tik in motor

RE: tik in motor

Heb een 1275 mini onderhanden, welke als de motor koud is een duidelijke tik heeft (stationaire) en die verdwijnt zo gauw het op bedrijfstemperatuur is.
De tik zit bij cylinder 4 en komt niet van de kleppen, maar lijkt iets lager te zitten en verdwijnt als je iets gas geeft (steeds bij koude motor).

Motor met 80.000km loopt bijzonder goed en alle afstellingen zijn gecontroleerd (kleppen/ontsteking/etc.).

Enig idee wat het kan zijn en wat eraan te doen is ... ?

Peter

default

RE: tik in motor

Doet mij denken aan een drijfstanglager waar wat speling (slijtage) op zit die verdwijnt als er wat meer oliedruk komt en ook wat minder wordt met het warmer worden van de motor omdat de krukas en lagerschalen dan uitzetten en de speling minder/opgeheven wordt.

Als het dit is zal het alleen maar erger worden en zal op den duur de tik niet meer weg gaan met als gevolg dat de motor uit elkaar moet om de onderdelen te vervangen.

succes.

RE: tik in motor

Ik begin meer in de richting van "piston slap" te denken, temeer omdat het geluid zeer duidelijk te horen is in cylinder 4.

Krukaslager speling manifesteert zich onder belasting, maw niet als de motor stationaire draait

Meerdere Minirijders die dit ervaren hebben.....
Peter

default

RE: tik in motor

Peter,

Ik heb het niet over krukaslager speling (hoofdlagers) maar over drijfstanglager speling (lager waarmee de drijfstang aan de krukas bevestigd zit).
Als er speling op een drijfstanglager zit hoor je zeker als de motor koud is op het moment van aanslaan een ratel bij die cilinder totdat er voldoende oliedruk is die de speling dan opheft als de slijtage niet te groot is.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er speling op een piston pen zit maar dat komt maar zelden voor en dat zou je dan eigenlijk constant moeten horen omdat deze niet gesmeerd wordt door oliedruk maar door spatsmering.

RE: tik in motor

@ Belske, De oliedruk word juist lager naar mate de olie warmer word. De olie word dan immers dunner.

Maar heb je de oliedruk al eens gemeten? Stationair en rond de 2000 toeren?

RE: tik in motor

@ The Puritan, heb geen oliedrukmeter die ik even kan aansluiten op het motorblok.

Wat zijn normale oliedruk waarden als ik dit ga meten en ik neem aan dat de gegeven oliedruk bij bedrijfstemperatuur is en een bepaald toerental.

Kan de olie zelf een rol spelen, in de betreffende motor zit 15W40 in (van de vorige eigenaar).

Peter

RE: tik in motor

Ben het met Belske eens: drijfstanglager.

RE: tik in motor

15w40 is te dun! Er hoort 20w50 mineraal in. Dan daalt je oliedruk ook behoorlijk.

default

RE: tik in motor

@ The Puritan. Je hebt natuurlijk gelijk als de olie warmer wordt dat hij dan dunner wordt, maar dat zou niets uit moeten maken voor de oliedruk als je pomp goed is, zelfs met 15w40 zou je geen tikken van een drijfstanglager mogen horen.
Als dat wel het geval is dan zit er teveel speling op het lager en hoor je het met starten omdat er dan een moment geen oliedruk is.
Als je het ook hoort met stationair lopen bij een warme motor wil dat zeggen dat de speling dusdanig veel is dat dit niet meer opgevangen kan worden door de olie die met een bepaalde druk in het lager geperst wordt
Iets dikkere olie (20w50) kan dan wel helpen om het getik (tijdelijk) weg te krijgen maar het zal op (korte ?) termijn weer terug komen.

@ Postma, De oliedruk bij een gezonde motor ligt bij een koude motor zowel stationair als op toeren tussen 5-6 kg per/cm2
Bij een warme motor ligt het stationair rond de 2 kg/cm2 en met ± 2000 toeren rond de 6 kg/cm2

RE: tik in motor

Nu beweer je dus dat de oliedruk bij zowel warm als koud op toeren rond de 6 bar ligt?!?!? Wil je nog dat ik hier serieus op reageer?

default

RE: tik in motor

Nee, dat beweer ik niet.

Wat ik zeg is dat bij een koude motor (en dan ga ik van mijn mini uit) de oliedruk in eerste instantie bij stationair toerental (± 800) op 5-6 kg/cm2 ligt (dikkere olie omdat hij koud is ) en dat dit dan bij gas geven niet veel hoger komt.

Bij een warme motor (dunnere olie) ligt bij mijn mini de oliedruk bij stationair toerental op ± 2 kg/cm2 en bij ± 2000 toeren op ± 6 kg/cm2.

De gegevens die jij laat zien zijn gegevens "af fabriek" en zoals de praktijk al zo vaak heeft uitgewezen, wijken die niet zelden af van de echte waarden.

Je hoeft niet serieus te reageren, maar 6 kg/cm2 oliedruk blijft 6 kg/cm2 oliedruk of de motor nu warm of koud is, en we weten allemaal dat de oliedruk bij een warme motor met stationair toerental veel minder is dan op vollast, en ook dan moet je geen drijfstanglager horen tikken.

RE: tik in motor

Drijfstanglagers hoor je meestal pas rond de 3000 toeren. Zelden stationair. Maar doe vooral lekker wat je zelf denkt dat goed is. d:)b

RE: tik in motor

Eehm.. Tussentandwiel ?? Ook een bekende oorzaak van een tik/ratelend geluid ??

RE: tik in motor

Om zeker te zijn wat het dan ook is: het blok moet open.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: tik in motor

Voordat je het blok open maakt zou ik eerst nog eens goed luisteren met een stethoscoop.

RE: tik in motor

Ik heb er 20W50 ingedaan en het lijkt erop dat het iets minder is het getik bij koude motor.

Je hoort de tik alleen maar als je het gaspedaal even iets aanraakt,dus als het toerental vanuit stationair snel verhoogd. het tikt dus niet tijdens alle toerentallen welke constant zijn (alleen bij acceleratie vanuit iddle).

Ik denk sterk aan piston slap omdat het zich niet voordoet onder belasting en ook alleen bij zeer lage toeren (stationaire), waar drijfstanglager speling zich manifesteert onder belasting, hetzelfde als krukaslager speling.

Peter

RE: tik in motor

Laat me even raden: en dan is het met koude motor en met een zeer laag toerental van waaruit je snel verhoogt met een korte tik op je gaspedaal?

RE: tik in motor

@ Willy, volkomen gelijk, alleen dan hoor ik het tikken..., dus wat denk jij wat het is ?

Peter

RE: tik in motor

Ik denk ook aan het tussentandwiel. Ik vermoed dat dit komt door het hele (te) lage toerental op dat moment. Je schetst in feite een situatie die eigenlijk niet snel voorkomt, bij mij i.i.g. niet. Ik ben er eigenlijk ook bij toeval achter gekomen. Normaliter sta ik niet te spelen met het gas bij koude motor en bij het opwarmen van de motor is het toerental al snel wat hoger. Het tikje kan ik dan al niet meer reproduceren.
Ik heb op een Engelse site 's gelezen dat je stationair toerental mede om redenen met het tussentanwiel niet te laag moet zijn. Ik zelf maak me geen zorgen om dit tikje, de oliedruk van mijn motor is perfect en het blokje is erg stil.

RE: tik in motor

@ Willy , dat is waarschijnlijk ook de reden waarom the vorige eigenaar zijn stationaire toerental iets hoger had staan, welke ik naar normaal rpm gezet heb en nu dus dit verschijnsel hoor.

Heb jij een link naar die website waar dit fenomeen beschreven is ?

Bedankt,

Peter

RE: tik in motor

Peter, die zal ik weer terug zoeken voor jou!

RE: tik in motor

Peter, ik heb dit berichtje teruggevonden, ik ben helaas niet zo handig met de comp. om een directe verwijzing hier naar toe te maken maar je kunt het volgende doen:
Google met de trefwoorden: "idler gear idle speed austin mini", je zult dan een bericht vinden van de datum 26 nov. 2007 met titel: "Noise!!!!!-ScottishMini.co.uk Forum".
Laat maar 's horen wat jij hiervan denkt svp?

Groet, Ruud.

RE: tik in motor

Ruud,
http://www.scottishmini.net/forum/showt ... ight=noise

Heb het voornoemde article gelezen, maar de meeste reacties zijn rond de koppeling "thrust bearing" en een enkel tipt het "idle gear" probleem aan.
Bij mij is het duidelijk niet clutch related (veranderd niet met ingetrapte koppeling en het tikt alleen als je het gaspedaal snel aantipt), dus de idle gear lijkt mij het meest relevante voor mijn probleem.
Heb op meerdere forums gezocht en het idle gear probleem komt toch het dichts bij mijn issue.

Peter