Test loodvervangers

RE: Test loodvervangers

aan iedereen die loodvervanger bij zijn benzine gooit.

van een collega kreeg ik een test onder ogen waarin ze merken loodvervangers vergelijken of ze uberhaupt wel werken. de tests zijn uitgevoerd op mini A+ blokken door Rover beschikbaar gesteld.

De uitkomst was enigzins schokkend. De merken die voldeden aan de eisen waren de onderstaande. De procenten geven aan in welke mate het produkt doet wat het moet doen. Alles onder de 70% is schadelijk voor je kleppen en staat er dus niet bij.

De goede merken:

Superblend Zero lead 800; 97%
Red line; 86%
millers 70%
Castrol 70%
Carplan Nitrox 70%

Ik gebruikte zelf altijd wynns.

Zie: www.bccp.nl/nl/superblend2.htm

:?

RE: Test loodvervangers

Tja.... ik weet het allemaal zo net nog niet. Heb zelf een mini 1992 dus daar hoeft het niet in maar rij ook een eend uit 1957 en daar moet het dus wel in. Koop mijn loodvernanger altijd bij de Shell en gooi het er rijkelijk bij. Maar of het nou allemaal eht helpt en of het nou echt zo schadelijk is om zonder loodvervanger te rijden....

Zelf tank ik ook wel eens octaan 95 ipv 98 en gooi er dan ook loodvervanger bij. Nog nooit problemen gehad eigenlijk.

Dus wie het weet mag het zeggen! is het nou echt zo schadelijk om zonder loodvervanger te rijden? En maakt het merk van de loodvervanger nou echt veel uit?

RE: Test loodvervangers

Ik gooi er ook spul bij, maar weet even iet welke, maar bedankt voor de opmerking.

Ach met 98 klinkt je uitlaat ook wat donkerder :)

RE: Test loodvervangers

weet iemand dan ook adressen waar je de betere loodvervangers kunt kopen? De meeste tankstations hebben volgens mij alleen maar Wynn's

RE: Test loodvervangers

Maar je kan toch ook nog super met loodvervanger tanken?
Niet overal maar bij mij om de hoek (fina) verkopen ze dat wel volgens mij
Heb ik jaren getankt met m'n renault 5

RE: Test loodvervangers

ik kreeg de tip om de ene keer 98 en de andere keer 95 te tanken dan is loodvervanger niet nodig namelijk

RE: Test loodvervangers

Hmm, ik kreeg die tip ook, maar dan is er tegen mij gezegd dat ik elke 4 tankbeurten er toch loodvervanger bij moest doen...

Ik gebruikte ook altijd wynns.. maar nu is dat niet meer nodig, mijn minitje is sinds kort voorzien van een ongeloodde kop :D

RE: Test loodvervangers

vicky schreef:
ik kreeg de tip om de ene keer 98 en de andere keer 95 te tanken dan is loodvervanger niet nodig namelijk



Dat is bot gezegd larie. Lood is een koelmiddel, octaangetal is de klopvastheid van de benzine. Dus geen vervanging!

RE: Test loodvervangers

Laten we houden op feiten en niet van horen zeggen.

Weet iemand hou het nou echt zit. Volgens mij gewoon zoals in bericht 1 staat. Als je anders wilt tanken moet je dat zeker niet laten, maar of het goed voor je motor is betwijfel ik.

RE: Test loodvervangers

Sebastian schreef:
Laten we houden op feiten en niet van horen zeggen. Weet iemand hou het nou echt zit.



Ik noem slechts feiten... De lood in de verbrande gassen zorgde voor een koelend effect op de uitlaatklep en vooral op diens zitting. Die daardoor minder hard slijten. Als er geen lood in de brandstof zit zijn er 2 opties:
1) of je gooit er een loodvervanger in, dat is feitelijk een koelmiddel.
2) Je laat hardere klepzittingen monteren. Dat is een ring op de plek van de oude klepzitting. Het staal van de kop, waar de oude zitting ingefreesd is, is niet gehard. Als je die oude klepzitting wegfreesd en er een gehard stalen ring, met de vorm van je klepzitting, inperst, dan is het slijtageprobleem opgelost en heb je geen extra koeling nodig, dus geen additieven. Heb je deze zittingen niet, dan slijt de motor veel harder, moet je dus vaker kleppen stellen en kan de boel door ongelijk afslijten langs de klep gaan lekken.

Nou heeft Leyland (in al z'n vormen) wel eens gerommeld met de legering van z'n gietstaal voor de koppen, dus de ene kop zal harder slijten dan de andere. Vandaar de verschillen in ervaring. Ook zijn er leuke mythes als: ik heb een oude (niet mini) motor met en aluminium kop, en daar kan ik wel loodvrij op rijden! Dat komt omdat aluminium zo zacht is dat er standaard al losse klepzittingen in geperst zaten. En bijvoorbeeld BMW deed dat al heel vroeg met goede geharde zittingen. Maar da's besides the point. Geen harde zittingen? Loodvervanger. Wel geharde zittingen? Geen loodvervanger. Octaangetal, compressieverhouding, rijgedrag, bouwjaar, soort motor, staat van tuning, etc, heeft er niets mee te maken.

RE: Test loodvervangers

Jah owkeej.. mnaar ik heb en 1300 metro gekocht kaal en kweet toch nog steeds niet wat voor een kop het is... moet ik hem dan open maken of is het ook op andere manieren te zien.

RE: Test loodvervangers

Ander topic, maar als je het motornummer nakijkt, dan zou je het kunnen vinden ;) De kop open maken zal niet veel uitmaken.

RE: Test loodvervangers

Ik heb onlangs van een Engels vriend een loodconvertor gekregen, ziet eruit als een buisje en heeft een in en uitgang. Het moet tussen carbu en pomp worden geplaatst en zou lood meespoelen.

Heeft er iemand ervaring mee, werkt dit echt of installeer ik het liever niet ???

RE: Test loodvervangers

Ken ik,

Werkt tot nu toe perfect. Jaar geleden gemonteerd in een Rolls Royce en een clubman estate en nooit geen gzeik gehad. Ik geloof dat je er 80dkm. mee kunt rijden en dan moet je dat ding vervangen. Echter weet ik niet wat dat ding op lange termijn doet. het zit nu een jaar op die 2 auto's en die rijden maar 10dkm per jaar maximaal.

groeten,

Edgar

RE: Test loodvervangers

Nog eens ff goed gekeken naar de link van bccp.....

Toch wel apart dat net hun middeltje het beste is en het meeste voordelen heeft ;)

Zou ik ook zeggen als het een product was wat ik verkocht. Ik weet niet of dit een officiele test is, maar volgens mij is t een beetje natte vingerwerk.

RE: Test loodvervangers

Weet iemand hoe het zit met die "nieuwe"brandstoffen?
Ik rij op 98 loodvrij maar kan niet overal gewone super plus meer tanken.
Steeds vaker heb je alleen nog (een duurder)product waar je meer kilometers mee zou kunnen rijden.

Iemand verstand van?

RE: Test loodvervangers

vicky schreef:
ik kreeg de tip om de ene keer 98 en de andere keer 95 te tanken dan is loodvervanger niet nodig namelijk



Dat was vroegâh, toen we nog echt lood hadden. Dat zette een laagje af op de kleppen wat nog een tijdje bleef zitten waardoor je dus ook best een tankbeurtje ongelood kon doen. De loodvervangers die we nu hebben doen dat niet/minder waardoor je dus elke tankbeurt met loodvervanger moet tanken...

RE: Test loodvervangers

Lambormini schreef:

Toch wel apart dat net hun middeltje het beste is en het meeste voordelen heeft ;)

Zou ik ook zeggen als het een product was wat ik verkocht. Ik weet niet of dit een officiele test is, maar volgens mij is t een beetje natte vingerwerk.


Dat dacht ik dus ook toen ik dat las.
Het circuleert wel al een tijdje op internet

RE: Test loodvervangers

mij is weer verteld dat het bij de giet ijzeren kop van de mini niet echt nodig is om loodvervanger te gebruiken omdat het materiaal al hard genoeg is.

en dat je dus gewoon ongelood kunt tanken

RE: Test loodvervangers

Ook al heeft ie een gietijzeren kop, het gaat om de klepzittingen en of die wel of niet gehard zijn. Dit zijn losse delen die in de kop geperst worden.
Van mij mag je best ongelood tanken, je merkt het vanzelf als je om de 1500km je kleppen moet stellen...

RE: Test loodvervangers

Buiten Edgar,
voor de rest ook niemand ervaring dan met zo'n loodomvormer die je tussen de naftleiding zet ?

Ik heb zelfs gelezen in tech-books dat je het eidpijpje (in geval van Mini) of het laatste stuk brandstofleiding zou kunnen vervangen door een loodleiding waardoor er afname van lood komt op deze leiding en zo je klepzitting "gevoed" zou kunnen worden.
Allemaal leuk om te proberen, maar ik geloof niet helemaal dat dit 100% zal werken, met welke?? gevolgen vandien.
Iemand al van gehoord ?

RE: Test loodvervangers

nog neit van gehoord, maar klinkt interessant(mits het 100% goed werkt)

RE: Test loodvervangers

ik tank ook gewoon Super MLV en als ik uit de buurt ben en moet tanken dan heb ik zo'n flesje van de Shell.

Maar omdat ik mijn mini nog niet zolang heb, ben ik dit nog niet nodig geweest..

Jaap

OFFTOPIC...
Hoe zit dat met een ongeloode kop... Wat moet je doen om niet meer met loodvervanger te hoeven rijden

RE: Test loodvervangers

jaapio1984 schreef:


Hoe zit dat met een ongeloode kop... Wat moet je doen om niet meer met loodvervanger te hoeven rijden



Gewoon loodvrije benzine tanken ;)
Maar ik neem aan dat je bedoelt wat je aan de kop moet aanpassen om hem ongelood te krijgen.
Er moeten klepzittingen van gehard staal in gezet worden. Dit kan volgens mij best een prijzig grapje zijn.

RE: Test loodvervangers

tinus schreef:

Er moeten klepzittingen van gehard staal in gezet worden. Dit kan volgens mij best een prijzig grapje zijn.



Ik neem aan dat je die dingen wel ergens moet kunnen krijgen... Heeft iemand een id wat dit kost dan??

Jaap

RE: Test loodvervangers

Ik denk dat je die klepzittingen vast wel kan krijgen bij je lokale (motoren)revisiebedrijf.
Waarschijnlijk willen ze die er daar ook wel in je cilinderkop zetten :D
Helaas weet ik niet wat de kosten hiervan zijn...

RE: Test loodvervangers

kost je 50 e per klep oid.
dus 20 e natuurlijk wel ex uurloon dus doe er 70 piek bij en je bent er..

onno was klaar voor 100 e..

RE: Test loodvervangers

dat was alleen vlakken en slijpen
en de eind rekening viel ook wat hoger uit jammer genoeg
en ik blijf er bij dat je zonder geharde klepzettingen prima lood vrij kunt rijden
ook ken ik meerdere motoren die vele km's hebben gelopen op loodvrij en dat prima blijven doen

maar ik ben dan ook eigenwijs 8) (lucht filters waar heb je die nou weer voor nodig :P )

RE: Test loodvervangers

Ach het is een kleine moeite om de loodvervanger erbij te doen. en in mijn geval tijdelijk( in de nabije toekomst rijd ik weer in een Mini met ongelode kop)