Het is wel aan te raden. Je hele systeem zit vol. Wat je kunt doen is een beetje eruit laten. Zoveel als dat je weet dat het nivo laag genoeg is en dan vervangen.
Scheelt weer vullen.
- Login of registreer om te reageren
Het is wel aan te raden. Je hele systeem zit vol. Wat je kunt doen is een beetje eruit laten. Zoveel als dat je weet dat het nivo laag genoeg is en dan vervangen.
Scheelt weer vullen.
ik zou hem gewoon losschroeven. er zal dan een beetje koelvloeistof weglopen maar dat valt best mee. je zit dan toch op het hoogste punt te schroeven.
succes
je hoeft zeker niet alles af te tappen (het is zo'n beetje het bovenste punt in je koelsysteem). Ik heb laatst mijn thermostaat en de slang en pakkingen vervangen, gewoon de slang losdraaien, als er wat uitloopt wel even opdeppen, dan het thermostaathuis losdraaien en de thermostaat er uit halen en zorgen dat het vloeistofniveau onder je pakking komt - geen natte pakking monteren - thermostaat terug, pakking er op en thermostaathuis terug, wat kopervet op de tapeinden/bouten om te zorgen dat ze de volgende keer ook makkelijk losgaan en alles weer vastzetten. Vloeistof bijvullen in je radiator, eindje rijden en nog eens checken.
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door jaime op do, 10-08-2006 22:31
ok, en de pakkingen die er nu op zitten zijn een beetje verweerd e.d. lijkt wel of er een soort prut omheen zit, gaan die er makkelijk af of zijn er nog dingen waar ik om moet denken, foefjes ofzo?
Ingediend door jaime op do, 10-08-2006 22:32
thanks, morgen maar meteen aan de slag.....
Om zeker te weten dat alles goed schoon is, met een lap afdoen. Daarna kijken wat er achter blijft. Eventueel met een plamuurmes de groffe resten verwijderen. Let wel op, niet in het gat in het blok, daar een schone lap in doen.
laatste restjes met was benzine schoonmaken en de rest erop zetten.
zo schoon mogelijk monteren, als je gaat schrapen geen krassen maken :)" title="Evil" />
prut - kan zijn dat er vloeibare pakking is gebruikt?
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door jaime op do, 10-08-2006 22:42
mocht het nou allemaal goed gaan en zo hè, als ik dan die bouten weer aan ga draaien, moet dat dan nog met een moment sleutel? of vast is vast, of gewoon heel goed vastzetten ? ben nog een beetje een leek hoor !
Bij die bouten moet je het principe toepassen van "vast is vast".
als het allemaal goed gaat krijg je ze netjes los :)" title="Evil" />
(ze willen nog wel eens erg vast zitten omdat het ijzer op aluminium is en er ook nog water in de buurt zit)
Goed passende dop- of ringsleutel gebruiken - en inderdaad vast is vast.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Let wel op, de meeste thermostaathuispakkingen zijn van kurk, dit gaat wijken als je het TE vast draait...
Ingediend door jaime op vr, 11-08-2006 20:16
ja die kurke pakkingen heb ik ook, 2 stuks, ga het morgen doen (met wat hulp), wilde het vandaag doen, kreeg alleen 2 van de 3 bouten niet los, met geen mogelijkheid! Was zelfs ff bang dat ze misschien af zouden breken. Heb er ff wat kruipolie op gespoten, hopen dat het morgen wel lukt......
Ingediend door jaime op za, 12-08-2006 14:41
Nou uiteindelijk toch gelukt, wel 2 bouten afgebroken (waar ik dus bang voor was ........)
Met enig geluk en gewring het thermostaathuis, toch eraf gekregen, alles goed schoongemaakt, thermostaathuis iets (minimaal) weer gevlakt met een vijl.alles weer terugzetten, pakkingen ligt ingesmeert met vet,nieuwe bouten ook. Had wel wat hulp hoor...........
FOUT FOUT FOUT!!!
De pakking moet je niet invetten, alleen de bouten.
Is ook duidelijk gezegd in dit topic.
Pakking raakvlakken mag je wel met vloeibare pakking insmeren .
Ingediend door jaime op za, 12-08-2006 15:04
het is heel lichtjes ingevet met een soort siliconenvet, waarom mag dat niet dan, eerder in het topic werd gezegd droog monteren, ok, maar daaruit begreep ik, dat je ze niet nat moet maken of in kontakt moet laten komen met het koelvloeistof.
Is het aan te raden het opnieuw te doen en nieuwe pakkingen er in te doen ? alleen heb ik niet 1,2,3 nieuwe pakkingen, kan ik er wel mee rijden dan? ik rij alleen kleine stukjes met mn mini, elke keer maar zo'n kwartiertje ongeveer..
Pakking blijft glibberig (koelvloeistof is ook vettig) waardoor hij niet goed 'hecht' en door warmte wisselingen er makkelijker tussen vandaan kan schieten.
Ingediend door jaime op za, 12-08-2006 17:28
Maar kan ik er wel een tijdje mee blijven rijden?
en hoe bedoel je met er tussen uit glippen? pakking kan toch geen kant op ?
Zeker zo'n pakking van kurk is vrij slap en kan heel makkelijk er tussenuit schieten als je de bouten/moeren iets te vast draait, laat staan als er dan ook nog vet op de pakking zit...
Of door de druk in je koelsysteem kan een pakking eruit gedrukt worden...
Al met al dus geen goeie actie
Ingediend door jaime op za, 12-08-2006 18:40
, nog wel ff mee te rijden een paar dagen of raadt je dat af?
Elke keer checken als je heen gaat en als je terug bent nog een keer...
En uiteraard je temperatuur meter in de gaten houden.
Als je kachel koude lucht gaat blazen zit er te weinig koelvloeistof in.
Als je een lekkage krijgt, gewoon de dop lichtjes losdraaien zodat je geen druk opbouw hebt en je kan iig thuis komen of op een veilige plek gaan staan.
Ingediend door jaime op za, 12-08-2006 19:20
ok bedankt voor je tips !
RE: thermostaathuis lekt?
Ingediend door jaime op do, 10-08-2006 22:19
Volgens mij lekt mijn thermostaathuis, dat is toch dat ding wat links naast je radiateur bovenop je motorblok zit? een beetje driehoekig.
De pakkingen heb ik al. De vraag is eigenlijk, moet ik de koelvloeistof eerst weglaten lopen/opvangen alvorens ik alles los ga draaien ? of is dit niet nodig.