Timing met stroboscoop

default

Timing met stroboscoop

Ingediend door Zusje op

Hallo minirijders,

Ik probeer Mijn Austin mini 1000 uit 83, Zusje, beter op tijd te zetten. Hiervoor een Gunson  supastrobe aangeschaft. Ik doe het volgende :

1 puntjes op 0,35 gezet zodra cilinder 1 op hoogste punt staat.

2 blok warm laten worden, vacuümslag los gemaakt en afgetopt. Bij 900 rpm op 8 graden gezet.

3 bij 1000 rpm staat deze op ongeveer 10 graden advanced.. maar daarna gaat het mis. Bij 2000 rpm gaat de advanced naar 22 en bij 3000 rpm naar 26 graden. Volgens mij moet dit rond de 35 zijn. Dus verdraai ik de verdeler zodat deze hierop staat maar daarna is bij 900 rpm de advanced 21 graden.

4. De vacuüm weer bevestigd zorgt ervoor dat bij 1000 rpm de advanced opeens 45 is en de motor begint te pingelen.

5 de bougies blijven wit uitslaan hoewel ik de onderste schroef van de carburateur naar beneden afstel.

Kan iemand mij helpen met wat ik nu verkeerd doe? Ik heb echt al uren YouTube filmpjes bekeken en zo goed als alle info gelezen alsmede te lang in uitlaatdampen,  met een hoofdtelefoon op, gestaan🙃

Groet,

Dean

RE: Timing met stroboscoop

Klinkt als gevalletje speling in centrifugaal vervroeging draaipunten en/of lamme veren daarvan.

RE: Timing met stroboscoop

als je hem op toeren gaat afstellen moet je de vacuum vervroeging wel aansluiten ;) alleen bij stationair afgekoppeld en afgedopt hebben.

hoop dat je zo verder komt :)

default

RE: Timing met stroboscoop

Dank jullie wel.

classic-freydis...op toeren afstellen, met vacuüm, heb ik ook geprobeerd maar daardoor reed de auto als door dikke Brinta.

streetscreamer...ik heb veertjes bekeken. Ze waren mobiel en veerden goed terug. Daarna gekeken of ze evt los te koop waren maar dat bleek lastig. Dan zou ik dus een geheel nieuwe distributeur moeten aanschaffen. Ik denk dat eerst maar eens een keertje een specialist vraag zijn/haar magic te tonen.

Groet,

Dean

RE: Timing met stroboscoop

Contactpuntafstand afstellen op 0,35 bij cil 1 in hoogste punt is niet helemaal correct geloof ik.

Je moet gewoon kijken wanneer de afstand tussen de puntjes het grootst is en dan afstellen.

default

RE: Timing met stroboscoop

Wat ik altijd gedaan heb is er voor zorgen dat hij op de grootst mogelijke opening staat en de dan afstellen op 15 thou of 0.38mm.
De cilinder maakt in deze niet heel veel uit. Als het goed is moet de opening overal hetzelfde zijn (of nagenoeg hetzelfde)
Dan zorgen dat hij goed op temperatuur is en je tussen de 900 en 1000 toeren zit. Daarna je vacuüm er af, vergeet hem op je carburateur niet af te doppen, anders heb je een vacuüm lek.
Als het goed is gaat hij dan trager lopen, draai je stationair schroef op tot je weer tussen de 900 en 1000 toeren zit.
Dan met de strobo zorgen dat je de timing afstelt op cilinder 1 op zo ongeveer 8 tot 10 graden.
10 graden is tussen de 3e en 4e tand.
Dit zou je een goede basis moeten geven voor wat betreft je timing.

RE: Timing met stroboscoop

Contactpunten op 0,35mm zetten:
Dat is het instellen van de grootst bereikbare opening van de puntjes. Het is een grove manier om de Dwell (= contacthoek) in te stellen. Je moet hierbij dus alleen naar de puntjes kijken en niet naar de stand van cil.1 oid.
Die opening is de basis om de motor te starten.
Met die mooie Gunson Supastrope kan je ook de Dwell uit lezen als het goed is.
Dwell is direct afhankelijk van de contactpuntafstand. Dus als je de motor draaiend hebt gekregen de Dwell uitlezen en dan de telkens de puntjes een beetje bijstellen totdat je de juiste Dwell hebt (motor uit, verdeler er af, bijstellen, verdeler er weer op en weer starten etc.etc.).
Dwell (= contacthoek) staat in de specificaties van de betreffende auto.
Als de Dwell goed staat de motor op 1000toeren laten draaien met vacuum los. Hoef je niet perse af te doppen: het gaat om de ontsteking, niet om de carburatie). Dan moet de ontsteking volgens specificatie worden ingesteld, meestal is dat in de buurt van 10graden.
Als je met je mond aan het slangetje van de vacuumvervroeging zuigt moet ontsteking vervroegen. Zo weet je ook gelijk of het membraam niet lek is en dat de vacuumvervroeging het doet. Dat laatste zie je natuurlijk ook als je het slangetje weer op de carburateur aansluit.