Om te beginnen slaat dit stukje volgens mij op het voorgaande, dus het slaat alleen op Kevers. Het volgende is dus puur achtergrond, volgens mij heb je niks aan deze bepaling, in jouw geval.
Torsievering is volgens mij vering die gebruik maat van een torsiestaaf; een metalen staaf die in de lengterichting verdraait wordt. Je ziet het nu nog vaak om de wegligging van een auto te verbeteren, dan wordt de torsiestaaf gebruikt om de wielophanging van links en rechts te verbinden.
In de vering van een Mini wordt gebruik gemaakt van rubberen bollen die ingedrukt worden. Dus iets heel anders dan torsievering, tenzij mijn begrip van torsievering niet klopt.
[Edit: altijd eerst Googlen, dan hypotheses op het forum zetten
Porsche 356 Club schreef:
Professor Ferdinand Porsche was het die begin jaren dertig de torsievering uitvond en het toepaste op de beroemde Union raceauto’s en later op de Cisitalia en de beroemde Berlijn/Rome stroomlijn-raceauto, de 60 K 10. Ook de prototypes van de VW Kever waren begin jaren veertig hiermee voorzien. In wezen is deze zelfde constructie in verfijndere vorm tot het einde van het 356 tijdperk gebruikt.
In principe is het een hele simpele constructie. Neem als voorbeeld een houten lat tussen beide handen en verdraai met de ene hand de lat in lengterichting. Daarmee is uitgelegd hoe de torsievering werkt.
Mijn idee klopte dus, bovendien wordt het van deze tekst ook waarschijnlijker dat de tekst van de RDW inderdaad specifiek betrekking heeft op Kevers en niet in het algemeen geldt.]
- Login of registreer om te reageren
RE: Torsievering?
Ingediend door Remco K. op vr, 06-01-2006 16:34
Hallo,
Ben in het bezit van een mini 850 uit 1970 die omgebouwd is naar een (soort) cabrio.
De mini moet ooit weer aangemeld worden bij de RDW.
Zij stuurden mij de volgende reactie (staat ook al ergens anders op deze site, dus een 'standaard' antwoord):
Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet- uitvoering is mogelijk indien:
1.)Het voertuig ter keuring wordt aangeboden bij een keuringsstation van de RDW.
2.)Zelfdragend:goedkeuring overleggen een door de RDW gewaarmerkte ombouwverklaring met tekeningen overleggen.
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet uitvoering, wordt een (type)goedkeuring geéist.
De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL (testcentrum Lelystad) overleggen.
3.)-uitgezondering:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen de vooras is voorzien van torsievering.-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.ETC
Nu gaat het mij om het dikgedrukte gedeelte:
Heeft(mijn)mini een torsievering?
(en wat is het eigenlijk)
Groet