thermostaat kapot?

RE: thermostaat kapot?

sins een weekje heb ik nu mijn red-hot
maar ik vraag me af of me thermostaat nog goed is.

bij het wijzertje van de temp staat een bolletje, ik gok dat de goede werktepratuur is.
als ik een tijdje heb gereden blijft het naaldje op 1/4 hangen, dus een kwart onder het bolletje.
ook als ik een GOED door stamp en hoog in de toeren zit beweegt het wijzertje maar amper (wel een beetje, omhoog)


ik gok dat het me thermostaat is die overleden is, maar ik vraag het eerst even voordat ik het ga vervangen.


groeten Bram

RE: thermostaat kapot?

Het kan je thermostaat zijn, maar het kan ook je temperatuursensor zijn. Deze zit aan de voorzijde van het blok. Ik zou eerst die vervangen en als het probleem dan nog niet opgelost is, dan pas je thermostaat gaan vervangen.

default

RE: thermostaat kapot?

Ik zou het idd eerder bij de thermostaat zoeken.
Een tempratuursensor doet het of doet het niet is mijn ervaring....

Waarschijnlijk komt je motor niet op de ideale werktempratuur.
Je kan ze allebei vervangen dan is de kans erg groot dat het verholpen is, en ben je in 1 keer klaar.

Ik heb het "probleem" zelf ook gehad maar heb er toen nooit iets mee gedaan, ook nooit geen problemen mee gehad....aan jou de keus.

RE: thermostaat kapot?

kan het kwaat dat ik dan door rij met een kapotte thermostaat, ik bedoel dus of het blok zelf er onder lijt.

en hoeduur is een niewe termostaat ongeveer??

RE: thermostaat kapot?

Het kan op zich geen kwaad, maar het probleem is dat hij op een gegeven moment te warm gaat worden als je langere stukken gaat rijden.

De kosten van de thermostaat zijn het niet. Ik betaalde laatst nog geen 10 euro.

RE: thermostaat kapot?

Zo te lezen komt de mini moeilijk op temperatuur, dat houd in dat de thermostaat open blijft staan. Hierdoor heb je wel een volle doorstroom van het koel systeem en zal je mini niet warm lopen (tenminste niet dankzij de thermostaat). De thermostaat zit er in om er voor te zorgen dat eerst je kachel warm wordt en daarna pas je motor (lekker voor in de winter). Daar is de thermostaat voor uitgevonden. Als je een kappote thermostaat hebt en die zit dicht, wordt niet het gehele koelsysteem benut en gaat je motor warm lopen en daar heb je geen ridje groningen limburg voor nodig! Thermostaatje kost denk ik zo'n 5 euro. Dus ik zou hem er even uithalen en kijken of er beweging in zit. Zoniet, even een nieuwe kopen.

Suc6

RE: thermostaat kapot?

vlassie schreef:
De thermostaat zit er in om er voor te zorgen dat eerst je kachel warm wordt en daarna pas je motor (lekker voor in de winter). Daar is de thermostaat voor uitgevonden.



De functie van een thermostaat is om de motor snel op temperatuur te krijgen om daarna pas warmte te gaan geven naar het interieur.
Zo is de motor sneller op temperatuur en zal de slijtage/ verbruik ten goede komen.
Het werkt dus precies andersom Vlassie... O:)

@Brambo: wat je kan proberen is de motor warm te rijden (een ritje van 15 minuten ofzo op een 80 km weg) daarna stil te zetten en laten draaien (gelijktijdig wel de meter in de gaten houden) loopt de meter op, ga dan weer rijden... zie je de meter sterk terug lopen kan je er vanuit gaan dat de thermostaat kapot is.

Ervaring leert dat een sensor minder snel defect raakt dan een thermostaat.

RE: thermostaat kapot?

ik denk zelf dat het ligt aan je tempsensor,
ik heb het ook een tijdje gehad, toen ik op onderzoek uit ging kwam ik een draadbreuk tegen in de kabels van de sensor
heb daar een lasje ingelegd en dat daarna was het weer oke.
dus zou dat eerst maar checken want hij bleef bij mij ook hangen op 1/4

RE: thermostaat kapot?

misschien totaal overbodig, maar ook ff checken of je wel koelvloeistof in je systeem hebt zitten.
Bij mij was deze ook een keer op, en ik merkte het pas omdat mn kachel koud bleef. Maar de temperatuur bleef netjes op 1/4 staan en bewoog nauwelijks tot niet. simpel omdat er geen vloeistof is om te meten.

Dus check dat ook ff :P

RE: thermostaat kapot?

Spaiky schreef:
Dus check dat ook ff :P



had ik ook al gedaan, vloeistof in de radioator stond net iets onder de rand van de dop (ondeste rand bedoel ik, niet helmaal boven aan)

RE: thermostaat kapot?

ok, dan zit dat wel goed dus...
You never know :P

RE: thermostaat kapot?

Meten is ook hier weten:

Thermostaat eruit wippen en kijken of die goed sluit. Vervolgens de truc met het pannetje kokent water... Even koken, thermostaat erin en kijken of die open gaat. Op dezelfde manier kan je je temperatuursensor testen door die onder te dompelen en te kijken wat je meter zegt. Vervangen kan altijd nog.

RE: thermostaat kapot?

even een vraagje over de thermostaat.
De mijne heb ik ook getest, maar deze staat in principe al een beetje open. Als ik er bovenin wat water giet (echt een heel klein beetje uiteraard), dan loopt het er sowieso doorheen... net alsof de thermostaat niet goed afsluit, beetje scheef lijkt hij te zijn.
Verder gaat hij wel prima open etc.

Is dit normaal, of hoort dit water er wel bovenop te blijven liggen??

En hoe slecht is het voor je mini om met deze thermostaat door te rijden? (mn kachel is idd ook altijd vrij snel warm, zeker na 2-5 minuten al wel)

default

RE: thermostaat kapot?

Spaiky schreef:

En hoe slecht is het voor je mini om met deze thermostaat door te rijden?



## de bedoeling is dat de motor zo vlug mogelijk op bedrijfstemperatuur komt; trek nu zelf je conclusie.

RE: thermostaat kapot?

ja da's geen moeilijke conclusie, maar wat zijn de mogelijke gevolgens, naast een snellere slijtage? Is het echt zo erg, want ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die zonder thermostaat rijden (niet in mini-land!)

default

RE: thermostaat kapot?

Spaiky schreef:
ja da's geen moeilijke conclusie,


## da's ook niet zo moeilijk, omdat Rene het een stukje hierboven prachtig heeft uitgelegd n.a.v. de wilde 'foute' theorie van Hoofdmonteur Vlassie..
Is het echt zo erg,


## hangt van je standpunt af..
motorrevisiebedrijven vinden het 'helemaal niet erg' wanneer jij je motortje met vervroegde uittrede stuurt..!
want ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die zonder thermostaat rijden (niet in mini-land!)


## wordt afaik wel gedaan bij motoren die tot oververhitting tenderen, maar ik weet dat niet erg zeker.

verder: 'niet alles nadoen wat anderen voordoen'

RE: thermostaat kapot?

er gaat zowiezo een beetje water doorheen, want zonder een beetje flow erlangs, "ziet" de thermostaat de juiste temperatuur niet. Maar als je de themostaat al kan zien, kan je m er toch ook even uit wippen en in een pannetje heet water gooien om te kijken of ie opengaat?

RE: thermostaat kapot?

ja maar dat is het probleem nou juist, hij gaat prima open, wel als het water begint te koken (lijkt me dus iets te laat) maar in principe gaat er dus al wat water doorheen. Net alsof hij aan één kant al lichtjes openstaat

default

RE: thermostaat kapot?

Spaiky schreef:
wel als het water begint te koken (lijkt me dus iets te laat)



## wat C. er niet bij vertelde: je moet [i:3u0bxsu5]ook[/i:3u0bxsu5] een goede thermometer in dat pannetje heter wordend water houden, zodat je kunt zien [i:3u0bxsu5]bij welke temperatuur[/i:3u0bxsu5] de thermostaatcapsule opent..!
op de thermostaat zal wel ingeslagen staan '82' of '84' of zoiets: de temperatuur waarbij ie moet openen.

overigens ben ik het [i:3u0bxsu5]niet[/i:3u0bxsu5] met C. eens dat het klepje altijd een beetje open staat (moet staan) om te kunnen 'voelen' hoe heet het water al is..

RE: thermostaat kapot?

ach wat ook, ik heb het zekere voor het onzekere genomen en net een nieuwe thermostaat gehaald.. Dan weet ik in ieder geval zeker dat alles goed zit!

default

RE: thermostaat kapot?

Spaiky schreef:
ach wat ook,



## zozo..
volgende keer wanneer jij miept: 'mun mieni wil zo slecht starten, wie weet raad?' is mijn antwoord: 'hij is versleten, koop maar een nieuwe!' :)

RE: thermostaat kapot?

hahahahahaha, ja da's het makkelijkste. Nee, heb de thermostaat eruit gehaald, bij mij thuis ging hij wel open, maar net bij de garage wilde hij niet open gaan. Dus ook op advies van de garage houder heb ik maar een nieuwe thermostaat gehaald. Geen zin om mn koppakking in zeer korte tijd weer te moeten vervangen :S

RE: thermostaat kapot?

Hallo,.

Nu heb ik een mini met 1300 blok uit 1990, met carb.
Ik denk dat m'n temperatuursensor stuk is, omdat m'n meter op het dash niet uitslaat.
Ik heb al een nieuwe sensor in huis, maar nu moet die ouwe eruit (zit in de cilinderkop)

Weet iemand hóe je dat ding eruit haalt??

Er zit nl. geen beweging in en heb de boel al ingespoten met wd40.
Ben bang dat ik m'n eigen krachten niet ken en de boel stuk maak.

groetjes mini-Eric

RE: thermostaat kapot?

Klopt het dat je de temp. sensor het beste verwisseld met koud motorblok, het alu metertje zet het eerst uit bij een warme motor en zit dus vaster ?

RE: thermostaat kapot?

als mij niet vergis, dan werkt aluminium bij warmte..dus is iets flexibeler..maw bij een warm (niet heet) blokje eraf halen...ps...zorg dat je koelvloeistof niveau iets gedaald is...omdat je bij het verwisselen ook vloeistof verliest.

Groetjes,
Maurice

RE: thermostaat kapot?

Mausje75 schreef:
als mij niet vergis, dan werkt aluminium bij warmte..dus is iets flexibeler..



Warm = uitzetten = vaster in het gietijzer blok
Druk kun je het beste eraf halen door de radiatordop eraf te draaien ( met een doek ) ook als de motor loeiwarm is gaat dit wel maar wel voorzichtig.

RE: thermostaat kapot?

Ehh....hij zit muurvast bij een koude motor...
Heb het (nog) geprobeerd met een warm blok...
D8 dat dat juist niet goed was, met een warm blok...

Maar goed...ondertussen zit ie nog muurvast...zal het proberen met een warm blok.

:((

RE: thermostaat kapot?

Goes passende steeksleutel en dan een buis erover(wordt ie langer) zodat je meer kracht kan zetten. Maar let op dat je niets forceert...anders ben je verder van huis.

Groetjes,

Maurice