Top 110

default

RE: Top 110

Beste mini vrienden

Ik heb nu al een tijdje mijn Jet Black uit '88 1000cc, leuke auto maar ook bij mij is het roestmonster bezig, deze ga ik in de nabije toekomst wel telijf. Op dit moment heb ik alleen even een ander probleem mijn kleine scheet heeft problemen om op zijn top te komen, optrekken is niks mis maar maar mijn top snelheid is maar 110, wind in de rug en in de slipstream van een andere auto haal ik net de 120 maar dan houd het ook echt op. Waar zal dit aan liggen.

Alvast bedank voor jullie reaktie.

Groetjes

RE: Top 110

is idd wat aan de langzame kant :|

hoe is de staat van je motor?
helemaal origineel?
wanneer was de laatste beurt?
nieuwe filters/bougies/contactpuntjes ed helpen altijd ;)

of denk je dat het een dieper probleem is?

default

RE: Top 110

Staat is wel redelijk, de motor is origineel, behalve de uitlaat dan dit is een open pijp naar achter :D, alleen lekt de wel redelijk wat olie her en der, de ene week meer dan de andere. en een beurt is mischien niet zo'n gek idee.

maar dat wil ik zelf doen zonde van het geld, moet alleen even een nl haynes boek hebben

Deze heb ik ook nodig voor het opnieuw afstellen, want als ik het gas loslaat loopt net iets mooier dan met gas ingedrukt. bij 110 en andere snelheden.

heb het gevoel dat het moment van mijn ontsteking niet helemaal juist is maar weet niet of dit met de topsnelheid wat te maken kan hebben??

RE: Top 110

Open pijp naar achter is toch ook nie goed? dan kan hij geen compressie opbouwen... Of zie ik dit nou fout? :?

RE: Top 110

ook gekeken of het vacuumslangetje goed vastzit, of niet defect is (scheurtjes)?
kijk ook of je nog olie hebt in je carb.
en een grote beurt kan zeker geen kwaad.

~jw~

RE: Top 110

Open pijp naar achter is toch ook nie goed? dan kan hij geen compressie opbouwen... Of zie ik dit nou fout?

.

compressie is iets anders en tegendruk heeft je motor al helemaal niet nodig.

je mengel klopt echt vrijwel nooit meer als je daar niet iets aan doet na plaatsen van een andere uitlaat/inlaat etc

RE: Top 110

ik denk dat het na een afstelbeurt wel redelijk zal lopen, ff dashpotje vullen van je carb, nieuwe contactpuntje en ontsteking stellen, kleppen stellen.. enz enz.. dan zal die weer een stuk beter lopen

default

RE: Top 110

Elke motor, ongeacht of hij standaard of getuned is, heeft, tot een bepaald toerental voor zijn koppel in de lagere toeren, tegendruk nodig, maar vanaf dat toerentalpunt heeft hij weer meer ruimte nodig om zijn, in snelheid en hoeveelheid, toenemende uitlaatgassen tijdig kwijt te raken.
Als het motorvermogen met 10 tot 15% wordt opgevoerd is het vervangen van de standaard dempers door sportdempers meestal voldoende, om zowel een sterk koppeltoename van onderuit te krijgen en dat de auto bij hoger snelheid ook goed doortrekt.

Ik weet dit van een mekanieker daar ik hem dit vroeg, hij lachte en vroeg me waar ik dit vandaan haal of eraan geraakt ben dat een motor helemaal geen tegendruk nodig heeft..?

RE: Top 110

dit gaat weer eens gillend off topic
maar :
nah.. weid verbreid fabeltje.

koppel heeft alles te maken met VE (cylindervullen zullen we maar zeggen) je hebt daar geen tegendruk nodig..



sterker nog een goed uitlaat systeem geeft onderdruk na een uitlaat puls.


je krijgt immers ook geen beter koppel van een kleinere uitlaat klep.

default

RE: Top 110

Je zegt zelf SirYun schreef:
je mengel klopt echt vrijwel nooit meer als je daar niet iets aan doet na plaatsen van een andere uitlaat/inlaat etc




De werking van de motor wordt bepaald door de beheersing van het verbrandingsproces in de cilinders; het juiste mengsel brandstof/lucht en daardoor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik wordt mede bepaald door de snelheid waarmee de verbrandingsgassen worden afgevoerd. Hiervoor is een bepaalde tegendruk nodig; een originele uitlaat geeft precies de tegendruk die voor het verbrandingsproces ideaal is, een grote uitlaat diameter geeft al meteen een ander resultaat in het rijgedrag en verbrandingsproces van de motor.

default

RE: Top 110

Toch nog iemand die verder informeert en gelijk heeft ie.

Nu begin je over VE vulling SirYun maak het niet moeilijker als dat het nu al is. De VE vulling wat jij nu aanhaalt is een theoretisch gegeven.
De VE van een cilinder is de theoretische hoeveelheid lucht dat een cilinder kan verpompen. Dat pompen gebeurd alleen tijdens de inlaatslag, en wordt bepaald door een groot aantal andere factoren.
Het maximale vermogen wordt bepaald door de werkelijk gerealiseerde maximale vulling van de cilinder en deze is nooit 100%, dan komt het het theoretische maximale vullen = volumetric efficiency (VE).
Aangezien de VE een theoretische waarde aangeeft van wat er maximaal in de cilinder kan, nemen we nu twee keer deze hoeveelheid, en rammen dat met geweld in de cilinder, dat is dus 200%, maar ook al is de (theoretische) VE 200%, het actuele volume van de cilinder is niet gewijzigd. Omdat we niet de werkelijk afmetingen kunnen aanpassen van de cilinder, verpompen we exact dezelfde hoeveelheid lucht door iedere slag. Wat hebben we dan gedaan!!! We hebben de lucht gewoon “dichter” gemaakt, en dit is de werking van een Turbo, een Turbo veranderd niet de VE maar wel de luchtdichtheid.

Je zegt zelf de quote van bertan het mengsel klopt niet meer hoe zou dat nu komen denk je, ik kan dit ook aan mijn Oma uitleggen maar of die het zal begrijpen??

Ergens behoort dit hier niet thuis maar in Tunen en weet ik wat en zo meer, maar jij bent diegene wat het hier omschrijft, ik denk dat het voor de starter onbegrijpelijk gaat worden. Maar wat jij beweert dat er geen tegendruk nodig is dat vind ik niet begrijpelijk, en dit is al ééns aan het daglicht gekomen.

RE: Top 110

linkaard..
helemaal waar ik doe weer eens wat te moeilijk.
en dit is al eens een keer besproken.

eff kort door de bocht..

uitlaat op wat voor manier dan ook anders dan wat er op zat .. mengsel niet goed.



dus voor harjo..

kijk wat voor naald er in zit want de naalden die in de latere modellen zitten zijn vaak al aan de arme kant en met een andere uitlaat wordt het vaak aleen erger.

RE: Top 110

Tegendruk is echt Bull....

Waarom zou je druk nodig hebben die gassen af zo remmen? Je wil inderdaad het liefste onderdruk hebben. Dat is wat aan het einde van de eindemper onstaat. Het enige wat je met een uitlaat wil bereiken is de gastsroming zo snel mogelijk houden zonder daarbij de gassen te belemmeren. In principe is het zelfs zo dat je zonder uitlaat meer vermogen hebt als met (met spruistuk uiteraard), als je resonantie tuning even buiten beschouwing laat....

Maar zeg nauw zelf: Jullie wilden dus beweren dat tegendruk goed is? Stel je dit dan eens voor. Je moet een auto trekken met een harnas aan. Wanneer doe je dat beter: Met iemand die je tegenhoud door tegen je borst te drukken of gewoon zonder die persoon voor je? Das met een uitlaat echt niet anders hoor....

RE: Top 110

Kevski Style schreef:
Tegendruk is echt Bull....



Inderdaad. Waarom zou je anders een standaard uitlaat (rietje) vervangen voor een uitlaat met optimale diameter (bijv. een RC40) ? Omdat de zuigers dan makkelijker de uitlaatgassen uit de cylinders pompen en er meer/sneller plaats is voor nieuw aangezogen mengsel.
Alleen de uitlaat aanpassen t.o.v. standaard levert nauwelijks winst (maar misschien wel zoveel dat het mengsel iets aangepast moet worden, alleen lijkt het me in het geval van Harjo8 een kwestie van onderhoud en nalopen/afstellen van ontsteking, kleppen en mengsel), maar als je de overige factoren die de ademhaling van de motor beinvloeden verbetert, kan er in totaal meer gas door het hele traject stromen.
Een te grote uitlaatdiameter werkt tegen omdat de gassnelheid dan te laag wordt (en je dan 'stilstaande', dus de uitstroom tegenwerkende, gassen krijgt).

RE: Top 110

Ik denk dat het hele tegendruk verhaal komt van mensen die aan brommers gesleuteld hebben, bij tweetakt heb je nl wel tegendruk nodig

default

RE: Top 110

Ik heb al door dat ik nog genoeg te doen heb, :P, heb net even snel de staat van mijn bougies bekeken, en volgens mij horen die bruinig te zijn toch???? die van mij zijn grijs :x, dus als iemand weet wat dit betekend. graag !!!

in iedergeval alvast bedankt voor alle reakties.

RE: Top 110

globaal genomen

grijs-wit: te arm
lichtbruin: prima
zwart: te rijk

RE: Top 110

[size=75:3nx4414n][Topics samengevoegd - Crispy][/size:3nx4414n]
Hoi,

Vraagje: Ik heb in een stoffig hoekje thuis nog een originele uitlaat liggen van een Yamaha YZF-R6.

Originele uitlaat van de mini is 48mm, maar die van die YZF is 68mm (binnenmaat, 70 buiten).

Als ik die uitlaat erop monteer (na aanpassing) zou dat de tegendruk van de uitlaat dermate verpesten dat er minder vermogen ter beschikking komt?

Gr

Andy

RE: Top 110

In theorie: Ja.
In praktijk: rollenbank voor/na

Toelichting theorie:
De RC40 is absoluut niet de uitlaat met de dikste pijp, maar geeft bij de meeste standaard setups de beste combinatie van tegendruk/flow. Een dikkere uitlaat heeft moeite dezelfde prestatie te leveren en zal eerder vermogensverlies opleveren.

RE: Top 110

Het gaat puur en alleen om de einddemper. Ik ga dus geen hele 68mm uitlaat eronder hangen

RE: Top 110

In dit topic staat een hele discussie over tegendruk, dus ik heb m er aan gehangen. Lees het even door.

RE: Top 110

Afgezien van het (persoonlijke mening) bagger lelijk verpesten van je Mini, zal er weinig aan de hand wezen.