Toerental viel weg

RE: Toerental viel weg

Hallo mede-mini-liefhebbers,

Ik reed net op de snelweg met zo’n 110 km/h, viel opeens de toerenteller uit, en ook geen vermogen meer.
Koppeling ingetrapt en motor was ook dood.
Motorkap open en zag niets bijzonders, alleen dat er tegen de onderkant van motorkap nat was van koelvloeistof , ook mijn linkerspatbord en linkerkant van voorraam zaten druppels van koelvloeistof.
Motor gestart maar helemaal niks, alleen startmotor draait rond.
Wat kan dat nou zijn??
Mini is van 1990 en 1300 metro A blok

Ben trouwens thuisgebracht met mini op oplader van ANWB.

RE: Toerental viel weg

De Mini heeft een elektrische toerenteller. Als de stroom uitvalt, wijst hij niet meer aan.
Je meldt dat met het terugvallen van de wijzer de motor ook ophield met trekker.
Dat heeft de zelfde oorzaak; geen stroom meer.
En, je verteld dat er koelvloeistof in het rond gevlogen is onder de motorkap.
Nou, dan is het duidelijk; de waterpomp heeft het begeven. Daarbij gaat het lagertje waar het asje in draait naar de knoppen en schiet het asje scheef.
Gevolg is, dat de spanning van de ventilatorriem wegvalt en die riem drijft ook de dynamo aan. En, als de dynamo het een tijdje niet meer doet raakt de stroom op. en valt de wijzer van de toerenteller in de ruststand.
Je hebt dus een nieuwe waterpomp nodig en je doet er goed aan om de accu aan de lader te zetten, want die is nu 'kats' leeg. Als je die een tijdje zo leeg laat staan heb je heel binnenkort ook een nieuwe accu nodig.
Dus, nu eerst de accu aan de lader.

RE: Toerental viel weg

Denk dat de ontsteking er mee op gehouden is, aangezien de startmotor nog wel rond gaat.
Branden de controlelampjes van oliedruk en dynamo wel als je het contact aan zet?

RE: Toerental viel weg

Opgelost!
Het probleem was de bobine.
Ik heb elektronische ontsteking met een bijbehorende bobine.
Nu is dus voor de 2e keer de bobine stuk gegaan. Hoe kan dat nou?? Ik heb max. 14.4 V, dus niet te hoog.
Ik heb m’n ouwe bobine er weer ingezet, die voor contactpunten geschikt is, en hij deed het meteen.
De koelvloeistof die er rond spetterde was een scheurtje bij de slangklem op de cilinderkop, maar nu ook opgelost.
Maar de grote vraag is dus, hoe komt het dat de (elektronische) bobine weer kapot is gegaan ???
Dank alvast.