Tik na schakelen

default

RE: Tik na schakelen

Sinds kort hoor ik in mijn minietje een tik net nadat ik heb geschakelt en mijn koppeling weer omhoog laat komen. Ik heb geen idee waar de tik vandaan komt en hoe dit op te lossen :? . Weet iemand waar de tik vandaan komt?
(Het is begonnen nadat ik mijn koppeling heb ontlucht,...kan het hierdoor komen? :x )

RE: Tik na schakelen

kan je een beetje inschatten waar de tik wegkomt.. hoor je het in de versnellingsbak (voel je in de pook) of heb je idee dat ergens anders wegkomt..

Tik het ook als je niet rijdt en dan koppelt en schakelt ?

Jaapio

default

RE: Tik na schakelen

Het tikt alleen als ik rijdend schakel en het is een beetje moeilijk te bepalen waar het vandaan komt,...ikzelf dacht voorin maar mijn vriend is er van overtuigt dat het achterin vandaan komt :? Het klinkt alsof er iets omvalt maar er kan niks omvallen in de auto,...

RE: Tik na schakelen

achterin lijkt me sterkt, daar zit namelijk niets wat met het schakelen te maken heeft. Ik heb wel een tik gehad, maar dat was omdat pennentje door stang bij de versnellingsbak er niet meer goed in zat..

Jaapio

default

RE: Tik na schakelen

waar zit dit pennetje dan kan ik dit checken ;)

RE: Tik na schakelen

dit zit onder de auto.. je ziet dan een stang onder je pook naar voren gaan. Bij de aansluiting met de bak zit dat pennentje.. (dit was het getik bij mij toen)

Jaapio

RE: Tik na schakelen

Heb je die tik ook als je bv in de twee rijd en dan bruusk gas geeft en loslaat? Ik denk dat je uitlaat ergens tegen je body aan tikt. Probeer het eens via de zoekfunctie.

RE: Tik na schakelen

Ik zou de rubbers van het "hondebot" even controleren, wanneer deze slap zijn geworden, kan het blok overmatig kantelen.

Dennis

RE: Tik na schakelen

ik heb zelf ook dit euvel maar dan meer bij het weinig gas geven en in de achteruit
zelf dacht ik ook meteen aan de uitlaat (moet ik nog ff controleren hoor)


dat overmatig kantelen (schudden van het blok) kan verholpen worden door dus nieuwe rubbers in de handebotjes te doen

of begrijp ik dit verkeerd


ik hoor het wel
grtzz

RE: Tik na schakelen

Het schudden van het blok kan daar idd mee vermindert worden. Ik heb er momenteel polyesther rubbers inzitten. Die zijn wat steviger dan de standaard rubbers. Zijn ook wat stugger.

Daarbij hoeft het niet alleen te zijn dat de uitlaat tegen de body aan tikt. Kan ook de schakelstang zijn die tegen de uitlaat tikt.

default

RE: Tik na schakelen

Ik heb dit weekeinde geen tijd gehad om er naar te kijken, ik hoop deze week te ontdekken wat het is. Jullie horen nog van me ;)

default

RE: Tik na schakelen

Afgelopen weekeinde maar eens onder de mini gaan liggen en alles gechecked maar alles zit goed vast,...wel een losse bout gevonden, geen idee waar die uit is gekomen :x
Alleen de rubbers heb ik nog niet kunnen checken omdat ik nog niet weet waar die precies zitten maar lijkt me sterk dat die al versleten zijn want de mini is van 96.
Kan het misschien komen door de kou?

RE: Tik na schakelen

hallo

trek je kap eens open, en schud eens goed aan je blok.
het is de bedoeling dat je blokje minimaal beweegt.
beweegt hij wel, dan heb je kans dat je hondebot rubbers ruim zijn.
je hondebot is een hondebotvormige steun die links naast je luchtfilter zit.
deze zit aan je blok, en je carroserie vast.
op die 2 plekken zit hij in een rubber.
die zijn dan ruim.
kun je zien als je aan je blokje schud.

ook heb je aan de onderkant van je blok, naast je olieaftapplug ook nog een dergelijke bloksteun zitten.
check die ook ff op hetzelfde.
had gister hetzelfde probleem.
keek ik daar, bleek het steuntje op het blok gebroken te zijn.
had gelukkig nog 1.
20 minuutjes werk, en hij blaast weer als vanouds.

richard

RE: Tik na schakelen

@Marisje: Als je een keer langs komt rijden in Leiden wil ik er best even naar kijken. Dat is misschien het meest makkelijk.

Kan ook nog je uitlaat zijn die onderaan aan de bak zit. Als hij bij mij voor de deur staat kan ik hem even opkrikken en een paar dingen checken.

Ik hoor het wel.

RE: Tik na schakelen

default

RE: Tik na schakelen

Bedankt Birdy :) ik zal eerst even de rubbers checken.

default

RE: Tik na schakelen

Na alles gechecked te hebben wat hierboven is genoemd, verder rond te hebben gevraagt en een collega die oud monteur is geweest naar mijn tikkende mini te laten kijken, denk ik dat de homokineet aan het slijten is. :(

Nu heb ik de volgende vragen:
Ze vertelden ze mij dat het beter is om gelijk de buitenste en de binnenste homokineet tegelijkertijd te vervangen, is dit zo?

Welke homokineet is er kapot? En er gaan 2 verhalen rond:
Dat de linker homokineet kapot is als je deze hoort als je rechts door de bocht gaat.
Of dat de rechter homokineet kapot is als je rechts door de bocht gaat. :?
Het tikkende geluid komt bij mij van rechtsvoor,...

En dan heb ik al wat speurwerk gedaan en een binnenste en buitenste homokineet gevonden die waarschijnlijk op mijn mini past, de GCV1013 en de GCV1102. Weet iemand of dit inderdaad de goede zijn en waar je deze het beste kan kopen? Ik heb een britisch open uit 1996.

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34444
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34200


Als iemand me met een of meerdere vragen kan helpen alvast bedankt!

RE: Tik na schakelen

Misschien kun je dan ook eens op het forum speuren ;)
met de zoekfunctie

Dit topic gaat over binnenste homokineten: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 651#117651

En hier is er nog een: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 060#180060

Succes!