testen koplings platen???

RE: testen koplings platen???

Is het mogelijk om te testen of de koppelings platen versleten zijn?? Zoja hoe dan.

Mijn probleem is namelijk dat als ik een versnelling omhoog schakel, de motor niet echt trket en lijkt of hij zich inhoudt. Dit is voornamelijk als de motor goed warm is en ook vooral met de goede temperaturen van twee weken terug.

RE: testen koplings platen???

Ik heb het pas ergens op het forum gelezen, maar kan het niet weer vinden.

Je moest in de vierde versnelling gaan rijden, en dan volgas geven, als dan je koppeling niet slipt, is het goed. zoiets was het. ;)

RE: testen koplings platen???

Ik heb wel onder het rijden als ik hem dan in de vier zet en plank gas geef dat hij veel toeren maakt maar niet voorruit klomt.

maar als ik stil sta en ik zet hem dan in de vier en rij weg dan moet ik sowieso wat gas geven dan trekt hij wel op.

RE: testen koplings platen???

Hou het er dan maar op dat als je 1500 toeren in zijn 4 draait en gasgeeft en je toerental steigt maar je snelheid nauwelijks, dat je koppeling slipt....

RE: testen koplings platen???

inderdaad, mini laten rollen, versnelling in zijn 4, koppeling indrukken, flink toeren maken en direct koppeling loslaten en gas bij geven, als je toerental gelijk blijft of stijgt en een heerlijk geurtje je auto inkomt is je koppeling zo gaar als maar zijn kan (zeker na deze test).

daalt je toerental of slaat je motor bijna af dan is je koppeling nog goed

succes

RE: testen koplings platen???

Toch maar eens de koppelingsplaten vervangen. :x

Dit is toch te doen met het motorblok in de auto.
Is dit lastig of kan ik beter het blok uitbouwen.

RE: testen koplings platen???

Dat is heel goed te doen met de motor nog in de Mini. Zie ook hier.

Waar je op moet letten is dat de borgbout in de juiste positie staat als je deze los wilt halen, er zit namelijk een C borgring om, als deze er (op de verkeerde positie) uitvalt krijg je je koppelingsplaat er niet af. Zie deze foto, de inkeping die je in de as en de starterkrans ziet moet horizontaal staan!

Let wel op dat je het vliegwiel en de plaat weer juist monteerd (deze zijn gemerkt)

RE: testen koplings platen???

Het zou misschien wel net gaan met het blok erin. Ik haal bij andere auto's meestal eerst de motorsteunen los op 1 na, zodat je bak er een stuk onder hangt. Bij een mini is dat alleen niet het geval, dus of dat bij een mini ook gaat weet ik eigenlijk niet. Zoek even op het forum onder koppeling vervangen, en je vind het vast en zeker....

RE: testen koplings platen???

Kevski Style schreef:
Het zou misschien wel net gaan met het blok erin.


Onze ervaring is (pre-MPI/SPI) dat je ruimte zat hebt.

RE: testen koplings platen???

Nauw je hebt het gehoord. Gewoon doen dan....

RE: testen koplings platen???

Nou dan vanavond maar eens begginnen.

Het vliegwiel krijg ik dat er ook af zonder trkker of is deze echt nodig. En heb ik nog ander speciaal gereedschap nodig?

RE: testen koplings platen???

Heb ik de startmotor verwijdert, zie ik dat er olie binnenin de behuizing zit, dit is toch niet goed, zo worden de koppelingsplaten toch nat?

RE: testen koplings platen???

Ja en slippen ze behoorlijk. Lekke drukgroep????

RE: testen koplings platen???

denk eerder aan een krukaskeerring.

niet duur maar moet je wel vervangen. tenminste als je van je slippende koppeling wilt afkomen :D .

RE: testen koplings platen???

Is het olie of remvloeistof????

RE: testen koplings platen???

Het is olie wat ik zag. maar het lag bij de startmotor waar de krans naar binnen gaat.

moet vanavond ff kijken als ik een dop kan regelen, voor de moer van het vliegwiel te verwijderen. dan nog een trekker en dan weet ik meer. Maar vervang gelijk alles dan platen en drukgroep etc.

heb nu toch alles uitelkaar liggen.

RE: testen koplings platen???

Dan is het gewoon de kering. Kosten ongeveer een Pleuro ofzo? Drukgroep zou ik lekker laten zitten als ik jouw was. Kosten aardig wat....

RE: testen koplings platen???

Heb ik de moer van het vliegwiel los. En heb ik er een trekker op zitten krijg ik het vliegwiel er nog niet af.

De gleuf staat horizontaal.

Doe ik toch nog iets fout???

RE: testen koplings platen???

Nee die zit gewoon heel erg vast

RE: testen koplings platen???

Pook of stang van een krik gebruiken. Zal flink wrikken worden. Koevoet of breekijzer kan naturlijk ook....

RE: testen koplings platen???

enige tips :x

RE: testen koplings platen???

wrikken weet ik niet voor het vliegwiel hoor, gewoon de trekker strakker aandraaien, evt de sleutel verlengen met een buis

RE: testen koplings platen???

ja dat ben ik aan het doen maar nog wil het niet lukken. hij zit erg vast.

maar ik ga zo weer eens proberen

RE: testen koplings platen???

eindelijk is alles los. heb de trekker fink aangedraaid zodat er flink spanning op staat.
Toen met een ijzeren staaf flink op het vlieg wiel geslagen en toe nschoot het vleig wiel er zo af.

nu blijkt dat de keerring achter het vlieg wiellekt.

er zit alleen een tandwiel wat ik niet loskrijg hoe moet ik dit loshalen.

RE: testen koplings platen???

Die keerring moet er volgens mij uit door de bak en motor te scheiden en dan hoeft dat tandwiel er niet af dacht ik...

RE: testen koplings platen???

Maar dat ga ik niet doen. Heb ook het blok nog in de auto hangen.

Is het niet mogelijk dat je dat ook niet met een of nadere trekker loshaalt???

RE: testen koplings platen???

eruit peuteren met een schroevedraaier(tje) .. het hoeft niet heel te blijven, maar de nieuwe moet er wel netjes in kunnen natuurlijk, bij monteren van de nieuwe wel even de spiebanen afplakken ..

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: testen koplings platen???

Crispy schreef:
Die keerring moet er volgens mij uit door de bak en motor te scheiden en dan hoeft dat tandwiel er niet af dacht ik...



Dat hoeft helemaal niet hoe kom je daar nu bij??

Het tandwiel wat redhot bedoelt is het Primair tandwielstelsel, dit zit vast met een druk ring en steunring (U vorm) die zit voor aan de as en schuif je er tussen uit, wanneer deze eraf zijn kun je het Primair tandwielstelsel van de krukas af halen.
Dan kun je de oliekeerring pas verwijderen, en om een nieuwe oliekeerring te plaatsen heb je een tool nodig om die er terug in te zetten zonder deze tool lukt dat niet, maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit wat men klaar krijgt hier.

Waarom spiebanen afplakken er is maar 1 spiebaan, en de spie dien je eruit te halen anders verrek je de keerring.

RE: testen koplings platen???

ik bedoel de spiebanen waar de koppelingsplaat op zit(zat).

Als je het primaire tandwiel van de krukas haalt (in deze situatie) moet/komt de keerring er mee af .. net zo 'makkelijk' dus om alleen de keerring er af te halen O:)

(volgens het boekje: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/9.htm )

YMMV,
Theo van den Bogaard

RE: testen koplings platen???

Klopt linkaard (& theo) Het is alweer een paar jaar geleden dat ik mijn blok uitelkaar had dus ik weet het ook niet zo precies meer....

RE: testen koplings platen???

dat speciale gereedschap om de keerring erop te zetten heb ik wel.

maar om eraf te halen niet.

Dus dat wordt peuteren.

RE: testen koplings platen???

lekke drukgroep??? remvloeistof???. in de drukgroep zit geen olie dus deze kan niet lek zijn wel de kering achter de koppeling. waar de remvloeistof vandaan zou moeten komen is mij een raadsel want dat zit niet in de buurt. remvloeistof zou wel buiten het koppelinghuis kunnen zitten als de werkcijlinder van de koppeling lekt maar niet binnenin.de kering achter de koppeling is bijna zeker gaan winkelen.vernieuwen is de boodschap :? er uit halen is niet zo moeilijk. de halve maan van de krukas en de bus met spiebanen waar de koppelingsplaat op zit naar buiten trekken en het geheel komt er uit.de kering invetten ,het tandwiel op zijn plaats zetten en de kering weer monteren :9

RE: testen koplings platen???

Ik moet eerlijk bekenen dat ik van een mini nooit een drukgroep en koppelen en dergelijke heb vervangen. Alleen van andere auto's. Had dus ook geen idee of de drukgroep volledig hydrolisch was of deels en deels kabel....

RE: testen koplings platen???

Het was inderdaad de keerring. Was ik die los aan het peuteren viel gelijki het tandwiel ook eruit.

Een nieuwe keerring geplaatst, koppelingsplaten en drukgroep en klaar is kees.

viel achteraf allemaal mee, je moet allemaall een keer gedaan hebben.

RE: testen koplings platen???

niet alles is moeilijk eerst goed kijken en informeren en dan kan je dikwijls meer dan je denkt 8)

RE: testen koplings platen???

Lang leve het forum he :D

Bewijst maar weer eens dat een forum weer perect van pas komt.

Ik dank u allen voor uw hulp :)\\_