Temperatuur te hoog

RE: Temperatuur te hoog

Ik ben nog niet bekend met mini's, maar ik kamp met het volgende probleem:

Na het starten van de motor en er een stukje mee gereden te hebben wijst de temperatuur meter bijna in het rode, net onder het randje. Tijdens het rijden blijft hij ook op dezelfde plek staan.

De koelvloeistof in de radiator staat op het kookpunt. Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Wel zit er een andere radiator in met meer capaciteit en is de koelvloeistof vervangen.

Wie kan mij helpen? :?

RE: Temperatuur te hoog

he!
Heb je je thermostaat al geprobeerd? Ik zou deze eens vervangen.. Kost bijna niets en kan een hoop koelproblemen oplossen. Je hebt ze geloof ik van 74, 80, 84 graden.
Ikzelf heb er een 74 graden nu in, ivm de hitte afgelopen zomer. In de winter zal er de 80 wel weer in gaan.

Ook heb ik het meegemaakt dat de dop op de radiateur te "strak" zat en het systeem dus geen eventuele overdruk kwijt kon, en ook de temperatuur opliep.

Mocht dit niet helpen zou je ook nog even de timing van je ontsteking kunnen kijken, maar ik neem aan dat het motortje wel netjes loopt e.d.?
Succes!

RE: Temperatuur te hoog

Ik kan me indenken dat je je kapot schrikt.
Je schrijft niet welk type Mini je bezit. Is het een ouder type?
Heb zelf bij m'n MK1 een zelfde euvel gehad, de temperatuur was niet te hoog, maar temperatuur opnemer (in de kop) was niet meer betrouwbaar, deed het soms nog wel, maar meestal niet, nieuwe er in en opgelost, kun je testen door opnemer in bakje water te hangen, weerstand meten en kijken of die nog verloopt.
Bij een 1000tje eens een vrijwel dichtgeslipte radiateur gehad, in het normale rijverkeer in Nederland niet veel last, maar op vakantie wel, moest dus nieuwe radiateur in. Met thermostaten nooit ellende gehad, maar kun je makkelijk zelf testen, demonteren en in pannetje opwarmen.
Nu bij m'n MPI last dat hij wel "normaal" aangeeft, maar wel heet loopt, de ECU, waar de opnemer op aan gesloten zit, en dus niet op het metertje, is de veroorzaker en wordt nu gerepareerd. Tja, en dan heb je nog verkeerd ontstekings tijdstip, lekke kleppen en wat al niet meer.
Ga eerst maar van de simpele zaken uit. Succes.

RE: Temperatuur te hoog

Ik zal even een toelichting geven, ik heb hem van de week geholpen andere radiator erin zetten, de oude was idd erg dichtgeslipt, maar dat hielp niet voldoende,

het betreft een mini cabr. uit 1978

aangezien als je de motor start tot binnen 10 minuten de temperatuur zo hoog is en licht niet aan een defecte meter, want de radiator zelf kookt leeg door de overloop

ik zelf denk de thermostaat vervangen, maar zouden er ook nog andere opties zijn ?

grtz Jaron

RE: Temperatuur te hoog

als de thermostaat stuk is, gaat de radiator niet koken. Weet je zeker dat de afstelling goed is?

RE: Temperatuur te hoog

waterpomp er eens uithalen, grote kans dat er een hoop zooi in blijft hangen...

en kijk eens naar je ontstekingstijdstip en je mengsel, verkeerde afstelling kan oververhitting veroorzaken...

RE: Temperatuur te hoog

even een reactie :P als de thermostaat niet geheel opent en dicht blijft hangen heeft de motor maar een "klein" circuit, en kan dus binnen 10 minuten rijden overhitten wat overkoken tot gevolg heeft..

Waterpomp zou ook een goede zijn idd. ook niet veel werk en kan natuurlijk nooit kwaad.. en de kostten zijn het ook niet..

RE: Temperatuur te hoog

aangezien hij de radiator er toch nog uit moet halen om de rubbere slang onderin te vervangen, kan hij dus het beste meteen de pomp controleren/vervangen en even een nieuwe thermostaat van 82 graden erin zetten

of vergeet ik nog iets ?

mvg Jaron

RE: Temperatuur te hoog

spoel het blok eens goed door met de tuinslang...

RE: Temperatuur te hoog

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zal met behulp van Jameswatt30 een nieuwe thermostaat inzetten, de waterpomp eruit halen en nakijken (mogelijk vervangen)

spoel het blok eens goed door met de tuinslang...



Welk blok bedoel je hiermee? Neem aan dat je niet het motorblok bedoeld O:)

RE: Temperatuur te hoog

Jazeker wel! Gewoon de tuinslang op een van de wateraansluitingen en eens goed doorspoelen! Als de waterpomp er nog op zit kan je dit ook nog eens doen met lopende motor.
Je heb trouwens ook van die koelsysteem reinigers in een blikje, koelysteem vullen met leidingwater, blikje erin leeggooien, ff een stukje rijden zodat de boel warm wordt, dan weer vervangen door normaal koelwater.

RE: Temperatuur te hoog

Volg de tip ban de bovenstaande heren ( RedFlame en Crispy ) En ik zou persoonlijk een thermostaat erin doen die erin hoort als je een orgineel blok hebt. Dus als er 1tje van zeg 85 graden in heeft gezeten, zet diezelfde dan terug.

Uitgezonderd van diegene die een zwaarder getuned blokje erin hebben zitten ;)

Groetjes,

Maurice