Ja, dat kan. Het stuur recht zetten, en dan opnieuw uitlijnen
M.a.w., ze hebben er bij het uilijnen niet op gelet of het stuur wel goed recht stond.
- Login of registreer om te reageren
Ja, dat kan. Het stuur recht zetten, en dan opnieuw uitlijnen
M.a.w., ze hebben er bij het uilijnen niet op gelet of het stuur wel goed recht stond.
Geen oplossing
Door de schuiver die de Mini gemaakt heeft kon het niet anders. Dus helaas pindakaas. Het viel wel anders op te lossen, maar dan moet er een nieuwe stuurhuis in en dat kost nogal wat meer. Is een verschil van 70€ of dik 200€ (ex onderdelen). Dan liever wat meer problemen met de knipperlichtjes.
x--[]--x
Vanaf de rechter -x was het e.e.a. enigzins krom. Heeft verder geen invloed op het weggedrag, het valt immers wel weg te stellen. Sporing is nu goed, stuur zit goed, echter alleen de knipperlichtrelais pakt verkeerd op.
Nou ja, dan maar mee leren leven.
Groetjes,
Robbert
Ah, OK. Ik geloof niet dat er verder wat aan de schakelaar (niet relais, dat is wat anders) te stellen is, helaas. Misschien kan iemand me nog ongelijk geven...
Hoe zit het ongeveer in elkaar? Is het een gleufje in de stuuras die reageert met een palletje op de hendel? Of zit er een klemmetje om de stuuras waar een palletje op reageert?
Enig idee? Anders kan ik het mogelijk wel aanpassen, als het echter geintegreerd zit in de stuuras dan wordt dat wel lastig.
Groetjes,
Robbert
(die toch nu maar even Engels gereedschap gaat bestellen; wel handig vooral voor kleine moertjes en boutjes zoals de knipperlichthendeltjes)
AFAIK zit er een nokje in de stuuras geschroefd (dit zou in jouw geval krom kunnen zijn) en dat duwt tegen een armpje dat ervoor zorgt dat je knipper afslaat.
Bij mijn '71 Van zit dat tenminste zo, of dat bij een '91 er ook zo is weet ik niet uit mijn hoofd
(zie ook - onduidelijk als in de Haynes - :
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/genelec/3.htm
nr 4 op het plaatje )
HTH,
Theo van den Bogaard
Gewoon je stuur los halen en er recht op zetten, zodat als je rechtdoor rijdt het stuur recht staat.
Het palletje voor het terugslaan van je richtingaanwijzert zit namelijk aan je stuur.
Ingediend door Mini Martin op ma, 15-12-2003 16:37
mini_mouse schreef:
Gewoon je stuur los halen en er recht op zetten, zodat als je rechtdoor rijdt het stuur recht staat.
Het palletje voor het terugslaan van je richtingaanwijzert zit namelijk aan je stuur.
Aan je stuur???
Heb hele hordes met sturen gezien, maar nog nooit een met een nokje eraan welk de afslag van je richtingaanwijzers bediend.
Nokje zit in je stuuras geschroefd zoals Theo al vermelde.
Je kan eventueel ook nog het hele hendel gedeelte een paar graden draaien, maar dit maar erg weinig. Maar misschien net genoeg.
grtzz Martin
AFAIK zit er een nokje in de stuuras geschroefd
Als dit zo zou zijn dan is het de moeite om te demonteren. Gaatje op de juiste plekken zetten en opnieuw in elkaar. Ik ga het in ieder geval slopen. Met een beetje mazzel krijg ik het wel pas. Desnoods maak ik een alternatieve systeem op de stuuras.
Gewoon je stuur los halen en er recht op zetten, zodat als je rechtdoor rijdt het stuur recht staat.
Het palletje voor het terugslaan van je richtingaanwijzert zit namelijk aan je stuur.
Dit betwijfel ik ten zeerste, aangezien het stuur d'r al recht op zit.
Bedankt, en groetjes,
Robbert
Mini Martin schreef:
Heb hele hordes met sturen gezien, maar nog nooit een met een nokje eraan welk de afslag van je richtingaanwijzers bediend
Dan heb je nooit goed gekeken, want toch is het zo...
Het busje aan de hendels moet soms een halve slag gedraaid worden, omdat anders de afslag een te grote stuuruitslag vereist. Als het stuur in het midden recht staat, werkt de afslag ook symmetrisch.
Misschien is bij Robbert het stuurarmpje aan de fusee zo krom geworden dat de stuurkogel erg ver uitgedraaid is en het stuur een halve slag verder gezet is, en nu nauwelijks nog uitslag heeft ? Dan zou ik de wielophanging toch niet helemaal vertrouwen...
Ingediend door Mini Martin op ma, 15-12-2003 16:50
Heb bij mij het stuur bewust een kwartslag gedraaid omdat dit makkelijk was voor mij. Dan zou dus volgens jou ook de afslag niet meer werken. Toch werkt het. Verklaar je nader?
Betreft een orgineel stuur op een orginele Mini uit '86.
grtzz Martin
verrek joh, hoort dat ding af te slaan heeft ie bij mij nog nooit gedaan
Ingediend door Mini Martin op ma, 15-12-2003 17:10
Als ik aan mijn stuur draai, slaat mij hele mini af.
Ene keer naar links, andere keer naar rechts.
grtzz Martin
dat doet die bij mij ook nog wel
maar ik dacht: klein simpel auto'tje zal wel niet horen.
toch maar eens naar kijken
Ingediend door Mini Martin op ma, 15-12-2003 17:16
gewoon je stuur er uit halen?
grtzz Martin
Mini Martin schreef:
gewoon je stuur er uit halen?
grtzz Martin
stapt ook veel makkelijker je auto in zonder stuurtje .
maar goed het nokje zit NIET op je stuur zelf, maar wel op je stuurkolom.
Bekijk maar eens een r.a.w.-hendel, dan zie je zo hoe de afslag werkt.
Als je je stuur draait t.o.v. de stuurstang, draai je het busje mee zodat de afslag blijft werken.
Let wel: Mini's van voor '78 (ongeveer) hebben inderdaad een op de stuurstang geschroefd blokje dat voor de afslag zorgt, daarna hebben de (standaard) stuurwielen twee nokjes die in de uitsparingen van het kunststof busje vallen. Sportsturen hebben vaak een klempennetje in de naaf, die hetzelfde effect zou moeten hebben (maar soms langs het busje draaien).
Misschien is bij Robbert het stuurarmpje aan de fusee zo krom geworden dat de stuurkogel erg ver uitgedraaid is en het stuur een halve slag verder gezet is
Het is wel wat verder gezet. Op de stuurpen zelf een cm of twee; wat ongeveer vertaald in een kwart slag van het stuur. Vervolgens is het stuur terug gezet om zo toch een recht stuur te hebben. Voor de ophanging heeft dit volgens mij weinig gevolgen. Je moet het wel echt ver uitdraaiien wil het problemen gaan geven. En de andere oplossing, een nieuw stuurhuis, is wel beter, maar ook een keer of 5 zo duur (tussen de 2 a 300 euro).
Het beste van 2 kwaden zo te zeggen.
Het lijkt er op dat er aan mijn stuurpen een nageltje moet zitten. Er zit namelijk een behoorlijke ruimte tussen de hendel en het stuur. Maar het is niet onmogelijk. Helaas kan ik het stuur er niet afhalen. Ik heb daar de dop niet voor. En het is ook nou niet echt een gangbare maat. Heeft iemand die toevallig nog zwerven?
Groetjes,
Robbert
Ingediend door Mini Martin op ma, 15-12-2003 20:26
is dat niet dop 33 of 34?
Ik heb hem geleend, maar hoorde dat zo,n dop rond de 7 euro zou kosten.
grtzz Martin
1 5/16" ofwel een ruime 33.
Als de hendel ver van het stuur zit, kan het zijn dat de nokjes van het stuur niet meer in de uitsparingen van het busje vallen, waardoor de afslag het helemaal niet meer doet. Je kunt dan de klembout losdraaien en de buis van de stuurkolom iets omhoog schuiven tot het weer goed zit. Daar hoeft het stuur niet eens voor los.
is dat niet dop 33 of 34?
Ik heb hem geleend, maar hoorde dat zo,n dop rond de 7 euro zou kosten
Dat is nog wel te doen... Maar vast niet bij de lokale ijzerboer.
Robbert
Nee, ik ben zelf op zoek. Bij de gamma / praxis stopt alles bij 30 MM
G-Bee; ik kan er denk ik wel aan eentje komen als je hem [i:2f2ceph9]echt[/i:2f2ceph9] wilt hebben. Hier in de buurt zit een zaak die zegt dat hij alles kan bestellen.
En ik kom met de kerstdagen naar Haarlem, sterker nog als het weer het toelaat ga ik in Zandvoort vliegeren 2de kerstdag .
PM' me maar als je wilt dat ik ff ga bellen voor een prijs.
Groetjes,
Robbert
RE: terugslag van knipperlichthendel
Ingediend door Robbert op ma, 15-12-2003 12:05
Is het moment waarop de terugslag van de hendel van het knipperlicht reageer af te stellen? Haynes is hier niet heel erg duidelijk over.
Door het uitlijnen van de auto slaat hij naar links heel snel af, en naar rechts te langzaam. Of te wel, het moet een stukje verdraaid worden. Kan dit ook? Ik heb er al naar gekeken, maar het werd mij niet heel duidelijk over hoe het werkt.
Bedankt,
Robbert