Het is misschien een wilde gok, maar zou het een loena-tik kunnen zijn?
(sorry.....)
- Login of registreer om te reageren
Het is misschien een wilde gok, maar zou het een loena-tik kunnen zijn?
(sorry.....)
Hmmm klinkt enigszins bekend.
Ik had een tikje dat zich ook pas manifesteerde bij warme motor. Krukas eruit gehaald en bleek dat de big end tap van de 4e cilinder ondermaats was.
Stomme is echter dat na plaatsen van een hagelnieuwe krukas dit tikje weg leeg, maar nu soms weer hoorbaar. Ritme klinkt als halve snelheid krukas.
Ook ik zoek verder.
Ik weet niet of in jouw geval de tuimelaars nog standaard zijn? Er schijnen gevallen bekend te zijn waarbij de arm van de tuimelaar de klepveerschotel raakt. Ik ga aanstaande zaterdag eens even kijken of ik sporen van contact kan vinden. Moet er wel bij zeggen dat ik 1.5 roller tip rockers heb.
Ook heb ik ergens, mogelijk hier op het forum, gelezen over een zuiger die een stuk van zijn schort/rok kwijt was. Dat gaf ook een tikje op het moment dat er last op stond (dus halve krukas snelheid)
Als ik wat wijzer ben geworden , zal ik het laten weten.
mvg Bart
Vandaag de mini weer even warm gereden door boodschappen te doen, blijft leuk om 4 tassen vol in de mini te kruien.
Daarna even gekeken of de tik in het blok minder wordt bij het wegnemen van éé'n van de bougie kapjes.
Bij de 4de cilinder wordt het getik beduidend minder als de bougie kap er af is, wat mijns inziens dus inhoudt dat het het probleem bij die cilinder zit.
Zou het kunnen dat het getik ontstaan is doordat ik voor de winter euro 95 zonder loodvervanger erin heb gegooid???
RE: Tik bij bedrijfstemperatuur
Ingediend door Loenatik op wo, 06-03-2013 20:34
Goede avond!
Zoals de titel van het topic al zegt zit ik met een tik in mijn blok.
Ik was van de week de mini aan het klaar maken voor de zomer, bij het starten van het blok was er niets aan de hand.
Maar nadat het blok op temperatuur gekomen is hoorde ik een constante harde tik onder het kleppendeksel vandaan komen.
Daarna heb ik gelijk de kleppen gesteld om te kijken of het probleem dan minder werd of helemaal verholpen zou zijn.
Maar dit heeft helaas niet geholpen.
Zelf denk ik nu dat er misschien wat speling zit op de nokkenas lagers of iets dergelijks. Als de olie koud is (dikker) wordt alles op zijn plaats gehouden. En als de olie warmer wordt (dunner) dan ontstaat er speling.
Is dit een heel gek idee of heeft iemand dit al eerder meegemaakt en is er een hele simpele verklaring voor.
Het gaat om een 1300 blok met een onbekend aantal kilometers, de tik komt vanaf de linkerzijde van het blok (4de cilinder).
Groeten
Roy