Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Ik heb in m'n Carb. Cooper ('91) een MPI-dashboard gezet, inclusief bijbehorende instrumenten.

Als ik hem nu start loopt de motor volgens de toerenteller een enthousiaste 4000 tpm, terwijl dit hooguit 2000 tpm zal zijn. Ik krijg de teller ook met gemak op meer dan 8000 tpm, een standaard-1275 zal dit toch echt niet halen :D

Verschilt de toerenteller van een MPI-versie van een carburateurversie? Of heb ik gewoon pech met deze toerenteller en is hij kapoet?

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Ik heb dit zelfde alleen dan met een 1000 cc... alleen zitten er bij mij wel andere klokken in.

Nu zou er een zwart klein "kastje" zijn, wat je er tussen moet zetten... dan zou het wel werken.

Ik heb ff gekeken, en het kastje zit er bij mij wel tussen, maar niet aangeslpten :?

Zal van de week ff meten enzo, en foto's maken...

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Wat voor klokken heb jij erin dan??

En dat zwarte kastje ben ik wel benieuwd naar (weerstandgeval?)
Als je foto's zou willen maken, heel graag!

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

In mijn auto heeft tijdelijk een klokkenspel uit een jaren 80 mini gezeten. Dit ging niet fantastisch. Het enige wat het redelijk fatsoenlijk deed was de snelheidsmeter en de kilometerteller. De rest was echt een zooitje, dus ik denk dat ze idd van elkaar verschillen. Kan het niet met zekerheid voor de toerenteller zeggen, want die zat er op mijn tijdelijke 2 kloks niet. Misschien is een of ander kastje idd de oplossing.

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Dat kastje past het signaal aan wat van je bobine af komt... zeggen ze ;)

Ik ga deze week de boel opnieuw aansluiten, zal dat ok meteen noteren, wel zo handig mocht je dat kastje ook nodig hebben.

Heb even nagevraagd bij de vorige eigenaar, en dat kastje komt van een normaal minicentre...

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Vast bedankt BadBert! Staat er ook nog wat op dat kastje?
Normaal pakt de toerenteller ook een signaal van de bobine (zwarte-witte draad) dus kan daar wel eens mee te maken hebben...

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Dat zwart kastje heeft inderdaad een weerstand die de pulsen van de bobine reduceerd. Je moet dus weten op de hoeveelheid pulsen de bobine afgeeft en de teller absorbeert ! :x

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Ok dan! We komen al ergens zo...
Alleen hoe je daar nu weer achter komt?

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Met een weerstand kun je hooguit alle pulsen afzwakken, niet een aantal "opeten" en een ander aantal doorgeven. Is vast wel een elektronische oplossing voor, maar niet zo simpel als een weerstand.

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Eelke schreef:
Met een weerstand kun je hooguit alle pulsen afzwakken, niet een aantal "opeten" en een ander aantal doorgeven. Is vast wel een elektronische oplossing voor, maar niet zo simpel als een weerstand.



Ik noem dit in mijn woorden een weerstand, maar het heeft een andere naam. Het signaal word aangepast waardoor er een redelijk naukeurig resultaat is. Volgens mij bij een zaak als Brezan hebben ze hierover informatie. :)

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

in principe moeten toerentellers voor 4 cilindermotoren hetzelfde zijn?

het aantal pulsen per volleedige slag op een mpi zal toch niet ineens anders zijn?

Wouter

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

De temperatuurmeter van een injectie wordt overigens aangestuurd door de computer... Niet dat dit er veel mee heeft te maken, maar leuk om te weten... ;)

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Wouter schreef:
in principe moeten toerentellers voor 4 cilindermotoren hetzelfde zijn?




in principe wel, ja. In Mechelen klimt er een toerenteller al een jaar of 6 nogal goed in de toeren. Deze zat in een houten dashboard dat eens in Engeland op een meeting gekocht was. Enkele jaren geleden hebben we tijdens MITP van één van de lokale handelaars de uitleg gekregen dat je dashboards kan kopen zonder dat blokje (duidelijk goedkoper) of met dat blokje er bij. Deze regelaar halveert het toerental.

groetjes,

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Dat zou best eens kunnen dat m'n teller 2 keer te veel aangeeft!
Ik wacht ff BadBerts reactie af wat betreft dat 'mystery'kastje...

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Heb nog geen kans gezien om het kastje fatsoenlijk aan te sluiten, maar idd, bij mij geeft hij ook ong 2x zo veel aan als de bedoeling is.

Heb wel even gekeken, op het kastje staat:

"RevMod"
De rest kon ik niet lezen.

Eerst maar eens goed meten voor ik alles aan sluit.... :?

hoop half deze week foto's te hebben, of uitleg.....
(druk op school :x )

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Wouter schreef:
in principe moeten toerentellers voor 4 cilindermotoren hetzelfde zijn?

het aantal pulsen per volleedige slag op een mpi zal toch niet ineens anders zijn?

Wouter



Generalisatie is een probleem wat nog niet erkent wordt. Maar er zit wel degelijk verschil in een RPM meter ook al is het een 4 cilinder. 8)

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

het aantal pulsen per volleedige slag op een mpi zal toch niet ineens anders zijn?



dat zou toch best eens kunnen, emissieeisen e.d. en met de ecu als aansturing kunnen ze er best voor gekozen hebben een extra vonk in de cyclus te stoppen (een soort naverbrander) en dan telt je 'gewone' toerenteller wel dubbel ja :-)
(zeker weten doe ik het niet, natuurlijk)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Ik meen me iets te herinneren dat een oudere Mini juist ergens een vonk extra heeft, maar helaas weet ik daar niet meer het fijne van (kan het ook niet beredeneren, dus misschien zit ik er wel helemaal naast). Vandaar ook dat toerentellers voor andere auto's in een oude Mini twee keer zoveel aangeven (zoals bij BadBert het geval is).

Wat ik me goed kan voorstellen is dat de toerenteller van een MPi meer conventioneel is en wordt aangestuurd door de ECU. En dat die dus in feite overeenkomt met "gewone" toerentellers, en dus hetzelfde probleem geven in een oude Mini.

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Ik heb intussen via eBay 'oude' dashinstrumenten gekocht, moeten alleen nog verstuurd worden...
Ik hoop dat mijn probleem dan is opgelost.

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

De bij eBay gekocht toerenteller is binnengekomen, voor 1,50 euro kun je wel een gokje wagen dacht ik :)(verzending was alleen 6 keer zo veel...)

Ik heb hem net getest en deze geeft ongeveer de helft minder aan! Dat lijkt me wel aardig te kloppen. Er zit dus blijkbaar verschil in een toerenteller van een MPI en een carburateurmodel.
Nu is het alleen nog inbouwen und fahren!

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

Wouter schreef:
in principe moeten toerentellers voor 4 cilindermotoren hetzelfde zijn?

het aantal pulsen per volleedige slag op een mpi zal toch niet ineens anders zijn?

Wouter


Generalisatie is een probleem wat nog niet erkent wordt. Maar er zit wel degelijk verschil in een RPM meter ook al is het een 4 cilinder.



Volgens mij zit in de meeste toerentellers een potmetertje, een draaiweerstand. Deze kun de instellen tot op het goede toerental.
Waarschijnlijk dat dat "kastje" dat ook doet...

RE: Toerenteller over z'n toeren? [Opgelost!]

die potmeter zou volgens veel mensen in alle tellers moeten zitten, alleen bij sommige is het gaatje aan de buitenkant van de teller nog niet open... Ik ga het toch niet wagen om een gat te boren hoor!!!

Heb alleen NOG steeds geen tijd gehad om het kastje goed aan te sluiten :( VEEEEEL te druk met school....