throttle body voor MPI!

RE: throttle body voor MPI!

dag mensen ik zag in de mini world een advertentie van burlen, zij maken nu ook throttle body's voor mpi's!

specs zijn

52mm ipv 48mm
van gegoten metaal ipv plastic
gas klep kan 100% open ipv 75%

ze zeggen dat je 10% vermogen winst krijgt bij 5000 toeren..

wie heeft ervaring met deze dingen? maakt het uit?? of is het een indianen verhaaltje..

RE: throttle body voor MPI!

Geloof dat mn broertje met zn peugeot 205 ook andere erop geklust heeft en dat het niet direct merkbaar was, maar als je erin gelooft...


Waarom zou een standaard MPi gasklep maar voor 75% gaan eigenlijk? Milieu? Het klinkt als een restrictie!

Geeft het meer volume? Meer/betere flow? En hoe zit het met de aansturing?

RE: throttle body voor MPI!

Is dit hetzelfde als waar een tijdje terug ook een topic over liep? Het ging toen volgens mij overl throttle bodies die Wood & Pickett verkochten, maar het wereldje is klein.

RE: throttle body voor MPI!

It's a small world after all...

Maar ken je iemand die het op zn MPI mini heeft?

RE: throttle body voor MPI!

nee toen ging het toch over inlaat spruitstuk? of ook over het throttle body... maar ja deze is van burlon.

RE: throttle body voor MPI!

Nou , da's een beetje een verhaaltje.
Je standaard 940 kop kan gewoon niet meer lucht verwerken en dan is 10% wel heel veel.
Ik ben nu al met een 2de inlaatspruitstuk bezig voor een SPI , zie dit topic :
wood and picket head and throtttttttle body conversion for i.
De body en klep die jij bedoelt zijn voor BV stage 3 + 4 koppen (hoge luchtflow) en voor big-bore motoren vanaf 1293-1380cc.
Ik gebruik op het moment een 42mm klep (was 40) en die gaat als de brandweer.
Dat de klep idd niet helemaal (90%) open gaat klopt , dat kan je bij de std behuizing ook verhelpen door de aanslag ff te bewerken.
Let wel op dat je in het begin de ECU opnieuw moet inrijden (lucht/brandstof-verhouding) , en dan is het wel eens aan de ZEER ijle kant (terugslag) bij vol gas.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: throttle body voor MPI!

Correcht me if I'm wrong, maar als het over een injectie-model gaat zijn throttle body en inlaatspruitstuk toch 1 en hetzelfde?

RE: throttle body voor MPI!

hey jeroen2 (naamgenoot) heb jij toevallig MSN?? zodat ik wat meer kan vragen aan je :)

RE: throttle body voor MPI!

voor zover ik weet is het throttle body het stukje waar je gasklep in zit en je gaskabel aan zit, je inlaat is daar weer apart van toch?

RE: throttle body voor MPI!

Nee , Jeroen geen MSN.
Maar anderen mogen van mij best wel meegenieten hoor!
Inletmanifold = inlaatspruitstuk.
Throttlebody = klepbehuizing.
Ejectorhousing = ejctorbehuizing.
Maar ja , bij de MPI zitten de ejectors in het spruitstuk en bij de SPI voor de klepbehuizing om het nog maar weer verwarender te maken.
Ik heb nog ff bij Aldon gezocht , maar ik denk ook dat je in de war bent met hun STANDAARD-lijn behuizingen.
VOOR je daar aan begint moet je eerst een goed geflowde kop gebruiken zoals ik al eerder zei , dan pas krijg je echt lucht en 50mm is naar mijn mening VEEL TE VEEL!!
Een Subaru 1.8 = 42mm / Rover BRM 1.8(die van Clara) = 45mm en dit zijn goed geflowde auto's.
Je berijkt al 10% meer lucht als je van 40mm naar 42mm klep gaar , reken maar oppervlak = 0,25x3.14xD^2.
Dus als jij van 45mm naar 50mm gaat is dat meer dan 23% lucht wat er door gaat met dezelfde luchtsnelheid.
Daar zie je dus al meteen dat je kop dat dus zeker niet doet.
Denk extreem : zet er een klep in van 1 meter , de vraag is wat is dan je restrictie >> je kop en inlaatklep.
Denk weer extreem : pak dan samen met de klep van 1 meter een super gepoorte kop en de grootste inlaatklep die erin past , de vraag is dan wat is je restrictie >> je cilinderinhoud (hij "trekt" eenvoudig niet genoeg lucht naar binnen.
Zo kan je alle restricties in je motor opschrijven.
De meest veelvoorkomende fout is dan het uitlaatspruitstuk , LCB , exhaustmanifold.
Een te grote werkt hier averechts , tegendruk in je uitlaat zorgt OOK voor KOPPEL (trekkracht) , enz.
Greetooos maar weer , Jeroen2 ;)

RE: throttle body voor MPI!

jeroen2 schreef:
Inletmanifold = inlaatspruitstuk.
Throttlebody = klepbehuizing.
Ejectorhousing = ejctorbehuizing.


Aha, I stand corrected. Ik dacht dat dat allemaal 1 geheel was.

Overigens neem ik aan dat het respectievelijk om injector housing en injectorbehuizing gaat. Een ejector in de Mini lijkt me meer iets voor James Bond ;)

RE: throttle body voor MPI!

De injectie die we op de mini's kennen is geen injectie maar ejectie.
Je "trekt" door de hoge brandstofsnelheid wat meer lucht mee!!
Injectie is zoals bij een diesel , er zijn maar een paar merken auto's die WEL echte benzine injectie hebben in de cilinder!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: throttle body voor MPI!

Het heeft zoals Jeroen ook al zij weinig zin om deze throttlebody erop te zetten zonder dat je eerst oa je cilinderkop te bewerken enz. Verder moet je dan ook al denken aan minimaal een 286 graden nokkenas en dat gaat weer niet samen met je standaard motormanagement systeem.
Ik zou als ik jou was eerst maar gaan sparen voor die swiftune cilinderkop.
Als je dan toch voor een andere throttlebody wil gaan zou ik voor die van Mike Barrat Engeneering (MBE)gaan met bijhorende motormanagementsysteem. Maar dan moet je wel flink doorsparen.