Houd hij erg in met koude motor? Gebruik je de choke? Klinkt als een te arm mengsel voor een koude motor...
- Login of registreer om te reageren
Houd hij erg in met koude motor? Gebruik je de choke? Klinkt als een te arm mengsel voor een koude motor...
@ pascal : Bij het starten gebruik ik de choke, je moet wel 10 keer proberen om hem aan de praat te hebben en te houden met de choke.
Als ik de motor 5 minuutjes laat lopen en dan weg rijd, dan rijdt hij als een zonnetje. wegrijden met koude motor gaat gepaard met een schok en een motor die stil valt(automaat - d)
Ik hoef er alleen lood bij te doen geen meng smering!
De garage waar de mini in onderhoud was heeft de thermostaat er uitgehaald en met een of ander creatief hulpstuk weer wat in elkaar gezet. aluminium buisje en de kop van die aan het lucht filter zit is dicht gelast.
Ik moet sowiesow de thermostaat vervangen, maar kan deze niet vinden op internet en marktplaats.
heeft iemand er nog een liggen of weet je een adresje waar ik dit kan kopen?
Al vast bedankt,
Jorrit
Een Rover garage of sneller via een van de adverteerders hier rechts ------->
Een termostaat moet inderdaad makkelijk te krijgen zijn. (vergeet de pakking niet mee te bestellen die tussen de kop en het termostaathuis komt)
Wel een beetje vreemd dat hij die toeter aan je luchtfilter heeft dichtgelast vind ik.
De termostaat heeft in elkgeval geen invloed op het starten. Ik verwacht dat hij te veel lucht krijgt bij koude start. De verhouding van je gasmengsel (brandstof/zuurstof) klopt op dat moment niet. Een koude motor heeft in verhouding meer brandstof of minder zuurstof nodig dan een warme motor. Je choke zorgt er voor dat er minder zuurstof/lucht binnen komt. Werkt je choke wel goed? je kan het misschien even testen door het luchtfilter te demonteren en je hand op de luchtinlaat te leggen en er zo voor te zorgen dat er minder zuurstof of lucht binnen komt. Let wel op dat alles schoon is en er geen rotzooi/stof in de carburateur komt.
In dit geval heeft je thermostaat niks te maken met slecht koud starten cq rijden, dit omdat je een carb hebt..hier zit geen stekker naar een of andere ECU die gegevens doorgeven.
Thermostaat is te krijgen bij elke autozaak
hoe de thermostaat getest kan worden lees je hier:
link
Dit is een mengsel cq ontstekings uitdaging.
Evt af laten stellen bij een garage die wel verstand van auto`s hebben ( zie sponsoren hiernaast )
Groetjes,
Maurice
Ik heb al even contact opgenomen met de (groen gele sponsor) zit valk bij ons in de buurt.
Zal het weekend even kijken naar de ontsteking, beetje raar dat hij het bij een warme motor wel goed doet.
Verder zal ik er een kleine onderhoudsbeurt achteraan doen. ik heb castrol classic olie besteld 20/w50, had even wat rond gekeken en dat bleek een goede te zijn voor een mini.
Vraagje, thermostaat zorgt er toch voor dat de motor sneller warm wordt?
bedankt voor jullie reacties
De thermostaat houd de temperatuur van de motor constant. Als de motor koud is sluit de thermostaat waardoor de motor op kan warmen. Als de temperatuur van het water een bepaalde waarde heeft bereikt dan gaat de termostaat langzaam open. Bij bijvoorbeeld in warm weer bergop rijden zal de themrostaat verder op gaan dan op een koude dag.
Ik had al zo iets in gedachten dat het om de thermostaat de temperatuur van het koelwater reguleert. Las op een Engelse site het het om air-regulation daarom begon ik te twijfelen maar nu weten we het
@ Ned1108, leuk die foto met de mini + boot. Wat voor boot vaar je? Ik heb zelf yngling gevaren, die trek je niet even met een mini . Als ik het zo zie gaat het om een olympiajol?
Nee het is een 1973 Flying Junior volledige wedstrijdboot. Beetje een jeugdboot mer wel lachen. Yngling zou wat zwaar worden voor de mini
De FJ inclusief trailer mag net volgens de RDW worden getrokken. Heeft wel bekijks.
joho schreef:
De mini rijdt weer als een zonnetje, na dat hij vorige week maandag niet meer wilde starten. Na veel onderzoek bleek het start-relais stuk.
aanvullende vraag over het inbouwen van een radio verplaatst naar dit topic:
viewtopic.php?p=535623#p535623
Aaah dacht al dat je aan het modder eten was...
Topic met reactie van een boot en een constante plus met als onderwerp thermostaat...
staat nu inmiddels weer op de goeie plek.
Thnx Crispy
Ja er ging even iets mis, maar kon het gelukkig weer netjes oplossen...
Om even op een oud topic terug te komen: doorgaans lees je dat een Mini carb. uitvoering dikwijls een thermostaat van 72 C heeft, vooral de oudere. Injectie-uitvoeringen hebben vaker tot ca. 88 C. Wat is de achterliggende gedachte daarvoor?
(In al die meer dan 30 jaren dat ik met auto's loop te rotzooien ben ik altijd thermostaten tegengekomen van ca. 88 C, dus 72 C komt mij laag over.)
Wat is overigens de invloed op je mengsel en kan het kwaad als ik overga van 72 C naar 88 C?
Ik denk dat dat komt omdat een Carb 1275 makkelijker te tunen is waardoor deze meer warmte genereerd en het wenselijker is om een lagere temperatuur qua thermostaat te hebben.
Ook is vanwege het tunen een lagere temperatuur gewenst voor de mengsel verhouding die met 72 graden beter is als bij 88 graden.
Injectie is slecht te tunen en is een lagere thermostaattemperatuur niet echt nodig.
Ik heb een vraag over de thermostaat van m'n Mini. De motor wordt niet warm ( hij blijft rond C staan). Ik wil de thermostaat gaan vernieuwen, maar weet niet precies welke erin moet. 72 of 88 graden of misschien nog een andere. De motor is een 1275 Metro uit 1987 met carburateur. Ik vind zelf 72 graden vroeg om open te gaan, maar misschien is dat wel normaal bij deze motoren.
RE: Thermostaat
Ingediend door joho op ma, 12-04-2010 18:27
Hallo,
Mijn Mini hle 1.0 automaat uit 1983 heeft wat problemen met het starten en wegrijden bij een koude motor.
De verkoper versteld dat de thermostaat stuk was, na wat zoeken op internet heb ik geen nieuwe thermostaat kunnen gevonden
ik weet niet of het aan nog meer dingen kan liggen?
bij een warme motor rij je zo weg en start hij meteen.
Al vast bedankt,
Jorrit