toeren met hoeveel toeren?

RE: toeren met hoeveel toeren?

Wat zijn voor een 1300 cooperblok zo ongeveer het maximum aan toeren wat ie kan draaien, voor langere tijd, zonder dat het schadelijk wordt?

m`n motorblok is na een revisie nu bijna ingelopen, en kan nu hopelijk wat meer hebben dan de vorige keer (ahum)

dus wat is het maximum? 4000? 5000? (bij snelweg en b-weg uitspattingen)

greetz

Nils

RE: toeren met hoeveel toeren?

Kijk, jij maakt gelijk bruut gebruik van de uitgebreide Avatar-mogelijkheden :) Ik hoop niet dat je te erg teleurgesteld bent als de dingen weer terug zijn bij het oude :)

Wat betreft je vraag: ik kan niks met zekerheid zeggen, maar zelf rijd ik grote stukken zo tussen de 4 en 5000 toeren. Kruissnelheid 150, zeg maar. Af en toe uitschieters naar 160 (je moet af en toe die gezichten zien :D) Het is meer een "common sense" waarde dan dat ik er echt over nagedacht heb of van iemand gehoord heb dat het een mooie waarde is. Dat is met een standaard (afgezien van luchtfilter en eindpijp) 1275 uit 1991. En op de snelweg, natuurlijk, ik probeer op zich wel zo weinig mogelijk toeren te draaien/in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Het heeft geen zin om langere tijd in andere versnellingen dan in vier dat soort toerentallen te rijden (en ik zou best een vijfde versnelling willen :)).

RE: toeren met hoeveel toeren?

Eelke schreef:

Kijk, jij maakt gelijk bruut gebruik van de uitgebreide Avatar-mogelijkheden :) Ik hoop niet dat je te erg teleurgesteld bent als de dingen weer terug zijn bij het oude :)


hij valt idd wel een beetje boel groot uit, ik zal em vanavond wel resizen :)


Wat betreft je vraag: ik kan niks met zekerheid zeggen, maar zelf rijd ik grote stukken zo tussen de 4 en 5000 toeren. Kruissnelheid 150, zeg maar. Af en toe uitschieters naar 160 (je moet af en toe die gezichten zien :D) Het is meer een "common sense" waarde dan dat ik er echt over nagedacht heb of van iemand gehoord heb dat het een mooie waarde is. Dat is met een standaard (afgezien van luchtfilter en eindpijp) 1275 uit 1991. En op de snelweg, natuurlijk, ik probeer op zich wel zo weinig mogelijk toeren te draaien/in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Het heeft geen zin om langere tijd in andere versnellingen dan in vier dat soort toerentallen te rijden (en ik zou best een vijfde versnelling willen :)).



aha, dat verklaard waarom ik nog niet boven de 130 ben gekomen :)
(nooit boven de 3500 tpm geweest)

toch maar eens warmrijden en uitgebreid testen wat ie waard eens binnenkort dan :)

RE: toeren met hoeveel toeren?

160 op de teller lukt ook nog vrij makkelijk. Doe ik maar niet te lang. Ik ben alleen zo benieuwd hoe goed dat klopt. Eigenlijk eens met de stopwatch meten :)

RE: toeren met hoeveel toeren?

zow, even de avatar te heet gewassen

RE: toeren met hoeveel toeren?

Beter je avatar dan twee gloednieuwe wollen truien, zoals ik vorige week :( Nou ja, als je er maar van leert, heh? :) Wel een dure les, helaas...

RE: toeren met hoeveel toeren?

Om nog maar weer even terug te komen op hoeveel toeren meest maximaal gereden kunnen worden en toch alles heel te houden: Een zuigersnelheid van 19m/s is het optimaal maximum!. De slag van een 1275 = 8,37cm. Die komt twee keer voorbij per slag dus 16,74cm. 19m/s = 1140 m /min. en 1140 /0,1674 = 6810 :+) tpm is je maximum!
Da's alleen je cylinder/zuiger slijtage!. A+ blokken zijn niet zo goed geballanceerd dat ze dit goed aan kunnen en de lagerschalen kunnen dit ook niet echt aan ...

Of ik moet er iets naast gerekend hebben...

Marko O:)

RE: toeren met hoeveel toeren?

Philip z'n reactie over de Avatar is gesplit naar "Forum Algemeen".

RE: toeren met hoeveel toeren?

:? ik wil dus ook ff iets vragen over die TPM,
als ik 120 rij dan doe ik 4100/4200TPM
dit komt ni echt overeen met dat van jullie blijkbaar.
motor is van een '94 monte carlo, de teller is een nieuwe van smiths (200 km/u type) en de wieltjes zijn 10" 145, en de toerenteller is een smiths (witte). volgens is er hier iets niet in orde.
C YA @ MITP 8)

RE: toeren met hoeveel toeren?

hmm ik rij met 120 op 3200 toeren en met 140kmh op 3600 ong plus minus
ff kijke wattie doet op een smiths 3kloks bak uit 1968 die loopt ook tot 200

RE: toeren met hoeveel toeren?

.calibre schreef:
:? ik wil dus ook ff iets vragen over die TPM,
als ik 120 rij dan doe ik 4100/4200TPM
dit komt ni echt overeen met dat van jullie blijkbaar.
motor is van een '94 monte carlo, de teller is een nieuwe van smiths (200 km/u type) en de wieltjes zijn 10" 145, en de toerenteller is een smiths (witte). volgens is er hier iets niet in orde.
C YA @ MITP 8)



uhmmm misshien omdat jouw wieltjes kleiner zijn dan die van de andere. een 10 inch wieltje moet vaker in de rondte gaan om de zelfde afstand af te leggen dan een 12 inch wiel. dus je zal meer toeren moeten maken om dezelfde snelheid te rijden.

RE: toeren met hoeveel toeren?

dat snap ik wel maar dat kan toch zoooo veel niet scheelen? was daarstraks in een andere topic aan het lezen omdat de mini kraakt in z'n 3de en achteruit (quick shift staat er op) en daar ging het dan over een lekke krukasjoint ofzoiets, zou dit dan geen invloed kunnen hebben??
nu ff topicje zoeken over scheeftrekken..... :x

RE: toeren met hoeveel toeren?

Het kan ook zijn dat je snelheidsmeter gewoon een verkeerde waarde aangeeft, en dat je in werkelijkheid harder gaat. Er zijn twee factoren waarvoor in de meter (of is het nog voor de aanluiting van de tellerkabel op de bak :?) voor gecompenseerd moet worden.

Allereerst de eindoverbrenging. De (mechanische) aansluiting van de snelheidsmeter zit voor de eindoverbrenging. Wordt deze aangepast, dan zal dus bij een gelijkblijvend toerental van de snelheidsmeterkabel het toerental van de wielen (en dus de snelheid) varrieren.

Ten tweede de omtrek van de wielen, want zoals gezegd
ga je bij een gegeven toerental vanzelfsprekend harder met grotere wielen.

Maar ook als de uitlezing wel klopt is er dus nog een tweede factor van invloed, de eindoverbrenging. Zeker als je een korte eindoverbrenging hebt, en die ook nog eens gecombineerd is met kleinere wielen, dan zul je gewoon meer toeren moeten draaien om een bepaalde snelheid te halen.

RE: toeren met hoeveel toeren?

M'n MPi'tje is begrenst op maximaal 6500 rpm. 140/150 bij om en nabij de 4000 rpm is goed uit te houden. De olietemperatuur wordt bij dit weer dan wel vrij hoog, maar qua toeren gaat dat best.

Overigens kreeg ik het ding afgelopen maandag uit z'n teller (180+, op de teller dan) en daarbij klonk ie niet eens zo heel gestresst, maar langere tijd (+/- 5200 rpm) zou ik er niet mee rijden. Ik heb trouwens een 1:2.76 diff...

RE: toeren met hoeveel toeren?

ik draai 3500 bij trage kruissnelheid (ongeveer 100) dan wordt je niet gek van de herrie en het is goed voor het gebruik.
4000 kan je zonder problemen langduring gebruiken. dat rode lijntje zit er niet voor niets.

In zijn 4 wil hij tot 4700 toeren en dan is de koek echt op. ik heb dat berekend op iets boven de 140 (998). ik heb wel 10 wielen op een bak en diff die voor 12' zijn bedacht.

RE: toeren met hoeveel toeren?

Nou ik weet niet hoeveel toeren ik draai, maar ben net terug uit Rotterdam en heb dat in 50 minuten gedaan, (Rotterdam-Boxtel, 95 km dus gemiddeld 80) met zelfs stukken binnendoor. Op de snelweg een kruissnelhied van een 150 aangehouden (tja harder ging hij niet, het is maar een originele 998, stage 0) en dat hielt ze weer voor de zovelste keer goed vol. Wel een pluimpje bij het stoplicht bij Waalwijk maar ja na een half uur voltoeren mag dat dan ook wel zeker wanneer je de tunnel bij Dordrecht met een 160 uit komt vlammen. :D

Niks kapot, dus ze kunnen heel wat hebben die 1000-tjes. :D Je hoort en voelt het vanzelf wel wanneer ze het echt niet meer trekken zonder dat je meteen alles kapot rijdt.

RE: toeren met hoeveel toeren?

dan zal ik ff ergens moeten zoeken om de eindoverbrenging van een monte carlo '94 te vinden.
hij wil trouwens niet sneller dan 5000 TPM in 4de en dat voor een gekietelde 1275! tsss :x

RE: toeren met hoeveel toeren?

mijne gaat net tot 5200 toeren dan is het ook op hoor
denk ook niet dat je veel verder moet gaan als je het spul tenminste een tijd heel wilt houden

RE: toeren met hoeveel toeren?

Ik kan met mijn 1300 i (1275) best hele stukken 150 160 door rijden snort ie prima door en niet eens gek in de toeren 4500 net 5000 dus heb ruim over zelfs met 170 doet ie niet raar. (wel als je een BMW voorbij knalt en ze zien mijn bmw free sticker op mijn ruit, dan doen zij raar. :D . maar de auto lekker in de toeren rijden is helemaal niet verkeerd wordt ie lekker wakker van. als je alsmaar laag in de toeren rijdt wordt de auto sloom.
gr dirk