terugslag in de carb. en uitlaat

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Hallo minifanaten.
ik heb een probleem, tenminste mijn mini.

auto is een 1300 sprite uit 94
met de rover mems en spi (als ik het goed heb)

de wagen is in 2012 rijdend geleverd, en opgeslagen tot eind van 2013.
wagen is apk gereed gemaakt, maar nu heb ik een motor probleem.

ik kan de motor starten, en loopt stationair goed let op , ik had niets aan de motor gedaan. bij het opvoeren van de toeren, begint hij in de uitlaat te ploffen, en krijg ik soms een steekvlam uit de carb.
nu heb ik tussen de kleppen gesteld, dus dat is het niet.

vandaag het luchtfilter verwijderd, en heb een vacuumslang die ik niet kan plaatsen.
ook komt er van mems een slang richting de carb/luchtfilter, maar kan niet zien waar die op hoort.

iemand een idee?
en woont er toevallig een minimaniak O:) , in de buurt van middelburg (zeeland)

bvb dank.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Hoi,

Ik zou denken dat je een probleem met de onsteking hebt, met name met je bougies. Als je bougies zo nu en dan niet vonken komt er een ontbrandbaar mengsel in je uitlaatspruitstuk waar het heet genoeg is om alsnog te ontbranden. Dit ploft dan in de uitlaat, en met de klepoverlap tussen de uit- en inlaatslag kan de terugslag vanuit de uitlaat via de verbrandingskamer weer je inlaat bereiken.

Wat betreft je luchtfilter; heb je een zomer-/winterstandklep erop zitten? Als het dan geen heel dikke slang is (8 mm) kan hij daar van zijn. Er moet dan een vacuumslang naar het filterhuis lopen, en vanaf daar een tweede slang naar de klep.
De slang van de mems naar de inlaat is denk ik voor het bepalen van het motorvacuum om de onsteking bij te regelen (als die tenminste volledig elektronisch geregeld is op de SPI).

Groet,

Peter

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

je heb het ook over een carburateur :?
als je een carb heb kijk dan of onder het zwarte dopje olie zit.
anders kan dat ook een hoop schelen.

gr classic-freydis

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Ja de olie zal ik als eerste na kijken.
als dat het niet is moet je na kijken of de ontsteking wel goed op tijd staat.
Als dat het geval is zou je de contactpunten en de bogies na moeten kijken.
het kan zijn dat die vet geslagen zijn en daar door niet kunnen ontsteken.
en soms wel en daarom in de uitlaat het niet ontbrande mengsel ontsteekt.


groet stefan d:)b
suc6 er mee.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

zijn we weer,
vandaag de boegies vervangen.
kabels en verdeler gecontroleerd.
compressie gemeten, cilinder een was wat lager dan de andere drie.
kleppen gecontroleerd.

probleem is er nog steeds.
als ik de motor start loop hij onrustig.

ik heb een filmpje op mijn site staan, stottert een beetje, is nogal een groot bestand 60mb, maar als je hem eerst laat inlezen, zou het moeten lukken.

http://frejac.nl/mini1300.mp4

en dan heb ik nog het gevalletje, waar horen de vacuumslangetjes te zitten.
kan op het inlaatspruitstuk niets vinden.

ik hoor graag wat suggesties

grt fred

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

De benzine in je tank, is dat de oude of heb je er verse bij gedaan?

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Zo te zien een Spi, controleer eerst eens alle vacuumleidingen en dan voornamelijk de rubberen verbindingen.

Dennis

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Als je een spi hebt, dan zit achterop je inspuithuis/inlaatspuitstuk 2 slangpilaartjes. Eentje is voor de Ecu. Die meet de onderdruk in je inlaatspruitstuk.
De tweede gaat naar je standaard luchtfilterbehuizing.
De slangetjes zitten vaak met rubberknietjes op je spuitstuk. Deze willen helaas snel scheuren en dan meet de ecu het vacuum niet goed, met alle gevolgen van dien.
Ik heb ook met mijn spi gemerkt dat als de alleen de gasklep handmatig bediend dat de motor dan ook slecht loopt, doe je het via het gaspedaal gaat het beter...

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Het is inderdaad een spi (dus geen carb.)
Brandstof is nieuw, tank is er uit geweest ivm laswerk.
ga morgen nog eens zoeken naar de aansluitpunten van de slangetjes.
mocht er iemand zijn die een duidelijke foto heeft van de aansluitpunten, graag.

voor degene die het filmpje hebben gezien, ik geef constant gas, het omhoog en omlaag gaan van het toerental, is de motor, niet het variëren van het gas.

ik ga morgen weer eens kijken, bedankt voor de tips.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Alle vacuumverbindingen moeten lekvrij zijn. Zo ook de leiding van de rembekrachtiger. Maar achterop je injectiehuis zitten 2 elleboogjes met een slang erop. En die moeten echt lekvrij zijn.
Maar het kan ook zijn dat je spruitstukpakking lekt.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Hallo, bedankt voor tips.
Ik heb om onverklaarbare reden, geconstateerd dat er een onderdeel ontbreekt van de vacuum.
Het blokje waar de vacuumslang van de mems en het luchtfilterhuis bij elkaar komen.
Ik nu de slangetjes tijdelijk met een krimpkous en spalk aan elkaar gekoppelt.
Motor loopt nu beterr maar nog niet goed.
Ga eerst maar eens shoppen naar wat nieuwe onderdelen.

Tot nu alvast bedankt voor de tips/hulp.

Grt Fred

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Allereerst.. een 94er SPi heeft een stationair-schakelaar op het gaspedaal. Het is normaal dat als je gas geeft met het mechaniek op het inspuithuis, het toerental begrenst wordt op 3000-3500 RPM of iets in die buurt. De ECU denkt namelijk dat de motor stationair zou moeten draaien omdat het gaspedaal niet aangeraakt wordt. Als je gas geeft met het pedaal in plaats van het mechaniek, zal de motor wel verder op toeren komen.

Dit neemt niet weg dat de motor zo te zien nogal "smoort". Gegarandeerd dat dit veroorzaakt wordt door een foutieve/geen uitlezing van de MAP-sensor in de ECU. vacuumslangen dus controleren/vervangen! Daarnaast zie ik de stekker van de lucht-temperatuur sensor los hangen ? De ECU bepaalt de motorbelasting en inspuiting/ontsteking uit een combinatie van de signalen van de MAP-sensor en de lucht-temperatuur sensor. Als deze niet is aangesloten krijgt de ECU dus ook geen juiste informatie. Dit zal ook resulteren in een foutcode die wordt opgeslagen en NIET vanzelf weer gereset wordt zoals met modernere systemen, dit kan alleen met een juist diagnose-apparaat gereset worden.

En wederom: laat 'm uitlezen, dan kun je zien wat er gebeurt en of alle sensoren naar behoren functioneren.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Bartje bedankt voor de info, dat van de sensor op het gaspedaal wist ik niet.
en ook met het luchtfilter er op liep hij net zo slecht als zonder.
zoals ik in mijn laatste bericht al had gemeld, mis ik ergens wat dingetjes, wagen gekocht net voor de sloper er om zou komen.
inmiddels ben ik er al achter dat het probleem inderdaad in de vacuumslangen zit.

weet iemand trouwens hoe dit onderdeel heet zie http://img529.imageshack.us/img529/1685/dsc02308bs8.jpg, is wel zo makkelijk bij het shoppen

grt fred

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Dat is een zogenaamde fuel trap. een leeg boxje wat tussen de vacuumslangen zit om te voorkomen dat er benzine(dampen) in de Map sensor in de ECU terecht kunnen komen. is nog gewooon nieuw te koop.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

top, bedankt

fred

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Mini wordt steeds groter, tenminste de problemen.
Mini loopt nog niet goed, maar heb hem sinds het laatste bericht, een paar maal gestart, en verplaatst. Net met de focus naar de apk geweest, en dacht maak gelijk een afspraak voor de mini. Nou daar dacht de mini een dag later anders over.
Heeft vast geen zin om naar buiten te gaan ( koud hè).
Afijn de hele tent maar eens na gekeken, je wilt tenslotte alles uitsluiten.
Bougies nieuw
Ontstekingsvolgorde 1342 ( vanaf de radiateur)
Verdeler eraf, rotor staat richting de 1ste cilinder.met de zuiger boven in :P
Bobine vervangen, vonkt goed.
Brandstof filter, achter er even van tussen, en een transparantje er tussen.
Brandstofpomp slaat aan bij contact.
Luchtfilter eraf, brandstof bij starten oke?, tenminste er komt brandstof uit de spi.
Vacuum slangen nagekeken, alles is dicht (eh, lekt nergens dus).
Accu, voorzien van de acculader/starthulp, dus daar komt genoeg spanning van af.

De motor wil wel aanslaan, maar doet dat niet, enkel als ik wat gas bij geef, begingt hij met veel tegenzin te lopen. Gas los en valt gelijk uit.

Wat mijn inziens overblijft, is de krukassensor, of de mems.

Ps uitlezen is een optie, maar niet zonder rijdende auto. Beetje lastig om bij de dealer te komen.

Wie o wie.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Zit er nog wel een massakabel aan je blok? En zo jah, is deze nog goed?

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Goedemorgen,

ik heb ook dat probleem gehad.
ik heb toen de krukas sensor schoon gemaakt
en een nieuwe massa kabel gemaakt.

groeten.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Blij dat ik geen mini rij.
Ik heb nu alles na gezien, de ene week wel starten, de week erna mocht ik het weer zelf uitzoeken. Ben er een beetje klaar mee, als er nog goeie ideen zijn hoor ik ze graag.
Als het roestbakje eind april niet werk, sloop ik hem, en gaat hij in onderdelen achter in mijn fjordje naar de oud ijzer boer.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

100 euro geboden.. O:)

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Ik zou toch als ik jou was even alle vacuumslangen nieuw bestellen en deze monteren.
Dit kan echt een wereld van verschil betekenen bij een SPI.

In plaats van te proberen deze te dichten met tape etc ...

Als die goed zijn, dan zou ik proberen de ECU te resetten.
Sommige zeggen dat het volgende niet helpt, maar toch reageerd te ecu hierop:

- Contact opzetten, paar keer pompend je gaspedaal induwen kort achter elkaar, contact afzetten en dan terug opzetten en starten.

Normaal regelt hij zich nu terug bij.

Kijk eens of dit helpt.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Vacuumslangen zijn niet getapt, werk niet bij mythbusters :-P
Zal nog eens kijken, als het mooi weer is.
Bedankt voor de tip.

default

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Holla ik heb vraag je /probleem mijn mini ploft en slaat terug in de carbu als ik aan de gas kabel trek valt hij stil krijg hem niet in zijn toeren ontsteking is goed benzine ook zit olie in het potje kleppen zijn geregeld weet iemand raad

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Ik heb je vraag even aan een topic gehangen waar het beter past dan in "Carburateur herkennen".

Lees het topic maar even door, wellicht vind je hier je antwoord al. Zo niet, dan mag je in dit topic natuurlijk verder vragen naar mogelijke oorzaken en oplossingen.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Topic kan dicht, auto verkocht.

RE: terugslag in de carb. en uitlaat

Topics als deze gaan in principe niet op slot (ook niet als de Mini van de topicstarter verkocht is), zo heeft iemand met een zelfde probleem er misschien nog wat aan ;)