Torsievering?

RE: Torsievering?

Hallo,

Ben in het bezit van een mini 850 uit 1970 die omgebouwd is naar een (soort) cabrio.
De mini moet ooit weer aangemeld worden bij de RDW.

Zij stuurden mij de volgende reactie (staat ook al ergens anders op deze site, dus een 'standaard' antwoord):
Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet- uitvoering is mogelijk indien:

1.)Het voertuig ter keuring wordt aangeboden bij een keuringsstation van de RDW.

2.)Zelfdragend:goedkeuring overleggen een door de RDW gewaarmerkte ombouwverklaring met tekeningen overleggen.

Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet uitvoering, wordt een (type)goedkeuring geéist.
De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL (testcentrum Lelystad) overleggen.

3.)-uitgezondering:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen de vooras is voorzien van torsievering.-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.ETC

Nu gaat het mij om het dikgedrukte gedeelte:

Heeft(mijn)mini een torsievering?
(en wat is het eigenlijk)

Groet

RE: Torsievering?

Om te beginnen slaat dit stukje volgens mij op het voorgaande, dus het slaat alleen op Kevers. Het volgende is dus puur achtergrond, volgens mij heb je niks aan deze bepaling, in jouw geval.

Torsievering is volgens mij vering die gebruik maat van een torsiestaaf; een metalen staaf die in de lengterichting verdraait wordt. Je ziet het nu nog vaak om de wegligging van een auto te verbeteren, dan wordt de torsiestaaf gebruikt om de wielophanging van links en rechts te verbinden.

In de vering van een Mini wordt gebruik gemaakt van rubberen bollen die ingedrukt worden. Dus iets heel anders dan torsievering, tenzij mijn begrip van torsievering niet klopt.

[Edit: altijd eerst Googlen, dan hypotheses op het forum zetten :)

Porsche 356 Club schreef:
Professor Ferdinand Porsche was het die begin jaren dertig de torsievering uitvond en het toepaste op de beroemde Union raceauto’s en later op de Cisitalia en de beroemde Berlijn/Rome stroomlijn-raceauto, de 60 K 10. Ook de prototypes van de VW Kever waren begin jaren veertig hiermee voorzien. In wezen is deze zelfde constructie in verfijndere vorm tot het einde van het 356 tijdperk gebruikt.

In principe is het een hele simpele constructie. Neem als voorbeeld een houten lat tussen beide handen en verdraai met de ene hand de lat in lengterichting. Daarmee is uitgelegd hoe de torsievering werkt.


Mijn idee klopte dus, bovendien wordt het van deze tekst ook waarschijnlijker dat de tekst van de RDW inderdaad specifiek betrekking heeft op Kevers en niet in het algemeen geldt.]

RE: Torsievering?

betrekking heeft op Kevers en niet in het algemeen geldt



ik denk dat het toch algemeen bedoeld is?! Renault 4 had ook torsievering op de voor'as':
http://www.renault4.plus.com/articles/t ... a/TQ10.htm - laatste plaatje - de 2 stangen die in de lengterichting van de wagen lopen, van de motor (rechts) naar ongeveer het midden (die 2 bulten)

(als uitzondering blijft het dan wel hypothetisch natuurlijk)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Torsievering?

Oude kevers hadden torsie-vering op de vooras, de latere versies (1303 bv.) hadden veerpoten, welke bovenin de voorspatborden bevestigd zitten (zoals een moderne auto) . Een kever heeft ook geen zelfdragende carrosserie maar een chassis met daar bovenop de kas.
De punten (1) en (2) zijn dus voor iedereen van toepassing , dus ook de mini.
Bij punt (3) staat: uitzondering: de kever.

dus niet voor jou v toepassing, alleen voor ombouw vw naar buggy (vandaar ook dat regeltje over ingekort chassis ; een buggy is nl. veel korter)

RE: Torsievering?

Bedankt voor de reacties.

Helaas heeft oa Louis wel gelijk |:(
Maar het blijkt wel dat zelfs de RDW, die hier al duizenden keren mee te maken heeft gehad, moeite heeft met zijn (of haar) Nederlands. (bijv. uitgezondering :o )

Maar nu weer even over de Mini.
Ben nog lang niet zover (als het ooit zover komt) om mijn Mini te laten keuren. Ik las al iets over het laten keuren op het testcentrum in Lelystad, hier zit ik niet echt op te wachten.
Mijn Mini heeft een aluminium ombouw (ooit) gekregen.
Hoe dit gemaakt is weet ik niet, of er tekeningen bestaan weet ik ook (nog) niet. Misschien een "conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur " ?? Het probleem is dat mijn ombouw totaal niet standaard is. Hij (of zij :D ) lijkt wel wat op een Moke.

Iemand nog geniale ideeen?

RE: Torsievering?

probeer uit te vinden wie je auto gebouwd heeft, misschien een bepaald bedrijf oid. Of kijk of je eenzelfde mini kan vinden (op internet) en vraag aan die mensen hoe zij het gedaan hebben qua papierwerk.
Ik begrijp dat jullie mini vrij uniek is?