Kruimelpad
Toerental doet maar wat?
RE: Toerental doet maar wat?
Ingediend door coopy op ma, 17-03-2003 15:38
Richard T schreef:
Uit welk jaar is Coopy?
Slechts uit 1992.
- Login of registreer om te reageren
Indien niet geimporteerd dus een injectie.
Dan is het inderdaad waarschijnlijk iets electronisch.
Hier moet ik je het preciese antwoord op schuldig blijven. Veel verder dan een losse blik in de motorruimte van een injectie ben ik nog niet gekomen.
Maar een beetje logish nagedacht gaat je motormanagment op de een of andere manier de mist in. Deze hoort ervoor te zorgen dat de motor een bepaald aantal toeren blijft draaien. Waarschijnlijk zal het dan inderdaad een sensor zijn die of stuk is of mischien los is gekomen?
- Login of registreer om te reageren
Controleer alle verbindingen (en slangklemmen) tussen je luchtfilterhuis en de cilinderkop. Doe dit terwijl de motor draait, dan merk je het verschil. Gewoon per slag / onderdeel een beetje schudden. Als de motor niet draait merk je vaak niets, maar als de motor stationair draait is het vacuum in het spruitstuk hoog en tonen dit soort lekjes zich makkelijker. Dat is ook de reden dat de auto in de toeren blijft klimmen als je het gas loslaat; er wordt zo'n vacuum gecreeerd.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
Of de weg tussen sensor en ECU is iets mis mee... Ik meen dat het toerental voor de ECU wordt opgenomen aan de nokkenas van een SPi.
- Login of registreer om te reageren
Richard T schreef:
Dan is het inderdaad waarschijnlijk iets electronisch.
Hupsakee... injectie-vooroordelen
Richard T":38ft6ene]Veel verder dan een losse blik in de motorruimte van een injectie ben ik nog niet gekomen. [/quote:38ft6ene]
Dat kan geregeld worden. Kom van de zomer maar even helpen met het lichten van de kop
Maar als ik het verhaal zo een beetje aankijk dan zie ik twee mogelijke oorzaken.
1:
De sensor die de stand van het gaspedaal meet is in feite een normale regelbare weerstand, een potentiometer. Deze heeft een weerstandsbaan van koolstof, en bij veel gebruik kunnen ze vervuild raken en slecht contact maken. Die sensor zit op de injectorbehuizing en wordt direct aangedreven door de smoorklep.
2:
Het kan het zijn dat de sensor die het inlaatvacuum meet incorrecte informatie krijgt, of hij is stuk. Dat laatste is erg onwaarschijnlijk trouwens. Die sensor zit in het motormanagement en als het vacuumslangetje dat vanuit de computer, via een benzinedamp-opslagdoosje (fuel vapour trap) naar het inlaatspruitstuk loopt lek is dan kan ie gek doen.
Als controles geen soelaas bieden kun je de rover dealer of een minicenter met geschikte apparatuur even lief aankijken of ze het ding even aan de computer willen hangen. Als er dan wat mis is zien ze het meteen.
Eelke":38ft6ene]Ik meen dat het toerental voor de ECU wordt opgenomen aan de nokkenas van een SPi[/quote:38ft6ene]
Nope... De SPi heeft geen nokkenas-sensor. De MPi wel (net als elke auto met sequentiele injectie). Het toerental wordt bij zowel MPi als SPi gemeten aan de krukas, via de vliegwielsensor en de op het vliegwiel geplaatste reluctor ring. Dit is trouwens de primaire invoer, en zonder deze invoer kan de ECU niet werken.
De nokkenas-sensor bij de MPi dient voor een precieze bepaling van de juiste inspuit en onstekingsmoment en is noodzakelijk om de twee injectors onafhankelijk van elkaar te kunnen gebruiken.
- Login of registreer om te reageren
Sander-T schreef:
Richard T":h1cvqme5]Dan is het inderdaad waarschijnlijk iets electronisch.
Hupsakee... injectie-vooroordelen [/quote:h1cvqme5]
Sja als ik je conclusies zo eens lees komt het meeste ook wel op injectie neer he.
Sander-T":h1cvqme5]Dat kan geregeld worden. Kom van de zomer maar even helpen met het lichten van de kop [/quote:h1cvqme5]
Kom maar langs...
Kunnen we gelijk je koppeling ook even vervangen. Die begon ook versleten te raken toch?
- Login of registreer om te reageren
Helaas lukt het mij nog niet om zo mooi te quoten, maar ik las net in de post van Sander T dat aan het gaspedaal een gewone variable koolstof-weerstand zit. Da's waar, maar het is niet fly-by-wire. Als je je gas loslaat gaat de vlinderklep in het spruitstuk echt dicht, onafhankelijk van de weerstand. Zelfs als de computer een verkeerd signaal van de TPS (throttle position sensor) krijgt kan de motor toch niet in z'n toeren klimmen. De motor kan hoogstens te rijk gaan lopen, omdat de computer denkt dat er gas gegeven wordt terwijl de gasklep toch echt dicht is. Dan loopt'ie te rijk, wie weet verzuipt'ie, maar hij klimt niet zomaar in z'n toeren.
Leuke puzzel die EFI. Ik ben zelf een Multipoint computer aan het bouwen......
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
De klep is inderdaad dicht (die zit gewoon met gaskabel aan het pedaal vast), maar in het geval van de MPi is er nog zoiets als een elektronisch gestuurde bypass klep, die de ECU gebruikt om het stationair toerental af te regelen. Ik weet niet hoe dat bij de SPi zit, maar ik neem aan dat dat ook zo moet werken, want anders zou ie afslaan als je het gaspedaal loslaat...
Hoe dat systeem precies werkt bij de SPi weet ik niet, maar het moet er zijn, want anders zouden de beschreven problemen alleen het gevolg kunnen zijn van een klapperende smoorklep. Toch?
- Login of registreer om te reageren
Jongens, jongens... bedankt voor jullie tips. Helaas snap ik er weinig van waar jullie het over hebben, aangezien jullie alleen maar met termen zitten te gooien.
Ik zal m'n vriend het nog wel door laten lezen, maar waarschijnlijk zit er niks anders op dan toch even langs de minigarage te rijden.
In mijn eerste auto was ook een keer de speed-sensor kapot, volgens mij had dat hetzelfde effect.
- Login of registreer om te reageren
coopy schreef:
Helaas snap ik er weinig van waar jullie het over hebben, aangezien jullie alleen maar met termen zitten te gooien.
Oeps... Sorry zoiets wordt een gewoonte he...
Om het dan simpel te houden, waarschijnlijk werkt er een sensor niet goed. Een rover dealer kan met speciale apparatuur de inspuitcomputer uitlezen. Deze laatste houdt bij welke sensoren er af en toe wegvallen of die vreemde waarden geven.
Is ie gek gaan doen na de beurt, of heeft ie het daarvoor ook al eens gedaan?
- Login of registreer om te reageren
coopy schreef:
Stationair varieërt het toerental tussen de 500 en 2000 toeren, zonder dat je aan het gaspendaal zit
Bij een carb mini is dit symptoom voor 99,9999% een vaccuum lek waardoor de motor "vals lucht" aantrekt.
Echter zoals ik al vaak eerder schreef heb ik geen verstand van i-mini's, dus misschien slaat het volgende wel nergens op: Ongeacht electriek(injectie), of mechanica (carb), beide is een regelsysteem om de juiste brandstof/lucht verhouding te creeren. Op het moment dat de uitgangs situatie veranderd (valse lucht) gaat het systeem meten en regelen (van 500 naar 2000 rpm en weer terug). Het lijkt me daarom wat kort door de bocht om meteen maar wat electriek, sensoren, ed. de schuld te geven.
Check (of laat checken ) eens slangen (zoals hugo al stelde), van bijv. rembekrachtiger, ed. op scheuren. Maar vergeet ook het spruitstuk, en zijn pakking niet. Is heel vaak de reden. Misschien toevallig een drempel (oid) geraakt met het onderste deel van het spruitstuk, Coopy???
- Login of registreer om te reageren
Bert schreef:
Ongeacht electriek(injectie), of mechanica (carb), beide is een regelsysteem om de juiste brandstof/lucht verhouding te creeren. Op het moment dat de uitgangs situatie veranderd (valse lucht) gaat het systeem meten en regelen (van 500 naar 2000 rpm en weer terug).
De zaak ligt bij een injectie wat gecompliceerder. Als een carburateur ergens valse lucht aanzuigt (dat is dan na de smoorklep en sproeier) wordt het lucht-brandstofmengsel verdunt. Bij een injectie is dat niet zo. Een injectie heeft een vacuumdrukmeter, waaruit de computer kan afleiden wat de motorbelasting is.
Het enige wat bij een injectie zou kunnen gebeuren is dat als gevolg van het aanzuigen van valse lucht de boel rijker gaat lopen, maar omdat er geen gas wordt gegeven concludeerd het motormanagement dat het toerental niet omhoog hoeft, waarna hij de vacuumsensor zal recalibreren. Deze waarde wordt onthouden, waardoor er gecompenseerd wordt voor de valse lucht.
De motor gaat wel sneller draaien als het vacuum in het inlaatspruitstuk toeneemt én het gemeten toerental daalt (bijvoorbeeld bij rijden op de koppeling)
- Login of registreer om te reageren
Na zo'n honderd posts doorgelezen te hebben of mijn probleem al eens aan de orde is gekomen, kwam ik bij dit topic uit...
Sinds een paar dagen loopt mijn mini (injectie, 93) stationair ook niet zo soepel meer. Ongeveer een vergelijkbaar probleem. Als ik na een stukje rijden stil sta blijft het toerental op zo'n 1500 toeren hangen. Na een poosje wachten zakt het meestal terug naar iets onder de 1000 (vrij redelijk lijkt me), maar af en toe valt ie ook helemaal terug tot zo'n 200, 300. De motor herstelt zich dan en blijft weer op zo'n 1500 hangen. (Dit proces herhaalt zich dan soms een paar keer achter elkaar)
Het vreemde is dus dat ie dit niet altijd doet, maar het lijkt de laatste tijd wel vaker. Op dit moment zo vaak, dat ik me toch wat zorgen begin te maken.
Daarnaast is het zo dat de mini -vooral in de lage versnellingen- niet echt lekker optrekt. Het lijkt wat schokkeriger te gaan. Al geeft mijn vrouw, de bijrijder, aan niks te merken.
Nu zijn er 2 punten die er volgens mij niks mee uit te staan hebben, maar toch even wil noemen... (je weet immers maar nooit)
- Voor de kerst heb ik de olie bijgevuld en het bleek bij het peilen dat de olie eigenlijk al veel te laag stond
- Begin vorige week is er een nieuwe uitlaat onder gekomen (na kat), dus daar heeft de garage wat lopen wroeten.
Moet ik de mini ook eens aan de computer laten hangen bij roverdealer/minicenter, of zijn er nog andere zaken die ik [u:wq07aykb]als leek[/u:wq07aykb] zou kunnen controleren?
- Login of registreer om te reageren
Wilbert schreef:
Moet ik de mini ook eens aan de computer laten hangen bij roverdealer/minicenter, of zijn er nog andere zaken die ik [u:1rbdi2po]als leek[/u:1rbdi2po] zou kunnen controleren?
Met te weinig olie lopen is niet goed, echter sluit maar uit dat dat dit probleem kan veroorzaken. De uitlaat kan dat zeker wel. Dus ik zou naar de garage teruggaan, en proberen onder garantie van de reparatie dit te verhelpen. Hoe simpel het dan ook misschien mocht zijn...
- Login of registreer om te reageren
Wilbert schreef:
Het vreemde is dus dat ie dit niet altijd doet, maar het lijkt de laatste tijd wel vaker. Op dit moment zo vaak, dat ik me toch wat zorgen begin te maken.
Om even op mijn eigen woorden terug te komen:
Blijkbaar had ik dit moeten afkloppen, want de problemen doen zich nu continu voor.
Dingen die ik merk:[list:ucq0o2yx][*:ucq0o2yx]Het toerental is bij stationair draaien gewoon niet stabiel.[/*:m:ucq0o2yx]
[*:ucq0o2yx]Als ik onder de kap kijk, zie ik het blok ook behoorlijk trillen bij de inzinkingen van het toerental[/*:m:ucq0o2yx]
[*:ucq0o2yx]De auto trekt niet lekker op, het gaat heel erg schokkerig. Uit voorzorg geef ik heel voorzichtig gas, dan heb ik er nog het minst last van.[/*:m:ucq0o2yx][/list:u:ucq0o2yx]
Zou iemand mij kunnen vertellen op wat voor manier dit met het vervangen van de uitlaat te maken zou kunnen hebben, zoals Bert zegt?
- Login of registreer om te reageren
Als de garage alleen het achterste deel van de uitlaat vervangen heeft, lijkt mij dit niet de oorzaak. In de uitlaat (voor de kat) zit de lambda-sensor die de uitlaatgassen meet, waar de ECU op reageert. Het zou kunnen dat het daaraan ligt (slecht contact, draadje los). Maar er zitten meer sensoren waar de ECU van afhankelijk is, waar het toevallig door veroorzaakt kan worden. Bijvoorbeeld de gaspedaalschakelaar, de inlaatluchttemperatuursensor of de koelvloeistoftemperatuursensor.
- Login of registreer om te reageren
[size=75:2ehx250b][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ehx250b]
Mijn mini pendelt in toeren als hij stationair draait . Het is een cooper uit 95 en de toeren varieren tussen de 500 en 1500 toeren. Iemand een idee waar ik moet zoeken. Vacuumslang is het niet die is nog ok
- Login of registreer om te reageren
RE: Toerental doet maar wat?
Ingediend door metrodriver op za, 01-12-2007 07:46
minipino schreef:
Mijn mini pendelt in toeren
## injectoren vuil? (als het SPI of MPI is)
- Login of registreer om te reageren
Ok thanks, ga ik daar straks eens zoeken. Schoonmaken met wat benzine of zo?
- Login of registreer om te reageren
RE: Toerental doet maar wat?
Ingediend door metrodriver op za, 01-12-2007 10:22
minipino schreef:
Schoonmaken met wat benzine of zo?
## busje injectorreiniger (automaterialenzaak) in de tank?
denk niet dat 'afstoffen' gaat helpen
- Login of registreer om te reageren
Kans is toch wel heel groot dat het iets met de vacuumslangen of sensoren te maken heeft.
Heb je ze los gehad ? Mapsensor niet verkeerd om er weer tussen gezet ? (..sprak hij uit ervaring...ahum..)
- Login of registreer om te reageren
minipino, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
- Login of registreer om te reageren
Na de klacht van een veels te hoge CO waarde bij de APK keuring heb ik alle vacuumslangetjes en bijbehorende kniestukjes na gelopen/vervangen.
De Mini is nu merkbaar sneller, da's mooi!
Echter het volgende fenomeen doet zich nu voor dat enkele seconden na starten de motor telkens ca 1600 toeren stationair maakt.
Oja de ECU is al gereset.
Het forum is ook al nageplozen.
Wie heeft er tips om e.e.a te verhelpen??
- Login of registreer om te reageren
RE: Toerental doet maar wat?
Ingediend door coopy op ma, 17-03-2003 15:20
Onze Coopy heeft pas een beurtje gehad en toen liep hij goed. Nou is het de laatste tijd weer om te huilen.
Stationair varieërt het toerental tussen de 500 en 2000 toeren, zonder dat je aan het gaspendaal zit. Hij valt ook uit als hij te laag komt en je niet op tijd gas bij geeft.
Als je aan het rijden bent en je laat het gas los, dan blijft het toerental soms verdacht lang hoog. De auto rijdt dan ook gewoon door, een beetje tricky dus.
Ik denk zelf dat het iets electronisch (of is het nou electrisch?) is, een sensor of zo. Wat denken jullie?