Toevoegingen in de olie...

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik heb nu nog niet zo lang m'n clubman maar moet dus bij elke tankbeurt een halve liter olie bijvullen... Op zich vind ik het niet echt een ramp want ben erg zuinig op m'n clubbie. Nu heb ik m'n Mini zaterdag een grote beurt gegeven (schone olie, nieuw oliefilter en een luchtfilter) Nu zat ik met het volgende: ik heb aan m'n olie (15W40Multifeet) op aanraden van iemand een blikje Wynns Super Charge toegevoegd... Heeft iemand ervaring hiermee of dit schadelijk is voor m'n versnellingsbak of dat door dit het olieverbruik ook werkelijk naar beneden gaat???
Ik zal het vanzelf merken maar ben nu al wel nieuwsgierig of het echt helpt. In ieder geval IK HOU JULLIE OP DE HOOGTE...

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

Zo ver ik weet is het toevoegen van toevoegingen geen ramp. De ervaring van andere automobilisten is een toevoeging schadeloos voor de moter. Dit ijn echter alleen auto's met een gescheiden olie sysyteem voor de versnellingsbal. In het geval van een mini weet ik het dus niet. Bel een keertje een minicentre op en vraag het.

RE: Toevoegingen in de olie...

Volgens Keith Calver moet je toevoegingen mijden als de pest.

Zie hier (onderaan pagina).

RE: Toevoegingen in de olie...

versnellingsbal



wie kaatst kan... :P

Toevoegingen die lekkages dichten, dichten ook plekken af waar je geen lekkage had => rommel dus.
Ik zag laatst weer een radiator waar zo'n pil in gegooid is: wat een baggerbende!

Lekt hij olie of verbruikt hij het? Dat wil zeggen, rookt hij of heb je een plas op de grond liggen.

De meeste lekkage is op te lossen zonder de motor te hoeven verwijderen, en keerringen zijn niet eens zo duur. Gewapend met een paar goede sleutels/ratel en een kogelsplitter kom je een heel eind.

groeten,
Wouter

RE: Toevoegingen in de olie...

Hij lekt en verbruikt allebeide, heb 2 lekkages en kan ze allebeide niet oplossen de 1 komt door een drempelschade van de vorige eigenaar die ik nooit gezien heb (scheurtje in het carter |:( |:( |:( ze hadden er wat kit opgesmeerd, als ik morgen bij Bossclassics ben zal ik het er even met ze over hebben want dat hadden ze niet verteld toen ik hem kocht. En de ander is olie tussen 2 helften weg (het deel van de motor wat tegen de passagierskant aanzit) Maar ik merk vanzelf wel of het goed is.... (of niet) :?

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

Er is een toevoeging te krijgen van wynns die uitgedroogde pakkingen weer soepel maakt waardoor ze weer beter afdichten. Dit is gewoon dun spul en niet van die dikke bagger wat alles dichtsmeert. Ik heb dit ooit in mn oude auto gedaan omdat die nogal wat olie verloor via diverse pakkingen en dit werkte tot mijn grote verbazing supergoed. Heb het later een keer geprobeert in een reductorkast van een grote elektromotor die ook wat lekkage vertoonde bij de pakkingen. En inderdaad de pakkingen kregen een "verjonginskuurtje" waardoor er geen olie meer door kwam. Het is echter geen wondermiddel want versleten keerringen blijven gewoon lekken :)

Maar ik denk dat weer zo'n gevalletje is van de een die zweert erbij en de ander vind het helemaal niks.
Net als de motorolie, wat is nu het beste voor de mini :? Daar kun je ook wel een boek over volschrijven :)

RE: Toevoegingen in de olie...

Is het een 1100?

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik zou er niet meer zo erg lange stukken meer mee doen.
Als ik alles zo lees van je is het tijd dat je er een grote overhaal aan besteed!!
Wanneer zijn voor het laatst je krukasafdichtingen/diffseals/klepseals etc. vervangen??
Na een jaar of 8 tot 10 is het wel weer n's tijd!!
Dan is het gewoon OP!!en dan helpt zo'n flesje dus echt niet!! |:(
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Toevoegingen in de olie...

Het is geen 1100 maar een 1300 Metro-motor :x Ik heb hem net 2,5 week dus geen idee wanneer ie gereviseerd is :? Maar hij lekt in ieder geval al een stuk minder met die troep erin :x

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik ben het een smet de stelling van Wouter over gaten die dicht gaan zitten door toevoegingen en die dus niet dicht moeten.

Zelf denk ik dat dit met een handschakelbak nog niet zoveel kwaad kan, Met een automaat zoals ik zelf heb moet je deze "toevoegingen" niet doen (advies van minicentre Huissen). Hierbij heb je meer onderdelen die afhankelijk zijn van de olie.

RE: Toevoegingen in de olie...

Oke... Ik heb nu weer zo'n 700 km gereden en ik heb nog niet olie bij hoeven vullen :D Hij staat nu precies tussen het minium en maxium..Hij lekt nu niet echt minder, nog steeds een paar drupjes per dag maar daar valt mee te leven. Dus op het eerste gezicht lijkt het te werken maar gebruik het niet een 2de keer vanwege dat de boel verstopt kan raken... Hij begint er nu wel koelvloeistof uit te blazen maar dat zal wel toeval zijn.. :?

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

De meeste "kenners" (aanhalingstekens niet denigrerend bedoeld, maar zonder is ook weer zo wat) krijgen spontaan uitslag van toevoegingen, om redenen die Wouter al aangeeft. Ik hoorde laatst (hier op het forum?) over een revisiebedrijf dat niet eens aan reviseren begint als er bijvoorbeeld duralube in een auto gegooid is ofzo (en dan kun je gerust die aanhalingstekens weglaten).

Maar dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat het compleet onmogelijk is om iets slims te bedenken. Dat spulletje waar het hier over gaat klinkt waarachtig alsof het wel eens (tijdelijk) effect kan hebben. Alleen kun je je dan weer afvragen, hoe worden die pakkingen soepel gemaakt? (Lossen ze bijvoorbeeld niet gewoon op als je dat spul te vaak gebruikt).

Wat je hoe dan ook altijd zal hebben is dat fabrikanten hun product de hemel in prijzen, dat het vaak onduidelijk is waar de werking nu precies op gebaseerd is, dat ze de eventuele negatieve effecten onder het tapijt vegen, en dat het zonder uitzondering om symptoombestrijding gaat (als je pakkingen gewoon goed waren gewesst dan was er niks aan de hand).

RE: Toevoegingen in de olie...

Inderdaad Eelke ik gebruik dit spul ook niet weer... Ik ga gewoon sparen voor een revisie, dan los je de oorzaak op en verhelp je niet de gevolgen O:) Klinkt wel heel errug wijs ;) Maar ja eerst maar gewoon lekker rijden :D en de winter doorkomen.

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

Waar begint hij er koelvloeistof uit te gooien ?
vaak is dit een heel slecht teken wat kan duiden op te hoge druk in je koelsysteem, ( bijv. lekke koppakking ) hopelijk is dit het niet natuurlijk .

RE: Toevoegingen in de olie...

Dit is weer off-topic maarre hij bubbelt niet in de radiator, de bougies hebben de goede kleur, de olie blijft mooi schoon, start goed en de koelvloeistof is nog helemaal schoon. De vloeistof komt uit de dop weg.....

~JvdB~

RE: Toevoegingen in de olie...

[size=75:1163bz3k][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1163bz3k]
Heeft iemand ervaring met dit goedje??





Als het echt bestaat wel cool niet>>?

RE: Toevoegingen in de olie...

Dat is een middel om het probleem te verleggen! :P

RE: Toevoegingen in de olie...

Let wel op dat de mini een van de weinige auto's is waar de motorolie ook de versnellingsbak smeert. Deze goedjes zijn *misschien* goed voor de motor (heb er zelf geen ervaring mee) maar wellicht niet zo goed voor de bak (mn synchromesh)

Als dat spul zo goed is, waarom zit het dan niet standaard in de olie bijgemengd??

RE: Toevoegingen in de olie...

Johan* schreef:
komt door een drempelschade van de vorige eigenaar die ik nooit gezien heb (scheurtje in het carter |:( |:( |:(

~JvdB~



hoe heb je dit opgelost??
heb gister mijn blokje er in gehangen olie er op gezet alles was helemaal schoon. nu kwam ik vanmorgen in de garage en zag ik een klein plasje olie onder de auto en voelde dat één ribbel van de bak nat was.
weer alles schoon gemaakt en midden onder de bak tussen twee ribbels begint hij weer vochtig te worden vermoed een scheurtje/gaatje :'(

iemand een idee wat ik hier mee moet
ik hoep niet dat er nu een nieuwe bak onder moet :x :x

RE: Toevoegingen in de olie...

Niet :P

Groeten Johan

RE: Toevoegingen in de olie...

Met tig is dit wel te puntlassen.
1 puntlasje , dan koelen met een spons , etc.
Beter is natuurlijk een nieuwe (gereved) bak , de garantie dat het heel blijft na het lassen is er ook niet.
Stuur maar een Pmetje , ik heb zo'n 15 bakken staan.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Toevoegingen in de olie...

Johan* schreef:
Niet :P

Groeten Johan



alleen dat goedje er in en klaar of wat :?

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik heb er niks meer aan gedaan, olieprobleem heeft zichzelf opgelost en die scheur in de bak is ook opgehouden te druppen :? Maar ja ben aan het sparen voor iets leuks :x

Groeten Johan

RE: Toevoegingen in de olie...

ik zou volgende keer ook 20w50 olie in de motor doen als ik jou was. Schijnt beter te zijn voor motor en versnellingsbak. Is denk ik ook een beetje dikker dan 15w40.

groetjes

Paddy

RE: Toevoegingen in de olie...

[size=75:1vz2ppdi][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1vz2ppdi]

Iemand ervaring met olietoevoegingen van Wynn's bijvoorbeeld. Stop smoke, formule one gold of supercharge?? Het schijnt echt goed te werken en kan geen kwaad voor je bak.

reacties please!

ps, hij lekt niet maar verbruikt wel wat olie (blauwe walm en zwarte uitlaat, bougies overigens goed!)

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.

RE: Toevoegingen in de olie...

demelza,

Het antwoord op mijn vraag staat niet in dat topic vandaar dat ik een nieuw topic had geopend. Graag terugzetten aub. In dit topic gaat het over stoppen van olie-lekkages en niet het reduceren van olie-verbruik als je auto niet lekt.

vrgr.

EB

RE: Toevoegingen in de olie...

EB schreef:
Graag terugzetten aub.


Sorry, maar ik heb nieuws, in dit soort kwesties heeft het beheer van deze site het laatste woord, niet jij ;) Alles is bespreekbaar (bij voorkeur per PM, om het topic niet onnodig te vervuilen - ik reageer nu hier omdat ik een publieke reactie wil geven op je publieke verzoek), maar dit klinkt mij wat te veel als een opdracht in de oren.

Ik ben het met de samenvoeging eens. Dit topic gaat vrij algemeen over toevoegingen aan de olie (ja, er wordt ook off-topic gegaan, daar moet misschien even iets aan gedaan worden), daar past jouw vraag volgens mij prima bij. Of ook precies het antwoord te vinden is in het topic is niet het criterium, wel dat we informatie die bij elkaar past/hoort zoveel mogelijk samen in 1 topic willen hebben en dat je misschien toch iets aan het topic hebt, ook al staat het antwoord er niet letterlijk in. (Mocht je over dat beleid vragen of opmerkingen hebben, ook dat valt onder het hoofdstuk: bespreekbaar, maar niet in dit topic. PM/mail of de rubriek "Site Algemeen").

Heb je toch nog andere argumenten waarom je vind dat deze topics niet samengevoegd hadden moeten worden, graag via PM. Dan komen we er vast wel uit.

RE: Toevoegingen in de olie...

ik ben van plan om mijn motor te reinigen.
nu is er een middeltje dat je in je motor gooit, en dan een uurtje stationair laat lopen.
dan olie verversen, en moet weer schoon zijn.
iemand ervaring mee?
ook schadelijk misschien voor je bak, ivm delen van de olie, en dus ook delen van de toevoeging?

RE: Toevoegingen in de olie...

Een uurtje stationair draaien? Dat is wel heel erg lang. Ik heb het ooit gebruikt voor mijn renault...Alle drab komt heel mooi los. Het is alleen een compromis want ik heb het vermoeden dat je olie namelijk heel schraal van dat goedje wordt (olie komt er ook heel dun uit). Niet erg lekker voor je motor en zeker niet voor je bak...

De andere kant van het verhaal is dat mijn renault weer veel beter liep... De keus is aan jou

RE: Toevoegingen in de olie...

een uur stationair? lekker, hoogstwaarschijnlijk heb je een uur lang een onvolledige verbranding. grote kans dat je koelsysteem het niet aankan met alle gevolgen van dien...

oftewel: bedenk vooraf of dit soort dingen bij je auto kunnen. je kan het ding zo in de soep laten lopen en de fabrikant helpt je dan echt niet. blijf bij je auto als je er al aan begint..

RE: Toevoegingen in de olie...

racing green rider schreef:
ik ben van plan om mijn motor te reinigen.
nu is er een middeltje dat je in je motor gooit, en dan een uurtje stationair laat lopen.
dan olie verversen, en moet weer schoon zijn.
iemand ervaring mee?
ook schadelijk misschien voor je bak, ivm delen van de olie, en dus ook delen van de toevoeging?



Volgens mij is het "middeltje" dat je bedoeld spoelolie. Een uur stationair is echter niet de bedoeling. De volgende tekst haalde ik van motorfietsweb:


Spoelolie werd gebruikt om resten oude olie en ongerechtigheden af te voeren, voordat de nieuwe erin ging.
Na (warm)aftappen het spul erin, motor even laten draaien en onmiddellijk weer aftappen.
Geen idee of het tegenwoordig nog te koop is / gebruikt wordt.
Wellicht kun je dat navragen bij een oliefabrikant, zoals Kroon Oil, Shell, Castrol.

Met een oplosmiddel, zoals petroleum, diesel of dergelijke zou ik beslist niet aan de gang gaan.
dat spul heeft, ook voor de korte tijd dat het in je blok zit, te weinig smerende eigenschappen en een restje daarvan (dat altijd achterblijft) verziekt ongetwijfeld je nieuwe olie.

Als je wilt spoelen zou ik daarvoor ofwel echte spoelolie zien te krijgen, ofwel een heel goedkope motorolie gebruiken.




bijvoorbeeld Kroon Flush oil
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... =52&m=desc

RE: Toevoegingen in de olie...

Ook bij deze een half uurtje stationair draaien. Is nog geen uur, maar wel stationair.

Groet ron

RE: Toevoegingen in de olie...

ik zal morgen eens lezen op de verpakking wat het precies is, en ff een linkje zoeken en posten.
bedankt voor jullie reacties.
dus niet schadelijk ivm de bak?

RE: Toevoegingen in de olie...

Ik denk niet dat het schadelijk is voor je bak. Voor motorfietsen (waarbij de versnellingsbak vaak ook de motor-olie deelt) wordt (werd) dezelfde methode toegepast. Als de motor alleen stationair draait wordt de bak ook niet echt belast denk ik.

RE: Toevoegingen in de olie...

Dat spul dat ik ooit in mijn auto heb gegooid heb ik er bij stationair toerental 10 min in gehad. Merk weet ik niet meer :(

RE: Toevoegingen in de olie...

"Flushing oils
These are special compound oils that are very, very thin. They almost have the consistency of tap water when cold as well as hot. Typically they are 0W/20 oils. Don't ever drive with these oils in the engine - it won't last. Their purpose is for cleaning out all the gunk which builds up inside an engine. Note that Mobil 10W40 is okay, because the '40' denotes that it's actually thick enough at temperature to work. 0W20 just doesn't get that viscous! To use them, drain your engine of all it's oil, but leave the old oil filter in place. Next fill it up with flushing oil and run it at a fast idle for about 20 minutes. Finally, drain all this off (and marvel at the crap that comes out with it), replace the oil filter, refill with a good synthetic oil and voila! Clean engine.
Of course, like most things nowadays, there's a condition attached when using flushing oils. In an old engine you really don't want to remove all the deposits. Some of these deposits help seal rings, lifters and even some of the flanges between the heads, covers, pan and the block, where the gaskets are thin. I have heard of engines with over 280,000km that worked fine, but when flushed it failed in a month because the blow-by past the scraper ring(now really clean)contaminated the oil and screwed the rod bearings."

uit de
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Toevoegingen in de olie...

Je hebt dit soort toevoegingen ook om je olieverbruik te reduceren. Mijn auto lekt niet maar verbruikt redelijk wat olie. Heeft iemand daar ervaring mee?? Kan altijd ook nog overstappen op 20W50 of 15W50, scheelt misschien ook.

Graag reacties van ervaringen :?

RE: Toevoegingen in de olie...

in mijn Spi gooide ik uiteindelijk ook 20W50 .. andere optie is reviseren 8)
Ik heb iets tegen toevoegingen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Toevoegingen in de olie...

Theo,

Ik denk dat ik idd. overstap op 20w50 en mijn rechtervoet wat ga verlichten. Ik heb namelijk een hele zware rechtervoet snappie?!

mzzl. :O