tikkend raadsel

RE: tikkend raadsel

Oke een raadseltje

m'n blok 998 met een sw5 en een 12G202 kop
heeft een gruwelijke tik ontwikkeld hij mist power
En is in eens wat olie gaan verbruiken

het zijn niet de kleppen of de distributie
ook de nokvolgers zijn allmaal in orde

waar kan dit geluid (wat echt veel lijkt op een enorm tikkende klep)nog meer vandaan komen?!?

RE: tikkend raadsel

Geen doorgeslagen koppakking? Zeker in combinatie met een olieverbruik.
Of misschien erger; rookt ie ook? Hebben eens een diesle gehad, waarvan bleek dat er een gat in een zuiger zat.

Groet ron

RE: tikkend raadsel

zeer waar schijnlijk geen koppaking
geen slurry olie kleur prima koelvloeistof is ook top

hij rookt idd wel mischien toch de kop er aftrekken vanmiddag kijken hoe het er daar uit ziet

RE: tikkend raadsel

Ik had ook een doorgeslagen koppaking.
Toen ook geen bubbels of troep in koelvloeistof. Ook de olie was zelfs nog 'nieuw'.

Ben wel benieuwd wat het is.

Groet ron

RE: tikkend raadsel

misschien een scheurtje in de kop?

RE: tikkend raadsel

de 12G202 staat daar niet om bekend (tegenovergesteld eigenlijk)

bij mijn vorige blok ook een doorgeslagen koppaking gehad maar dat was toch anders

en die tik kan ik me ook niet indenken bij de koppaking het is echt net een klep die tikt mischien een lager ergens ?!

RE: tikkend raadsel

Laten we hopen dat het idd een lager is. Had Taeke niet hetzelfde fenomeen en bleek toen niet dat z'n krukas gebroken was? Of zit ik nu totaal fout?

Groet ron

RE: tikkend raadsel

daar loopt ie dan nog net te goed voor
al begin ik wel te denken aan een engine swap.....

RE: tikkend raadsel

Eej Onno. Je kunt vanaf volgende week wel even in mijn garage terecht... Iig om rustig te kijken... Laat maar weten of je interesse hebt... :)

RE: tikkend raadsel

hmm een tuimelaar as met groeven kan niet echt de bedoeling zijn mogelijk is hier in de schuldige gevonden

RE: tikkend raadsel

zo na een lange tijd en veel werk weer een update

De tuimelaar as is vervangen - zonder resultaat
kop is gelicht - zonder rariteiten
ontstekings aandrijf asje vervangen - nog steeds getik

We hebben met een stethoscoop op het blok geluisterd en bij de ontsteking is het getik duidelijk harder.
vandaar het vervangen van het asje en het proberen van verschillende ontstekings units.

behalve het blok uit de auto trekken en helemaal open gooien weet ik het nu echt niet meer iemand nog een idee voor ik er een ander blok in hang?

RE: tikkend raadsel

Gaan je kleppen allemaal goed open? Ik neem aan dat het een lichte tik is en geen zeg maar "helikoptergeluid", want dan zijn het je drijfstanglagers.

Zijn alle stoterstangen recht? Trek de stoters er eens uit en bekijk die eens goed. Gaat gemakkelijk bij een 998.

Dennis

RE: tikkend raadsel

tis een behoorlijke tik
een heeeel hard tikkende klep zeg maar

nokvolgers en stoterstangen zijn allemaal gechecked en prima

kleppen gaan goed open op toeren rijd ie ook prima en bij hele hoge toeren lijkt het tikken zelfs minder te worden
stationair loopt ie minder

default

RE: tikkend raadsel

nonono schreef:
tis een behoorlijke tik




## zuigerpen met speling?

RE: tikkend raadsel

heb je geen specht in je blokje.
zijn je geen rare dingen opgevallen?
vogelpoep onder je auto oid?

:D sorry, kon het niet laten :P

RE: tikkend raadsel

Hallo.

Dit verhaal komt me bekend voor. Mijn probleem zat hem in de uitgelopen drijfstang lagers en wel zo erg dat er een afdruk van de kop op de zuiger stond.
Zie ook topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=33513.
Het blok is niet meer te redden want de krukas is zwaar beschadigd dus daarom het orginale blokje maar reviseren. Dit had veel last van een hoog olie verbuik.
Ben nu op zoek naar nieuwe zuigers overmaat de lagerschalen heb ik al. Dan laten opboren en honen en we hebben weer een nieuw blokje.

Groet

Leon

default

RE: tikkend raadsel

is simpelweg kloppen/detoneren niet de oorzaak van het getik? en zo ja, dan ook van de eventuele gat in je zuiger :P (ofja dan moet het wel heel ver gaan), maar miscchien is kijken als er wat krassen in de bovenkant van je zuiger zitten

RE: tikkend raadsel

Als de tik niet boven in het blok zit, komt hij waarschijnlijk van onder.... O:)

RE: tikkend raadsel

dat het geen detoneren e.d. is is wel duidelijk
dat het uit de onderkant van het blok komt ook

maar niemand heeft dus nog een tip zonder het blok er uit en open te trekken :(

Dan gaan we maar op zoek naar een rustig std 998 blok
aangezien er voor het snelle werk al een mooie mg midget is bij gekomen

RE: tikkend raadsel

in het topic van Leon stond toch dat hij door de zuiger op te tillen (zuignap oid) lagerspeling had vastgesteld? Misschien een idee?

RE: tikkend raadsel

toen de kop er af was hebben we van alles geprobeerd om te kijken of de zuigers los op de drijfstangen zitten maar het leek gewoon prima

dus de enige optie om daar nu nog achter te komen is de boel uit elkaar trekken

en dan vind ik het makkelijker om er gewoon weer een goed std 998 blok in te gooien.
De kop te verkopen en de timing gear en nokkenas te bewaren voor m'n midget

en dan gaat de mini weer door het leven als een stage 1 998
jammer maar gezien de omstandig heden de beste optie