Temperatuur MPI motorblok

RE: Temperatuur MPI motorblok

We hebben vandaag met de Monza, na een versnellingsbakwissel, voor het eerst weer op de weg gereden. Ons viel op dat de temperatuur van met name het koelwater wel erg hoog werd. De temperatuurmeter in het dashboard stond wel netjes onder het midden. De fan op de radiator achter de grill sloeg nog niet aan.

Is het normaal dat je bij een MPI blok de rubber slangen niet aan kunt raken vanwege de hitte :?

Klopt het dat er in het dopje van het expansievat geen gaatje zit? Hoe raak je de druk dan kwijt? :?

RE: Temperatuur MPI motorblok

Jeroen schreef:
Is het normaal dat je bij een MPI blok de rubber slangen niet aan kunt raken vanwege de hitte :?



Ja... de thermostaat is een 88 graden type, die pas bij 100 graden helemaal open staat. De vin slaat aan bij omstreeks 105 graden en stopt dan weer bij 98. De slangen zullen dus fiks heet worden. Geeft niks, zoalng het metertje maar goed staat.

Jeroen":2p6nz4g3]Klopt het dat er in het dopje van het expansievat geen gaatje zit? Hoe raak je de druk dan kwijt? :?[/quote:2p6nz4g3]

Ja, maar het is wel een dop met een ventiel. De druk mag oplopen tot 0,5 bar (waar ie normaal gesproken onder blijft). Bij 0,5 bar opent het ventiel, waarna het koelwater gewoon over het expansievaatje heen geloost wordt. Hij zal altijd wel wat zweten, maar als ie echt fors lekt, dan wordt ie te heet.
Daar kun je het ook mooi aan zien trouwens. Als ie namelijk ook maar even te heet wordt loopt de zaak over. De MPi is daar vrij gevoelig voor...

RE: Temperatuur MPI motorblok

De druk mag oplopen tot 0,5 bar (waar ie normaal gesproken onder blijft).



Je bedoelt een half bar overdruk? dus eigenlijk anderhalf bar?

cheers,
Wouter (aka mierenneuker :))

RE: Temperatuur MPI motorblok

Sander-T schreef:
Ja, maar het is wel een dop met een ventiel. De druk mag oplopen tot 0,5 bar (waar ie normaal gesproken onder blijft). Bij 0,5 bar opent het ventiel, waarna het koelwater gewoon over het expansievaatje heen geloost wordt.



Waar zit dat ventiel dan? Loopt het hete koelwater er dan via het schroefdraad uit? Er zit toch geen ander gaatje in de dop?

Is het verstandig om de dop regelmatig (zeg 1x per 5 jaar) te vervangen :?

We hebben voor de zekerheid de termostaat ff getest, hij gaat open bij 88 graden, werkt dus perfect :D

default

RE: Temperatuur MPI motorblok

Je bedoelt een half bar overdruk? dus eigenlijk anderhalf bar?


da lijkt me nog al logisch aangezien er geen vacuum in je systeem onstaat:P

RE: Temperatuur MPI motorblok

klepje zit in de dop zelf, en gooit het via een overloopje uit je koelsysteem (of bij een gesloten systeem in het expansievat)

RE: Temperatuur MPI motorblok

Thijs, het gaat dus over zo'n "gesloten" systeem, in een MPi.

RE: Temperatuur MPI motorblok

Jeroen,

zoals je nog wel weet werd mijn Brooklands ook aardig heet!!!!!

Maar dat kwam ook door zijn hete "kopie" :) , met olie-koeler gaat dat nu goed.
Maar ik heb er toch een 82 graden thermostaat in gezet, voor alle zekerheid.
De meter staat nu op of net onder de midden stand.

RE: Temperatuur MPI motorblok

Jeroen schreef:
Waar zit dat ventiel dan? Loopt het hete koelwater er dan via het schroefdraad uit? Er zit toch geen ander gaatje in de dop?



Hoe dat werkt weet ik niet, maar hij is bij wel eens te heet geworden (sensor kapot... altijd leuk) met als resultaat dat het expansievaatje een bad heeft genomen. Dat water was in elk geval onder de dop door gekomen.


Jeroen":3kspp1vf]Is het verstandig om de dop regelmatig (zeg 1x per 5 jaar) te vervangen :? [/quote:3kspp1vf]

Geen idee... bel eens met BvL, die weten dat vast wel. Ik heb em zelf wel al eens vervangen nadat de meter bleef aangeven dat de zaak warm liep terwijl dat niet zo was. Dop kostte iets van 10€ geloof ik. Dat was niet de oplossing trouwens, er bleek een slechte massaverbinding te zijn.