Tik in motor.

RE: Tik in motor.

Na een lange rit zit er een tik in de motor, na checken staat het oliepeil erg laag. |:( schade in de motor, mogelijk een lager.

nu moet de motor uit elkaar om het probleem te zoeken. heb een standaard werkplaatsboek van de mini maar de info is niet echt overdreven. op het forum ook niet echt duidelijke info kunnen vinden.

is er een forum tread, website of ander boek waar meer info staat hoe het blok er goed uit komt?
welke type motor ligt er ook precies in A A+?
Inim is een BO 1.3i '92

alvast bedankt voor de reactie's

[size=75:21ut6skp][Titel aangepast - Demelza][/size:21ut6skp]

RE: Tik in motor.

hier staat het heel mooi beschreven:
http://home.planet.nl/~duijv340/dbase/baseuit.htm

zie topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... en&start=0


jij hebt een a+ spi blokje.

RE: Tik in motor.

sander schreef:



jij hebt een a+ spi blokje.



In dat geval veel sterkte, ik vond het een waardeloos geheel om eruit te halen, blok valt mee, elektronica eromheen is waardeloos.

Groet ron

RE: Tik in motor.

is de tik er nog steeds als je olie bijvult?

RE: Tik in motor.

Bedankt voor de reactie's.
Tik zit er nog steeds in na weer olie te hebben toegediend.
Als de tik veroorzaakt wordt door een lager op de krukas, zou deze dan ook bereikbaar zijn door enkel het carterdeksel te verwijderen op een brug?

Zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn voor de tik? Redelijk luide tik, gaat met toeren van de motor mee en maakt weinig verschil warm of koud. Motor draait verder goed.

RE: Tik in motor.

Misschien oliepomp, of nokkenas lager

Krukas-lagers zijn alleen te bereiken door de versnellingsbak eronderuit te halen helaas....

RE: Tik in motor.

Het kan ook de distributieketting zijn

De mini heeft geen carterdeksel want de versnellingsbak zit in het carter (en draait in de motorolie) Aan de ene kant steunt te motor op de versnellingsbak en aan de andere kant op het vliewielhuis. Het vliewielhuis moet in zijn geheel verwijderd worden om de versnellings bak en de motor te splitsen. Dit kan dus alleen met de motor naast de auto.

RE: Tik in motor.

Van het carterdeksel ben ik achter gekomen toen ik vandaag m'n kop er onder stak. Maar denk ook niet dat het de krukaslager is. Heb met een schroevendraaien aan de motor geluisterd. De tik is het best hoorbaar aan de linkerzijde van de cilinderkop. Enige ideeën wat de tik kan zijn?

RE: Tik in motor.

dan denk ik aan een klep of een tuimelaar ?
maar dat heeft volgens mij niks met je olieprobleempje te maken.

RE: Tik in motor.

Zoals Crispy al zegt, de distributieketting, maar dan wordt het meer een ratel dan een tik.

Bij een vriend van mij klinken er ook harde tikken uit zijn motor(peugeot 106 ralley) en daar is hoogstwaarschijnlijk een drijfstanglager kaduuk)

Probeer de kleppen eens te stellen en luister eens bij de distributiedeksel aangezien je zegt dat het meer aan de linkerkant van de motor zit.
Anders ben ik bang voor krukaslager aan de kant van de radiateur.

RE: Tik in motor.

Ik heb de titel aangepast aangezien het topic nu gaat over de tik in je motor. Voor je vraag over hoe uit te bouwen is een relevant topic gelinkt. Mocht je daar dus nog verdere vragen over hebben, stel die dan in het andere topic. Succes.

RE: Tik in motor.

Heb de cilinderkop eraf. Dat ziet er allemaal nog ok uit. De tik zal dan toch helelaas van een krukaslager komen. Maar waarom de krukaslager aan de kant van de radiateur? tik is het beste hoorbaar bij cilinder 1 (van vooraf gezien). Ben bezig het blok er uit te halen.

RE: Tik in motor.

Nu je toch al aan het demonteren heeft deze opmerking misschien geen zin, maar hoe weinig olie zat er in het blok?

Dennis

RE: Tik in motor.

DrGreenthumbNL schreef:
Maar waarom de krukaslager aan de kant van de radiateur? tik is het beste hoorbaar bij cilinder 1 (van vooraf gezien).



Dat is dus cilinder 4 (de meest linkse)
Had verkeerd gelezen vandaar mijn opmerking van het krukaslager aan de radiateurkant.

RE: Tik in motor.

Cilinder 4 dus. Op de peilstok zat nog maar 1 à 1,5 cm olie. Erg droog dus! Is er misschien nog verdere info bij jullie bekend voor het vervangen van een krukaslager? bedankt voor de reacties

RE: Tik in motor.

vervangen van een krukaslager



betekent complete demontage van de motor (en eerst motor uitbouwen dus .. ) afhankelijk van de geleden schade mag/moet er gereviseerd worden.

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Tik in motor.

Ik heb ook die tik volgens mij..! Dacht eerst aan het vliegwiel, bij gas geven ga je m horen.. maar dat is het niet. Het zit wel aan die kant.
Heb je het kunnen oplossen? Woont er toevallig iemand in de buurt van Utrecht die is kan komen luisteren? Want voor mij word het ook mn blok weer uitbouwen vrees ik.. maar wat moet ik dan vervangen/reviseren als ik m eenmaal open heb? Die flinke tik zal toch schade hebben aangericht, is dat zichtbaar denken jullie?
Groet Justin

RE: Tik in motor.

Als het uit de buurt van de koppeling komt dan kan het het volgende zijn. Of te veel speling op de primairy gear (waar koppelingsplaat op zit) of de idle gear, anders de first motion shaft de versnellingbak in. Ook zou het een hoofdlager kunnen zijn.

Hoe kun je bepalen waar het geluid vandaan komt. Pak een lange schroevendraaier en zet het op het vliegwielhuis. Vervolgens je oor op de uiteinde van de schroevendraaier. Als je dan gaat luisteren op verschillende plekken dan hoor je heel snel waar de tik vandaan komt.

Als je dat gedaan hebt laat dan even weten waar je dan het meeste geluid hoort (bv onderkant vliegwielhuis of midden etc.) Op basis van d elocatie kun je bepalen waar de oorzaak waarschijnlijk vandaan komt. Je kunt ook luisteren of je verschillen hoort bij de krukaslagers door of=ver de lengte van het blok te luisteren.

default

RE: Tik in motor.

Ik heb mn blok open gemaakt en de krukas losgemaakt, de zuigers losgemaakt en toen werd het probleem zichtbaar... Drijfstang 1, 2 en 3 hadden nog goed uitziende lagers, maar drijfstang 4.. kwam een heel klein stukje ijzer tevoorschijn wat ooit een lager heeft moeten zijn. De andere helft van de lager was niet te vinden.. :o
Ik dacht Eureka, vervangen en probleem opgelost.. maarrr helaas. Ik heb met een schuifmaat mn nokkenas opgemeten en die is toch behoorlijk (2mm) afgesleten door het ontbreken van een lager.

Nu mijn vraag: is dit te verhelpen met een dikkere lager? Zijn die verkrijgbaar? En/Of moet de krukas geslepen worden? Hij zal vast niet precies de goede maat en netjes rond zijn weggesleten.. Weet iemand wat de kosten zijn en waar ik de krukas kan laten slijpen? Of kan ik beter meteen een nieuwe krukas proberen te vinden? Weet iemand waar en wat dat kost? (Krukassen van 998cc en 1275cc zijn verschillend toch?)

Groet,

Justin