is). Voor de zekerheid geef ik dan ook altijd even een dot gas. Ik heb daarbij nog nooit het effect gehad wat jij beschrijft. Nu moet ik zeggen dat ik gewoon ff een tikje gas geef. Niet ff een tik vol gas... Misschien is dat het verschil.....

Als jij nu naast die "plons" reactie ook belletjes ziet, weet je nu ook wat er aan de hand is....

RE: Techneuten! wie weet oververhitting te voorkomen

geen belletjes wel die " plons"

verder rijdt hij nu weer helemaal goed op het probleem wat lijkt te komen uit mijn wiellagers etc homokineten etc