Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Haii,

Helaas moest ik net mijn mini laten slepen doordat er opeens een tik in de motor tevoorschijn kwam!
Ik reed zown 50km p. uur en opeens hoorde ik een luide tik, auto aan de kant gezet en nog 2x gestart. Ik zal morgen de bougies eens nakijken, maar iemand een idee wat mij te wachten staat?

Ik heb trouwens de bougiedoppen er ook even af gehad en de 1e en 2e cilinder eraf geven niet veel verschil (trilt net zo erg door) , de 3e en 4e wel (trilt veel erger).

Dat het blok instabiel loopt kan misschien door de bougies komen, maar dat er niet veel verschil tussen bougie 1 en 2 zit is raar, en die tik toch ook?

Nougoed ik kijk morgenmiddag wel even, maar misschien is er iemand die dit ook meegemaakt heef?

Mini 1000HL
1982
Olie op pijl (20w50)
Water op pijl (al wel een keer warmgelopen)

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

De eerste gedachte die bij mij opkomt is een lekke koppakking dan wel een gescheurde kop, alleen verklaart dat niet de tik die je hebt gehoord.

Dennis

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Klinkt alsof het pingelt? Even de zoekfunctie gebruiken om te vinden wat dat precies inhoud. Wilde gok, maar staat de ontsteking wel goed afgesteld? Of zijn er delen (kabels etc.) van de ontsteking slecht?

Ik zie trouwens ook dat je Mini van '82 is, ik geloof dat die motoren nog gelode bezine nodig hebben (tenzij dat is omgebouwd). Wellicht niet direct met je probleem te maken, maartoch. Als je hem pas hebt, kan je je er niet bewust van zijn. Te lang geen gelode bezine kan dan verhoogde slijtage geven. :)

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

De vorige eigenaar vertelde dat deze kop omgebouwd is naar gelood.
Hij rookt als ik start (klepseals) en verder liep het blok prima.

De toerenteller flikkerde de laatste tijd wel wat vaker op en neer! Maar verder niet echt vermogensverlies, en het tikken gebeurde opeens!

Als ik de motorkap dicht heb hoor ik wel een rammel, maar dat leek meer aan het mechanisme van de klep te liggen had ik het idee, vandaar dat ik ook ermee doorreed.

De motor loopt idd wel een beetje na (heel minimaal).

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Ik neem aan dat je 'omgebouwd naar ongelood' bedoelt.

Bij het flikkeren van de toerenteller, hoor je dan ook het toerental toe- en afnemen? Zo niet, dan is dat een ander probleem. Maar wellicht met dezelfde oorzaak, aangezien die ook door de ontsteking word aangestuurd. :)

Treed het probleem vaker op, of heb je sindsdien niet meer durven rijden? En wat gebeurde er die 2 keer dat je probeerde te starten?

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Heb het zelfde probleem gehad. Bij belasting van de motor hoor je het getik. Bij mij was het de join de coulas die stuk is, bij de 3de en de 4de cilinder. Het getik zou voort komen als de 3de cilinder druk maakt gaat die druk over naar de 4de cilinder, aangezien de 4de cilinder op dat moment nog niet helemaal beneden is is er een spelling tss de aandrijfstang en de krukas (al is die heel minimaal). Door die druk op de cilinder duwd de aandrijfstang op de krukas en dat is het geluidje dat je hoort. Zelfde gebeurd bij de 4de cilinder die druk maakt maar dan op de 3de cilinder.

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

@ skipe007:
Joint de culasse, is dat soms Frans/Waals voor koppakking? De koppakking dichte niet meer af tussen twee cylinders? :?

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Oh hahaha ik dacht al, wat is dat!

Maargoed, de toeren hoor ik niet varieeren als de teller flikkert. Het probleem is nog nooit voorgekomen, zonet begonnen en heb zow'n 400 meter door moeten rijden tot een parkeerplaats en daarna de auto 2x gestart en 2x verplaatst. Een stuk langer dan 200 meter durfde ik niet te rijden.

Starten is iedere keer weer totaal geen probleem. De koppakking hoor ik nu al meerdere keren, hij is al een keer warmgelopen dus... Maargoed, toch vervelend, ik rijd hem telkens zo netjes warm voor ik flink gas!

Mooie uitleg skipe, lijkt me niet raar als dit het is aangezien het precies overeenkomt!

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

De toerenteller is feitelijk niet super betrouwbaar, maar het kan zijn dat maar de helft van de cylinders meedoen...

warmlopen + nalopen => onsteking staat (veel) te vroeg

warmlopen + (witte) rook => gescheurde kop of koppakking (zeker als er steeds water 'verdwijnt')

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Dat laatste is het geval, ik ga vandeweek alles wat weg moet maar even demonteren en dan alles nakijken.

Bedankt!

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Ik heb alles er afgehaald om bij de kop te kunnen, maar ik krijg de kop er niet vanaf getrokken. Aan de voorzijde heb ik alle moeren los en het spruitstuk is er ook vanaf. Iemand misg tips?

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Ook de moeren die de tuimelas naar beneden houden even losdraaien :)

Dennis

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

uhhhhh waar zitten die ergens?
:P

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

onder de kleppendeksel?

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Ah nougoed, ik heb de Haynes er ff op nageslagen. Vanavond verder :)

default

RE: Tik in motor bij volgas en onstabiele motor

Koppakking bij cil 1 en 2 door idd! Dank!