terug vallen

default

RE: terug vallen

Hallo ik ben Tim en sinds kort eingenaar van een mini cooper spi

Hij heeft een half jaar stil gestaan. Maar helaas loopt hij nog niet lekker.
Ik heb op een forum al een beetje rondgekeken maar helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Het probleem is dat bij 2500 toeren weer terug valt, dit komt vaker voor volgens mij. Als ik remreiniger in het luchtfilter spuit trekt hij hem wel door. Conclusie is dan volgens mij dat hij niet genoeg inspuit.

Wat mij wel is opgevallen is dat de groene vacuumleiding rechtstreeks van inlaat naar ecu loopt zonder dat er een kastje voor benzine dampen zit. Kan dit een oorzaak zijn van dit gedrag of moet dat niets uitmaken?

Alvast bedankt :)

RE: terug vallen

Er zit normaliter een zwart doosje tussen die vacuumleiding, wat als benzine-afscheider werkt. Hiermee wordt voorkomen dat er in bepaalde situaties brandstofdampen in de sensor in de ECU terecht komen.

Als dit doosje er niet tussen zit zou de Mini in principe gewoon normaal moeten lopen, tenzij de sensor al wel enkele keren in contact is gekomen met benzine, dan zou het kunnen zijn dat de sensor in de ECU defect is.

Me terugvallen bedoel je waarschijnlijk dat het toerental gaat staan te schommelen ? Doet ie dit alleen als je het gasmechaniek onder de motorkap beweegt? Of ook als je het gaspedaal bedient ?
Het klopt namelijk dat het toerental gaat terugvallen wanneer je het gasmechaniek op het inspuithuis bedient. Wanneer je gas geeft met het gaspedaal moet het toerental echter niet terugvallen. Als dat laatste wel het geval is, is waarschijnlijk je schakelaar op het gaspedaal defect, alhoewel ik eerder zou twijfelen aan de stekkerverbindingen en bedrading.

RE: terug vallen

Ik denk dat je Throttle posission sensor (Links op je throttle body) blijft hangen of niet soepel functioneert! Deze zorgt voor extra brandstof als je het gaspedaal intrapt! Ik weet niet waar je woont anders kan ik de mini wel eens uitlezen!

default

RE: terug vallen

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Gasklep gaat idd niet verder open, maar dit is toch ook omdat hij dan te weinig benzine krijgt? Als ik de mini net start en als hij koud is gaat hij er wel 1 of 2 keer voorbij en daarna weer niet verder als 2500 en bij een klein beetje gas valt hij weer terug naar 1500 en klimt weer naar 2500 etc....

Ik woon in Denekamp

default

RE: terug vallen

Throttle posission sensor doorgemeten en nagekeken, lijkt goed te funcioneren.

Alleen aan de onderkant van de inlaat hing een stekker los die aan de sensor zit van die `klep` en het zag er allemaal over verhit uit, beetje verschroeid....

Waar dient deze voor en kan dit de oorzaak zijn?

RE: terug vallen

Waarschijnlijk is dat de stekker van de spruitstuk voorverwarming, deze zit in het midden van het inlaatspruitstuk aan de onderzijde en dient om de lucht in het inlaatspruitstuk voor te verwarmen bij het starten in een koude omgeving.

Dit mag geen invloed hebben op het verdere functioneren van de Mini..

default

RE: terug vallen

Inlaat weer netjes terug gezet....

Alleen bij gelijk starten doortrekken....Neeem aan eerst 30 sec choke?

Iemand suggesties voordat ik onnodig dingen ga vervangen?

RE: terug vallen

Suggesties ? Laat de foutcodes uitlezen voordat je onnodig (en zinloos) onderdelen gaat vervangen.

Evenueel kan ik dat uitlezen voor je doen, ik weet niet waar je woont ?

RE: terug vallen

Foutcodes worden alleen aangegeven bij een onplausibel sgnaal ofwel onderbrekeing of sluiting. Alles ertussenin is okee.
Maar dan kan het nog steeds fout zijn.
Als je aangeeft dat de eerst dertig seconden de motor wel goed trekt en daarna niet, lijkt het erop dat de motor in "open loop" goed gaat, maar zodra bjvoorbeeld het signaal van de opgewarmde lambdasonde wordt gebruikt is het heibel. Check de waarde van je tempraratuur sensor. Komt de weerstandswaarde overeen met de wereklijke temperatuur van het blok. Zoniet, dan kijkt de inspuit computer in het verkeerde register en spuit bijvoorbeeld te weinig in.
Ik heb in het verleden wel eens meegemaakt dat een temperatuursensor van slag was nadat deze oververhit was geweest na droogloper van het motorblok (koelvloeistof laag) Hij gaf daarna een te hoge temperatuur aan. In jouw geval zou dat het fenomeen kunnen geven zoals je omschrijft. En een koelvloeistoftemperatuursensor is niet zo duur.

O ja: spruitstukverwarming is er vooral voor bedoeld om het mengsel te homogeniseren en daarmee de emissie te beteugelen. Minder HC's. Bij VW heette dat ding een egel.

RE: terug vallen

streetscreamer schreef:
Foutcodes worden alleen aangegeven bij een onplausibel sgnaal ofwel onderbrekeing of sluiting. Alles ertussenin is okee.
Maar dan kan het nog steeds fout zijn.



Ben ik met je eens. Afgelopen weekend heb ik een SPi uitgelezen die 3 foutcodes had, maar welke geen van 3en de oorzaak konden zijn van het niet aanslaan.
Daarom kijk ik na het uitlezen ook altijd in de gegevenslijst om te zien of daar vreemde dingen in voorkomen zoals een te lage accuspanning, of -zoals jij verderop aangaf- afwijkende temperaturen van de koelwater- en luchttemperatuursensor.
De betreffende auto bleek echter tijdens het starten geen signaal van de krukassensor te krijgen, waardoor de ECU dus niet in de gaten heeft dat er gestart wordt. Geen signaal ziet de ECU als een stilstaande motor, en dus niet als een fout.
De betrekkelijk eenvoudige techniek van het MEMS systeem maakt het diagnose stellen dan ook redelijk eenvoudig, mits je de mogelijkheid hebt om dergelijke gegevens uit te lezen.

streetscreamer":2b56spn6]In jouw geval zou dat het fenomeen kunnen geven zoals je omschrijft. En een koelvloeistoftemperatuursensor is niet zo duur. [/quote:2b56spn6]

Ben ik met je eens. Zolang de ECU een waarde doorkrijgt die binnen de toleranties valt, wordt er geen fout opgeslagen. Je kunt dit echter ook eenvoudig forceren door de stekker van de sensor los te trekken. Op dat moment forceer je de ECU in een foutcode en zal de ECU gaan rekenen met de vervangingswaarde (ik meen 60 graden KVS temperatuur). Uiteraard is het wel belangrijk daarna (en/of na het vervangen van de sensor) de code weer te wissen.
Meten van de weerstandswaarde is uiteraard ook een mogelijkheid, alleen moet je dan ook wel op de hoogte zijn van de bij de temperatuur behorende weerstand, of op z'n minst bij benadering.

Daarbij kan de genoemde klacht natuurlijk ook optreden bij onvoldoende brandstofdruk, alhoewel de SPi een marge heeft van zo'n 40%, dus de druk zou dan wel erg ver moeten terugvallen.. (brandstoffilter vertopt bijvoorbeeld?)

RE: terug vallen

Brandstof filter verstopt... daar noem je wat.
Ooit in een grijs verleden meegenmaakt met de grote Purflux filters bij Peugeot dat deze door water in de brandstof van binnen opzwollen als een toiletrol in de plee! En dan ging er verdraaid weinig brandstof doorheen. Maar ik denk dat in bovengenoemd geval toch eerder aan een sensor gedacht moet worden.

default

RE: terug vallen

brandstof filter besteld, hadden ze niet eens op voorraad...
Denk dat valt wel mee maar kost toch 28 euro.... :|

Maandag ophalen....dan weer verder kijken...

RE: terug vallen

Ze zijn er ook voor 5 euro, op de clubdag geloof ik nog gezien.

default

RE: terug vallen

ik had er zelfs 1 voor 2euro, zo goed als nieuw :+)