Temperatuurmeter stuk?

default

RE: Temperatuurmeter stuk?

Sinds ik een temperatuurmeter in de Van heb twijfel ik of het motortje wel goed koelt. De meter staat bij normaal gebruik ver na de N.
Wanneer ik de snelweg op ga gaat ie oplopen. Als ik de kachel dan aan zet loopt ie weer terug en als ik stationair draai loopt ie nog verder terug. Voor dat ik de meter had geen problemen maar volgens mij is toen de kachel nooit uit geweest.

Wat ik er al aan het systeem heb gedaan om het op te lossen al dan niet preventief:
- nieuwe waterpomp
- nieuwe sensor (erin gedraaid met van dat loodgieters band wat je ook voor kranen gebruikt. Moet de sensor min maken?)
- koelvloeistof vervangen (was eea roest en volgens mij alleen maar water. Ik heb het voor het eerst vervangen sinds ik de Van heb)
- Thermostaat getest, werkt! (88°, bij een 74° deed ie hetzelfde maar heb nog niet gechecked of deze goed open gaat)
- Ontsteking staat goed, zou het mengsel nog kunnen checken maar het motortje loopt mooi.

What else? Ik gok dat de meter niet helemaal jofel is. Jullie ideeën?

RE: Temperatuurmeter stuk?

dat isolatie tape hoeft niet (werkt prima zonder lekken bij mij) wel goed in het koper ver.
of dit je probleem oplost weet ik niet.

RE: Temperatuurmeter stuk?

Voltage stabilizer misschien?? :?

default

RE: Temperatuurmeter stuk?

Hmmm, das een goede... Mijn benzinemeter werkt ook al niet zo goed....

default

RE: Temperatuurmeter stuk?

nonono schreef:
dat isolatie tape hoeft niet (werkt prima zonder lekken bij mij)


Sterker nog, mag niet eens tape gebruiken omdat de buitenzijde van de sensor massa is. (isolatie betekend geen stroompje)

Maar je hebt de sensor vervangen.
Heb je wel dezelfde waarde gebruikt.
Er zijn nl verschillende waardes.

RE: Temperatuurmeter stuk?

je moet de meter zowiezo aansluiten via het spannings regelaartje achterop de middenteller
Deze regelt af naar 12V itt de 13.8V boordspanning die je normaal hebt (en die verschilt ook nog eens afh van hoeveel verbruikers je aan hebt)
De meter is in feite een ampere metertje, je sensor een weerstand die veranderd met de temperatuur.
Dus als je bij een bepaalde temp een hoger voltage over je meter laat lopen geeft ie meer aan.

default

RE: Temperatuurmeter stuk?

Bij de middenteller komt de spanning vanaf de twee witte draden op de stabilisator en op punt I gaat deze met lichtgroen naar je temp.- en benz.metertje.
Maar net wat Crispy al schreef, is deels afhangkelijk van je gebruikers. Bij een dikke versterker die aan staat zal de temp.meter ook beinvloed worden en geeft deze dus minder aan.

default

RE: Temperatuurmeter stuk?

Het lijkt opgelost te zijn.

Ik had de meter op een directe plus aangesloten ipv via de regelaar :P stom....

Nu geeft ie weer netjes aan op de N.

RE: Temperatuurmeter stuk?

Als het lampje van je temperatuur zwak gaat branden (heb er geen meter in zitten, alleen een lampje MK1) terwijl de motor pas net draait en hij gaat ook niet vel branden. Is dit een typisch geval van een nieuwe sensor er in stoppen?

RE: Temperatuurmeter stuk?

Niemand :(.
Is er ook een verschil in sensor of er een lampje of een meter aan hangt? Het lampje brand op halve kracht, dus logisch nagedacht zou de meter op Normaal staan. Maar weet niet of dit zo hoort.

RE: Temperatuurmeter stuk?

heb je in het handboek gekeken?
In mijn Haynes (59-69) vind ik nergens een temperatuursensor die naar een lampje gaat (wel een lampje voor een vervuild oliefilter)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Temperatuurmeter stuk?

Ik heb er nu ook even de schema's bij gepakt, en je hebt (natuurlijk) gelijk! Het 2e controle lampje is niet voor de temperatuur maar voor het olie filter! Maar omdat er een ander motor inzit zonder deze filter sensor en met temp sensor dacht ik dat hij daar hoorde. Maar nu snap ik hem en verklaart het ook waarom het kabeltje te kort was. :x