temperatuur meter

default

RE: temperatuur meter

:| Ben ik weer. Mijn mini heeft een temperatuur meter die als hij een poos gereden heeft, dan komt de meter net boven het blauwe vlakje.Is dit normaal?
De kachel doet het wel goed? Gisteren daarom maar eens een flink stuk gereden 90km maar de temperatuur meter stijgt niet verder dan net buiten het blauwe vlakje. :x

RE: temperatuur meter

Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar je temperatuur meter waar je het over hebt is volgen mij die van je koelvloeistof. Die heeft niets met je verwarming te maken. Als alles goed werkt moet die niet te warm worden, want anders gaat je motor koken. Alles lijkt me dus prima in orde.

RE: temperatuur meter

tja, naar mijn mening zijn die temperatuur metertjes niet echt te vertrouwen.
maar het zou natuurlijk kunnen dat je motor inderdaad niet warm wordt.
hij loopt voor de rest wel normaal?
je kan kijken of je thermostaat wel op de juiste manier werkt, dit doe je alsvolgt:
-het thermostaathuis zit aan de rechtervoorkant van je motor, maak die los en haal je thermostaat eruit.
-leg deze in een pannetje water en zet dit op het vuur (fornhuis als je dit voor handen hebt)
-doe er ook nog een thermometertje bij en kijk dan of ie opengaat.

lijkt wel of ik een een of ander recept aan het typen ben!. :P

nb.
ik dacht dat ie ongeveer bij 85 graden open zou moeten gaan.
en vergeet niet om nieuwe pakkingen te plaatsen!
(als de oude erg gaar zijn)

default

RE: temperatuur meter

: :) Volgens mij wordt de auto gewoon warm en hij rijd ook goed zonder problemen maar in mijn andere auto stijgt de temperatuur meter naar het midden en bij de mini blijft hij net boven het blauwe vlak zitten. Het rijd echter prima

Leuk dat jullie meedenken, maar stijgt de meter bij jullie wel meer? 8)

RE: temperatuur meter

Ik heb vaker gezien bij de dashboards achter het stuur dat de temp. meter ergens tussen blauw en het midden bleef staan, terwijl er niets mis was. Ik zou me geen zorgen maken als het koelvloeistofniveau mooi op peil blijft en alles verder normaal lijkt.
Het kan trouwens best zijn dat er eens een andere voeler in de kop gezet is die de meter net even andere informatie geeft.

RE: temperatuur meter

Bij mij stond de meter vroeger keurig in het midden, maar sinds ik van alles heb verandert blijft hij nu ook veel lager hangen. Maar als de boel warm is (na een eindje rijden) en ik doe de motor 5 minuten uit omdat ik bijv. even iets moet halen en ik kom terug en start de motor weer dan staat hij meteen een stuk hoger. Zodra je weer gaat rijden zakt de meter meteen weer. Dat is allemaal normaal.

RE: temperatuur meter

marc26 schreef:
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar je temperatuur meter waar je het over hebt is volgen mij die van je koelvloeistof. Die heeft niets met je verwarming te maken.



Door de verwarming van je mini stroomt wel koelvloeistof. Dit zorgt juist voor de warmte binnen. Dus als deze wel warm wordt lijkt met me niet dat het een probleem is. Misschien is je zendertje wel stuk.

RE: temperatuur meter

Inderdaad mini7. Wat marc26 schrijft is dus echt onzin. Je koelvloeistof, en dus het metertje waar je het over hebt wat de temperatuur daarvan meet, heeft wel degelijk iets met je verwarming te maken. Deze koelvloeistof is namelijk de warmte toevoer naar je verwarming. Slaat het metertje uit, dan weet je dus dat je warme lucht uit de kachel mag verwachten.

Als je kachel dus warm wordt, is er niks aan de hand. Als je kachel NIET warm wordt, dan is er iets aan de hand.

Echter bij de mini's die ik heb gehad stond de meter altijd midden in de schaal (ongeacht zomer/winter). Nu zegt dat niet zoveel, want de temp-sensor kan anders zijn. Je kunt een andere temp-thermostaat hebben enz enz. Wat ik echter wel prettig vond, was de lucht lucht die uit de kachel kwam zo warm was, dat je eigenlijk net je hand niet bij de openingen kon houden. De mini was dus altijd erg snel warm in de winter.

Maar dat zegt denk ik voornamelijk dat het hele koelcirquit/vloeistof, thermostaat, en kachelradiator is toppie staat waren. Is de lucht bij jouw mini niet zo heet, dan kan dat zoals ik al schreef zat redenen hebben zonder dat er iets mis is. En als je kachel prettig warm wordt, en je hebt er geen problemen mee, Voila.. No problemo.

Volgens mij zat daar een 88 graden thermostaat in. (standaard???)

RE: temperatuur meter

Bert schreef:
Wat marc26 schrijft is dus echt onzin.


Heel subtiel... :x

default

RE: temperatuur meter

:D Bedankt voor het advies, de kachel wordt lekker warm en het koelvloeistof pijl blijft gelijk. :)
bedankt nogmaals voor het het mee denken O:)
de meter stijgt wel iets dus ik neem aan dat die het wel doet. :+)

RE: temperatuur meter

Kadootje schreef:
:D
de meter stijgt wel iets dus ik neem aan dat die het wel doet. :+)



Het is allemaal "Engels" moet je maar denken.
Echter; lekkere warme voeten :) betekent lekker warm motortje!

RE: temperatuur meter

ik geef mijnes altijd een paar tikkies om te kijken of ie het nog wel doet

soms gaat ie dan een stukje omhoog maar echt veel scheelt het niet

RE: temperatuur meter

Eelke schreef:
Bert":38c7c6wi]Wat marc26 schrijft is dus echt onzin.


Heel subtiel... :x[/quote:38c7c6wi]

Jij zegt het, ik dacht het :) . Ik ben het er wel mee eens dat de koelvloeistof als warmtetoevoer voor de verwarming dient en dat als je verwarming het niet meer doet dit door het koelvloeistofsysteem kan komen. Alleen als dit de manier is om daar achter te komen heb je een hele grote kans dat niet alleen je verwarming het niet meer doet en dat je stil staat aan de kant van de weg. Daar is die meter namelijk voor en als die werkt zal die ook in het rood staan.
Koelvloeistof wordt altijd warmer als je gaat rijden, dus als je meter helemaal niet beweegt, dan weet je meteen dat er iets kapot is of geen contact maakt. Daar heb je geen vewarming voor nodig.

Ik ben geen monteur en als iemand er anders over denkt, dan lees ik het graag.

RE: temperatuur meter

Ok. Ik had wat tactischer kunnen zijn.. Excusez moi pour le mot. Maar bovenstaand verhaal kan ik niet helemaal volgen hoor Marc.

Laat ik het maar op houden dat ik dacht dat je bedoelde dat, zoals ik zei, de koelvloeistof niets met de verwarming van doen had. Maar dat is duidelijk niet zo...

Overigens gebruikte ik de verwarming wel degelijk als "meter", toen mijn temp meter niet meer werkte. Als de verwarming het goed doet check je tegelijk of er voldoende koelvloeistof is, anders is het peil te laag, en kan er geen flow plaatvinden. En dat de waterpomp het OK doet. Anders ook geen flow. Het enige wat je niet kunt checken is oververhitting. Maar met de vloeistof op peil, en flow in een standaard 1000-tje is die kans zo klein...

Daarnaast zullen er best veel mensen doorrijden met alleen een kapot metertje. Als voor de rest alles het doet,,... mwo... komt wel een keer. Als dan de verwarming het niet meer doet, triggert het wel direct. Er is iets kapot... Misschien triggert een koude verwarming mensen zelfs wel meer dan een metertje dat koud blijft staan. Wil het aantal mensen dat nooit bewust op de temp meter kijkt niet weten...

RE: temperatuur meter

Nou, ik ook nog even......
Kadootje ik mis nog iets info....

Als je weg rijd met de auto hoe lang duurt het voor de kachel warm wordt ?

Als hij na een km of ehhhh...5-6 warm begint te worden is het goed duurt het wel 10-15 km voordat hij warm word of nog later hou dan maar op en vervang de thermostaat....

Is in je expansie vaatje ook een roestkleur aanwezig ?

Vervang de koelvloeistof maar (liefst ook even door spoelen alleen niet met kraanwater maar met deminwater of koelvloeistof).

Is het geen van beide en heb je na 10 -15 km stoofvoetjes dan is het allemaal prima.
Het enigstewat je dan nog kunt doen is even het contactje van de temperatuursensor even opschuren.
Deze zit aan de voorzijde op de cilinder kop aan de linkerkant.... ja dat enkele snoertje..
:)

RE: temperatuur meter

Hey Marcel,

Ik weer O:) O:) Samenvattend: Zolang je kachel na een minuut of 4 warm begint te worden, alles lekker zo laten :) Mocht je meer over de conditie van het blokkie willen weten, het kan zijn dat ie niet op optimale bedrijfstemp werkt, dan kun je overwegen de thermostaat een keer te checken of een water/olie temp-metertje te installeren. Noodzakelijk is dat zeker niet, meestal zijn te hoge bedrijfstemp's het probleem :P
Groet, Jos

RE: temperatuur meter

Klopt als een bus. Wat zijn we het weer eens met z'n allen.. uiteindelijk ;)

RE: temperatuur meter

evne over het aansluiten van zo'n meteretje,
ik heb al een sensor in mn blok gedraaid,
hoe moet ik de meter nu nog aansluiten ?
kwestie van 1 draadje van de sensor naar de meter leggen en that's it ?

RE: temperatuur meter

voor aansluiten van extra meters is een heel topic:
link

RE: temperatuur meter

Ik hoop dat hier nog op gereageerd wordt :P
ik heb een 1300 mini cooper uit 1991,
ik had niet zo goed op mijn koelvloeistof niveau gelet en deze was dus ook vrij laag, ik merk ook aan het verhaal hierboven dat ik dat allang aan de verwarming had kunnen merken, ik heb hem namelijk nu bijgevuld (nadat mijn thermomter in het dashboard in het rood was gegaan) mijn verwarming is nu binnen notime heerlijk heet. goed teken dus merk ik op uit bovenstaand verhaal, ik hoop dat ik nix beschadigd heb.
alleen een vraagje, mijn thermometer doet nu keiraar, als ik `s ochtends start en ik heb 200 meter gereden begint hij al uit te slaan richting rood.
als ik 80 rijd en hij staat bijna rood en ik trek hem door naar 110, zie je hem weer terug lopen.
verder loopt de meter ook (in het begin al na 200 meter) erg snel op.
ik gok dat ik mijn thermometer/zender gesloopt heb of zo?
hopelijk weet iemand hier de oorzaak en een oplossing voor

RE: temperatuur meter

Volgens mij kun je niet echt iets beschadigen als je geen of te weinig koelvloeistof hebt. Wel kan je motor te warm worden en zelfs gaan roken (been there). Maar ja, een te hete motor is natuurlijk ook niet goed.

Het is wel vreemd dat je meter zo snel uitslaat nu je het bij hebt gevuld. Misschien dat je thermostaat aan vervanging toe is. Hierboven staat wel ergens hoe je kunt controleren of 'ie nog goed werkt.

RE: temperatuur meter

Joppert,
bedankt voor je reactie, ik ben er vandaag hele dag mee in de weer geweest, heb de thermostaat er niet uitgehad maar hij lijkt wel goed te werken want als de motor op gang is dan zie je in de radiator dat het koelvloeistof wordt rondgepompt. dus daar leek het me niet aan te liggen. misschien de sensor kapot? :?
ik wilde dat testen door hem los te halen maar meter bleef gewoon uitslaan :S
of ik heb de verkeerde stekker eruit gehaald :x

RE: temperatuur meter

gefixt.
bleek toch stekkertjes probleem te zijn :)
back on the road, bedankt voor de hulp

default

RE: temperatuur meter

hey,

ik heb een probleempje, of juist niet.
op m'n mini is een stage 1 kitje gemonteerd, toen deze werd afgesteld door de garage kwamen ze tot de conclusie dat het motortje niet echt warm werd.
ze hebben de thermostaat en de temperatuursensor vervangen, maar dit had niet veel effect.

als ik nu met de mini rijdt wordt hij dus niet echt lekker warm, en trekt hij bij vooral lage toerentallen voor geen meter. hij start meteen maar moet een hele tijd met de choke aan rijden.

waar kan dit allemaal mee te maken hebben?
-wordt het motortje niet warm omdat het stage kitje iets veranderd/ beter warmte afvoert?
-is hij niet goed afgesteld?
-komt dit omdat hij niet warm wordt of omdat hij te arm staat?

zoals je kan zien snap ik er geen hol meer van en de garage ook niet meer!

default

RE: temperatuur meter

hey,

echt helemaal niemand ervaring?

RE: temperatuur meter

@rusty lee,
deed ie het goed voordat de stage 1 kit is gemonteerd?
wat voor motor is het ? hoge of lage compressie ?

waaruit bestaat die stage 1 kit?

hoe meer informatie je geeft, hoe beter er een inschatting gemaakt kan worden van wat er aan de hand is - op afstand ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: temperatuur meter

[size=85:mk2dr2a6][topcis samengeveogd - Crispy][/size:mk2dr2a6]
Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik heb een mini uit '91. Een 1000cc. Nu loopt de temp sensor nauwlijks uit het koude gebied. Zit er een thermostaat ergens? En klopt het dat de fan met een riem wordt aangedreven en dus altijd aan staat?

Groeten Ramón

RE: temperatuur meter

Ja klopt, latere typen hebben een elektrische fan.

Thermostaat zit, als je voor de motor staat, aan de rechterkant van de kop.

RE: temperatuur meter

groene mini schreef:
Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik heb een mini uit '91. Een 1000cc. Nu loopt de temp sensor nauwlijks uit het koude gebied. Zit er een thermostaat ergens? En klopt het dat de fan met een riem wordt aangedreven en dus altijd aan staat?

Groeten Ramón



Nu kan het normaal zijn met dit koude weer dat je temperatuur niet snel oploopt.

(het merendeel hier zou nu best jaloers op je kunnen zijn ivm koude Mini :P )

RE: temperatuur meter

Ik heb zelf ook het 'probleem' dat hij niet uit het onderste blauwen vlak komt.

Eerst dacht ik dat de termostaat er uit was (nog niet gecontroleerd aangezien er tog een ander blok in komt)
Maar wanneer ik 20 km over de snelweg rij is hij nog 'koud'. Vervolgens even pendaal onderin (zover het nog kon) tot ongeveer met de rest van het verkeer mee kon op de 2e baan. De temperatuur steeg nog niet, het begon alleen enorm te stinken in de auto.

RE: temperatuur meter

Bij mijn mini uit 1988 heb ik ook hetzelfde en zelfs al een nieuwe thermostaat in gezet en sensor maar komt ook nauwlijks omhoog maar de temp wordt wel warm in de auto na 15 a20 km is dat bij jou ok zo want zal het toch wel goed zijn

gr Frank