Technische vragen mbt krukaskeering / schakelen

default

RE: Technische vragen mbt krukaskeering / schakelen

Hallo allemaal
ik heb sinds januari 2012 een mini uit 1994 aangeschaft en heb al heel wat aan de mini gedaan/laten doen. Het betreft een mini cooper S 1300. De handrem, spiegel vervangen, nieuwe banden, uitlijnen, remcilinders etc. en een stukje laten lassen in de bodem vanwege gaatjes die erin zaten. Tijdens het sleutelen kreeg ik te horen dat de krukaskeering lekt blijkt te zijn.

Mijn vraag is hoe lang kan je hiermee door blijven rijden? Ik heb gehoord dat dit effect heeft op je versnellingsbak? Ik merk ook dat ie niet meer zo soepel loopt als in het begin of ik verbeeld het me nu omdat ik erop ga letten natuurlijk, dat kan ook.

Wat ik ook heb is vooral na regenbuien dat ik het gaspedaal harder / verder moet indrukken en dit stroever lijkt te gaan als normaal en ik veel harder moet duwen tegen het pedaal om touren te maken. Heeft dit ook wss met die krukaskeerring te maken? Het blijkt namelijk dat je olie dan ook sneller zakt, klopt dit?

Zijn deze zaken gevaarlijk en is dit goedkoop op te lossen? Heb gehoord dat een krukaskeerring lek moeilijk te verhelpen is omdat dit nogal wat uurtjes kost, je moet het 1 en ander uit elkaar gaan halen..

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen

Groet
Rob

RE: Technische vragen mbt krukaskeering / schakelen

Een krukas heeft aan elke zijde een keerring die ervoor moet zorgen dat de motorolie niet langs de as naar buiten loopt.
Niet alleen krijg je daar een vieze vette smeerboel van, maar uiteindelijk blijf je ook bijvullen.
Één geluk: een krukas mag niet in de olie draaien, dus het oliepeil is altijd lager dan de krukas en dus loopt het blok niet leeg.

Aan de ene kant van de krukas zit de distributie, de aandrijving naar de nokkenas, en aan de andere kant de koppeling.
En daar zit hem ook het probleem; de distributieketting vindt (extra) olie helemaal niet zo'n groot probleem, een koppelingsplaat met frictiemateriaal wèl...

Omdat bij een Mini de versnellingsbak onder de krukas hangt, dus in feite in de carterpan, draait deze ook in dezelfde motorolie als het blok zelf.
Het lekken van een krukaskeerring heeft weinig tot geen invloed op schakelgedrag, maar het weer koppelen gaat niet of nauwelijks met een koppelingsplaat die 'gesmeerd' wordt...
Vervangen dus, blok hoeft er niet uit maar je hebt wel een speciale trekker nodig om het vliegwiel te kunnen demonteren.