Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

default

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Helleuw!

Is dit probleem normaal of is er iets mis met mijn mini?

Als ik terugschakelijk naar zn 2 terwijl ik rond de 50 rijd kraakt hij 7/10 van de keer (ofja het klinkt gewoon ontzettend ongezond..).

Ik neem aan dat de tandwielen die op elkaar ingrijpen nog niet op dezelfde snelheid zijn gekomen waardoor je deze stoot krijgt?

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Hoeveel toeren draai je dan in je Mini vvlak voor het rterugschakelen (er zijn verschillende eindoverbrengingen). Misschien is er iets met de synchromesh-ringen? En gaat hij kraken als je hem in de versnelling duwt (koppeling helemaal in), of pas als je de koppeling wil los laten na het inschakelen? Of is het dat je hem er niet in krijgt, totdat je de koppelling iets laat opkomen, dan gaat hij erin met veel gekraak...? Treed het probleem ook op bij lagere snelheden/toeren, of andere versnellingen op? (1e?)

Ik heb hetzelfde een beetje met mijn eerste versnelling maar volgens mij is het voor de 1e versnelling niet zo raar. Het is niet hinderlijk en met dubbel klutsen-achtig geklooi en lage snelheid, kom ik er ook wel, zonder kraken. Dus ik laat het zo. :)

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Klopt, dan kunnen de singromes ringen (of hoe je dat dan ook schrijft) in de versnellingsbak versleten zijn. Dit is al meerdere malen behandeld in meerdere topics. Dus ik zou even rond neuzen. Ik heb het zelfde 'probleem' maar als je gewoon altijd rustig schakelt kan hij/zij er nog heel oud mee worden.

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Ouderwets "dubbel clutchen" wil wel helpen. Draagt trouwens algemeen wel bij aan de levensduur van de synchromesh ringen.
Het vergt een beetje oefenen, maar dan moet het lukken:
Afremmen op de motor tot je wilt terugschakelen,
koppeling in, in de vrij, koppeling los, gas geven tot je een toerental bereikt wat nodig is voor de kleinere versnelling, (een "dot" is al genoeg, je voelt dat na een tijdje wel aan) dan koppeling in en terugschakelen. Kan met elke versnelling, maar om te oefenen is van 4 naar 3 het makkelijkst.
In het begin zal het niet zo soepel gaan maar na een tijdje gaat het net zo snel als gewoon schakelen, en er zal niets meer kraken. Als je een beetje uitlaat hebt klinkt het nog aardig ook.

gr. Eef

default

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Mmm ok,

heb wel eens wat liggen kutten op 'circuit' met dubbel clutchen (niet met de mini overigens), en mn rijleraar was ooit nog eens zo aardig om mij tijdens de lessen dit stukje techniek te laten proberen haha.

Het is overigens niet altijd zo bij terugschakelen, maar bedankt voor alle informatie.

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Met de mini lijkt het op de een of andere manier beter te lukken dan met een moderne auto. Misschien door de lichte materialen in de motor van tegenwoordig ??

gr. Eef

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

je moet een mini ook iets meer "de tijd geven" om in de versnelling te komen als een moderne auto. Helemaal als de synchromeshringen niet al te best meer zijn. maar inderdaad, ik rijd ook al 2 jaar vrolijk dubbel-clutchent door't land, en dat gaat perfect.

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Ow en maak je maar niet druk hoor,ik kan pas terug naar 2 bij 20km p/uur,per jaar gaat er 10km vanaf hahaha,vorig jaar nog 30p/uur ;)

Komt wel goed,andere bak hangen tegen de 0km/uur,whahaha

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

ik heb het ook hoor
maar ik heb al gehoord dat dat aan mijn bak ligt. want een spi zoals mij of mpi heeft een andere versnellingbak als carb. en daarom gaat het lastiger ofzo.

ik ga dat dubbel koppelen ook es proberen :)" title="Evil" />
is dat een soort van tussengas ofzo?

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

camiel456 schreef:

is dat een soort van tussengas ofzo?


Yep. Maar dan wel met juist gebruik van de koppeling zoals hierboven beschreven.

Gr. Eef

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

ben ik misschien een beetje raar, maar waarom moet je met een gang van 50 je auto terugschakelen naar de 2?
lijkt me logisch dat dat niet echt lekker gaat.
als ik 50 rijd, schakel ik terug naar zijn 3.

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Nou.....dat zou ik soms best wel willen,alleen gaat het niet.
Ik schakel wel vaker terug naar 3,maar dan met 80 of zo.
Nee 40 of 50 en dan terug naar 2 vind ik niet zo gek hoor,das gewoon stevig doorrijden ;)

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

ja als je een beetje wilt door trekken met 40 of 50 heeft de 3 als ik terug schakel net iets te weinig power dus wil ik hem ook vaak terug naar zn 2 hebben.

bijv. als je iemand ergens in de stad wilt inhalen waar het niet mag, dan heb je vaak weinig ruimte en wil je eigenlijk net iets sneller.....

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

klutsen met die handel :D , en vol gas door de bocht

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Vandaag eens voor de gein wat geklutst,maar das toch ff wennen zeg,soms in de 3 laten staan,soms vergeten te schakelen dat soort akties hahaha

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

hahah
super vet. ik kan nu met dat schakelprogramma van jullie met 60 km/h terug schakelen naar zn 2!! ik ben zo trots op jullie :D
wel vet heb het net ff geprobeerd. gheghe
ik ga weer ff door het bos ragge 8)
later!!

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Doet me plezier !
(als nu de kleppen maar niet om je oren vliegen...)

Gr. Eef

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

60 vind ik toch ook wel al behoorlijk,damn!

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

[size=75:38xa1q9i][topics samengevoegd - Crispy][/size:38xa1q9i]
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Na toch wel een jaar lang zoeken heb ik dan eindelijk mijn mini gevonden en gekocht. Austin mini 88'. Ik heb hem voor een spotprijs gekocht wat betreft de kwaliteit van de auto, 1 klein blaasje op de lak, voor de rest alles kei en kei hard en strak. Wel een probleempje, van ze drie naar z'n twee schakelen gaat die nogal tandenpoetsen. Heb forum al rond gezocht en er waren nogal wat vragen over hoe of wat? Aangezien ik pietje precies ben en geen zin heb om te double-clutchen ofzo :9 !

Moet ik gewoon de bak vervangen voor een tweedehansje, of bak uit elkaar en de synchronmes dingesen vervangen, haha hoe je het ook typt :P !

Wie helpt mij uit de brand?

( PS: Sportpijp gezocht :)" title="Evil" /> )

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Hi Rob,

Welkom op het forum :) Heb je net een mail gestuurd met wat opmerkingen.

Dennis

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Hoi Wats,

ik denk dat je dit topic bedoelde? Ik heb je vraag er nu even aangehangen.
Op dit forum houden we graag de informatie een beetje bijelkaar dus hebben we liever dat je dan in een bestaand topic post.

Voor je sportuitlaat kun je beter een berichtje plaatsen in gevraagd

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

Heb dit probleem ook wel met mijn mini en daar ligt een nieuwe motor+bak :x
Denk nu dat het aan de pook zelf ligt of aan het schakelstang!? Iemand hier ervaring mee?

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

koppeling goed ontluchten.

RE: Terugschakelen naar 2e bij 50 km/u gaat meestal niet goed.

alleen de 2e versnelling?
en alleen bij afschakelen en niet bij opschakelen?