RE: tikkende geluid onder stuur bij rijden over hobbels
Ingediend door Red Flame op zo, 11-01-2004 16:34
wiellagers???
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Red Flame op zo, 11-01-2004 16:34
wiellagers???
Fusees??
Nu jij weer redflame,... dit kunnen we denk nog wel ff vol houden... Kan van alles zijn...
Met de zoekfunctie, en bovenstaande 2 termen krijg je vast en zeker meer informatie...
Ingediend door Yellowbeast op zo, 11-01-2004 20:12
Dit is een rare: Motorrubber...
Even uitleggen: Als je optrek kan de motor iets kantelen (moment heet dat) en zal de motor rubber dat opvangen. Het is heel makkelijk te controleren door tegen het blok te duwen en horen als hij tikt..
Als dit het niet is moet het bijna wel de fusees zijn.
Good Luck
Ingediend door Sander-T op zo, 11-01-2004 22:16
Tegen het blok duwen kan wel, maar je moet echt hard duwen wil je het horen. Even heen en weer duwen met ingeschakelde eerste of tweede versnelling gaat dan al wat makkelijker.
Als je echt een goede test wilt van de motorrubbers, even een leeg stukje weg zoeken, zorgen dat motor warm is, en dan in de eerste versnelling even pompen met het gaspedaal. Een beetje tikken/knakken mag bij deze 'mishandeling'. Als ie echt hard tikt/knakt dan is de motorophanging verdacht...
Ingediend door Erik van der Maat op ma, 12-01-2004 18:29
En die motorophanging zijn dan zeker niet die hondebotjes, maar ide leuke rubbertjes onderaan zeker?
Erik
Tikkende geluiden bij het sturen en rijden over hobbels is bij mijn mini aan de orde geweest. Ik had de vering aangepast nadat deze wel erg doorgezakt was. Ik heb toen Hi-Low's gemonteerd en in de eerste low-riders bui veel te laag afgesteld. Het resultaat was het rijden op de bump-stop rubbers. Dat contact maakte dat veel 'rij-geluiden' door werden gegeven aan de carosserie.
Ik dacht eerst aan loszittende spoorstangen omdat ik de rubbers had vervangen. Het geluid dat werd geproduceerd had een wat metaal achtige klank. Alsof schroefdraad heen en weer over metaal heen werd gehaald. Geen rasp maar meer van de ene spoed naar de andere en terug. Uiteindelijk verdween dit fenomeen als sneeuw voor de zon toen ik de Hi-Low's heb opgedraaid. Als je zelf deze aanpassing in de ophanging niet hebt bekijk dan eens de gewone standhoogte van het bovenste arm plateau tot het bumpstop rubber. De ruimte moet zeker 1-2 cm zijn.
Bij volledig ingestuurd door de bocht gaan kan ook tikken veroorzaken, maar dan zijn het de binnenste aandrijfkoppelingen die versleten zijn.
Wiellager slijtage die het wiel laat tikken is eenvoudig te controleren door de mini op de krik te zetten en boven en onder het wiel vast te pakken om vervolgens afwisselend aan de bovenzijde en de onderzijde te trekken en te duwen. Speling is dan vaak wiellagers.
Fusee speling is een breekijser tussen de onder en bovenarm. Meer dan 1 mm op en neer is versleten fusee kogels of spacers bijvullen.
Correct me if I'm wrong
Succes.
Ingediend door Sander-T op ma, 12-01-2004 22:18
Erik van der Maat schreef:
En die motorophanging zijn dan zeker niet die hondebotjes, maar ide leuke rubbertjes onderaan zeker?
Allemaal eigenlijk. Maar de hoofdverdachte is toch wel het hondebot aan de bovenkant van het blok.
Ik had bovengenoemde klacht bij m'n vorige mini. Daar bleek het hondebotrubber 'aan vervanging' toe te zijn. Hij kraakt dan trouwens ook bij het wegrijden.
Ingediend door josjacobs op di, 13-01-2004 08:19
Hallo allemaal,
ik kan het fout hebben, maar Tackinardie beschrijft een tikkend geluid, nou klinkt tikken als iets zachts, het geluid dat je hoort als de rubbers versleten zijn is meer een KLUNG of zo, een geluid dat heel anders is en niet constant optreedt, neem niet aan dat het ontstaat als je over hobbels rijdt, want dan heb je toch nog steeds het gaspedaal in en kan de motor toch eigenlijk niet echt kantelen, of zie ik dit fout?? Wat het probleem dan is, ik zou het niet weten, uitlaat ophanging of zo?? Of de Fusees??
Greetz
Jos
Ingediend door bjvdtoom op di, 13-01-2004 08:46
wat voor een uitlaat heb je er onder?
en waar zit hij bevesticht aan de mini?
ik had met mijn uitlaat dat hij onder de mini niet vast zat alleen maar aan de uiteinde
hier door kon het tussen gedeelte heen en weer klappen en als je dan over hobels reed of snel optrekte was klap tegen de onder kant van de mini.
mischien dit het probleem.
Ingediend door Red Flame op di, 13-01-2004 08:57
wat een enig topic ondertussen, allemaal proberen we een geluid te verwoorden
ik denk gezien de hele vele mogelijkheden dat het toch verstandig is eventjes langs een garage te rijden...
Nou, en om je dan maar eens te meer op te volgen Red Flame.. Helemaal mee eens. Dit is echt zo'n "vage" omschrijving waar je weinig mee kan. Je hebt een tien tal tikkende geluiden die allemaal een andere oorzaak hebben. Fusses, vindt ik "plokken". (en om het ingewikkeld te houden, iemand anders vindt dat weer "raspen", of idd tikken). Homokineten "knakken". Uitlaten tegen bodumplaten "tikken" enz enz...
Verder wordt er geschreven dat het optreedt bij een hobbel. Daardoor nijg je naar de wielophaning. Maar subframe beweegt ook wel wat. Vandaar dat het niet eens raar is dat we het ook nog hebben over motor-steunen, alhoewel ik dat wel wat vergezocht vindt. Subrfame rubbers kan ik nog wel inkomen...
En geen idee wat voor geluid dat maakt !!!!!!!
Ingediend door RinyMini op wo, 14-01-2004 00:45
Hier nog een rare, zelf meegemaakt.
Tikkent geluid bij hobbelige wegen, drempels en gas geven/loslaten.
Oorzaak was gescheurt plaatwerk rond de subframebevestigingen onder de voeten bij coureur en bijrijder.
Niet zo heel raar hoor... Was een oude mini zeker?? Met solid-mounted subframe??
Ingediend door RinyMini op wo, 14-01-2004 22:13
Nee hoor, het was bij de Tropic van '93 waar wij mee rijden.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat alle rubbers zeer slecht of wel helemaal stuk waren, zoals de voorste 2 van het subframe.
Hierdoor kon het subframe teveel bewegen en waren er bij de bodem scheuren ontstaan.
Maar de bodem is gelast en alle rubbers en steunen van het subframe en de moter heb ik vernieuwd, dus verwacht ik daar voorlopig geen problemen.
Hmm ja. Dan is 't wel raar. Dan is de verbinding, rubber. Lijkt me logisch dat dit eerst scheurt/loslaat alvorens het de bodemplaat kapot trekt.
Maar ja, als ze voor ook los zijn, dan komt ie idd bij elke keer optrekken naar achter... Misschien wel logisch.. Maar zeker niet gebruikelijk
RE: tikkende geluid onder stuur bij rijden over hobbels
Ingediend door Tackinardie op zo, 11-01-2004 12:18
Ja, duidelijker kan ik het eigenlijk niet uitleggen.."tikkende geluid onder stuur bij rijden over hobbels" de ene keer is het er wel, de andere keer niet.. Het geluid wordt naar mijn idee wel steeds harder (of ik ga me er meer aan ergeren )
ik heb niet echt het idee dat ik over de weg heen zweef.(anders zou je aan het stuurhuis kunnen denken) Het lastige is dat ik nog nooit in een andere mini heb gereden.. dus weet ook niet wat 'normaal' is.
Rarara.. whelp!