Towerbolts

default

RE: Towerbolts

Zoek functie gebruikt niet gevonden . Ook in de vraagbaak niet gevonden .
Met hoeveel newtonmeters moeten de towerbolts worden vastgezet? .

default

RE: Towerbolts

Ik neem aan dat je de towerbolds bedoeld bij een non-solidframe. (enkel dus)
Ze zijn vrij stevig dus kunnen ze behoorlijk wat hebben.
Ik heb ze gewoon stevig aangetrokken.
Heb nog wel voor je gezocht, maar kan dit ook nergens vinden.

grtzz Martin

RE: Towerbolts

Deze towerbolts worden in het Nederlands koepelbouten genoemd (Rover) , aanhaalmoment is 67Nm.
De meesten zetten ze veel te vast en dan krijg je ze later niet meer los ..... EN ..... door de te hoge druk pers je die plaatrubbers ervan tussenuit na een poosje!!
Verder nog iets????
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Towerbolts

jeroen2 schreef:
Deze towerbolts worden in het Nederlands koepelbouten genoemd aanhaalmoment is 67Nm.
Verder nog iets????
Greetz , Jeroen2 :D

Met hartelijke dank. :) :)

default

RE: Towerbolts

@jeroen2
Waar heb je dt ergens gevonden, Haynes?

grtzz Martin

RE: Towerbolts

Lezen ...... quote (Rover) unquote.......
Ik heb bijna alle mogelijke boeken (enkele service sheets niet) !!!!!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

Mooi, geregistreerd bij deze!

Want dit staat idd niet in de Haynes, thanx J2!

RE: Towerbolts

jeroen 2 door te vast zetten kan je de rubbers er niet uitdrukken want de bout heeft een borst die op het subframe drukt dan pas wordt hij op spanning gezet . het niet goed aandraaien heeft tot gevolg dat de bout los kan komen.in mijn mini boek ( akm7169 dut originaal rover) worden deze bouten :bouten voor hulpchassis.genoemd en worden met 25 nm aangetrokken.

default

RE: Towerbolts

knutsel schreef:
je want de bout heeft een borst die op het subframe drukt dan pas wordt hij op spanning gezet . het niet goed aandraaien heeft tot gevolg dat de bout los kan komen.in mijn mini boek ( akm7169 dut originaal rover) worden deze bouten :bouten voor hulpchassis.genoemd en worden met 25 nm aangetrokken.

8) 8)Ik kan helemaal met je mee gaan maar 25 nm !!!!!! :o

RE: Towerbolts

kijk in het boek op pagina 4 van informatie!!!!

RE: Towerbolts

Dan lees je dus verkeerd!!!!
25Nm is voor de sub-frame aan carrosserie boutjes!!!
67Nm is voor de towerbolt (rcl0193dut-5e editie) net als in alle vorige edities!!!!!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

ben benieuwd wat voor boek jij hebt mijn mini boeken beginnen allemaal met AKM en AKD .er zijn dus nog andere uitgaven dan de boeken die ik heb .zijn deze originaal van BLMC-Leyland of Rover.ik kan in geen van de boeken bij mij een aantrekkoppel vinden speciaal voor de torenbout maar als jij dat wel hebt neem ik aan dat het ook goed is.

RE: Towerbolts

Je moet onder je publicatie-nummer maar 's bekijken.
Ik heb ook precies hetzelfde boek als jij!!!!!
Daarom lees je dus verkeerd.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

ok ik lees dan verkeerd . maar waar moet ik dan lezen .ik kan het niet vinden bij informatie ophanging of carrosserie kan je mij een pagina nr en onderwerp geven

RE: Towerbolts

Eh, by the way...

Hebben we het hier over van die knoeperts van towerbolts, links en rechts 1 stuks of over een solid mounted subframe met dus links en rechts 2 towerbolts?

RE: Towerbolts

Yep , towerbolts , koepelbouten .... die grote die je subframe aan je steunbalk vast zet.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

Nee nee, dat bedoel ik niet,

is het [u:1ueu41z7]aanhaalmoment[/u:1ueu41z7] van een subframe met twee van die dikke bouten hetzelfde als die van een subframe met aan elke kant 2 dunnere bouten, het zgn solid-mounted subframe?

RE: Towerbolts

ff voor de duidelijkheid ...... een aanhaalmoment is gebaseerd op het draadtype van de bout of moer bij std diameters en materialen.
Als je zelf wat fabriekt betekend dat dus dat je NIET over het maximum van de draad mag komen.
Kortom solid mounts (onder aan je bak) moeten dus in princiepe net zo vast als de std.
Immers de krachten die erop komen blijven nagenoeg gelijk!!!!
Sterker nog .... de zijdelinkse belasting van de bouten word minder (voordeel van een solid) maar de trekkende belasting word meer (nadeel van een solid).
Met de std mounts heeft zo'n bracket een bepaalde flexibiliteit die een solid niet heeft .... dus worden de boutjes trekkend wat meer belast .... daarom mag je ze ook NIET vaster zetten dan het originele aanhaalmoment .... anders breken ze juist sneller omdat je dan de rek uit de bout haalt!!!
Ik hoop dat ik jullie zo geholpen heb???
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

Ik heb nog steeds het id dat we het over verschillende dingen hebben.

Ik snap je verhaal over wel of niet solid mounted monteren, maar ik fabriek helemaal niks aan het subframe met hardere rubbers ed, het is gewoon een rete-ouwe kar (74-er) die ik rij en die heeft standaard een solid mounted subframe.
En van zo'n subframe ben ik op zoek naar de aanhaalmomenten van de towerbolts.

Of zitten we nu volledig vaag langs elkaar heen te zwammen?

default

RE: Towerbolts

Paul schreef:

Ik snap je verhaal over wel of niet solid mounted monteren, maar ik fabriek helemaal niks aan het subframe met hardere rubbers ed, het is gewoon een rete-ouwe kar (74-er) die ik rij en die heeft standaard een solid mounted subframe.
En van zo'n subframe ben ik op zoek naar de aanhaalmomenten van de towerbolts.



Deze towerbolts worden in het Nederlands koepelbouten genoemd (Rover) , aanhaalmoment is 67Nm.

RE: Towerbolts

Er gaan nu 2 dingen door elkaar lopen geloof ik...
2 hansvera: die 67 Nm is van de grote towerbolts...
Maar Paul heeft een solid mounted subframe(net als ik overigens) maar die zitten dus met 2 boutjes per kant vast ipv 1 grote per kant.... wat is dan het aanhaalmoment van die 2 kleine bouten.....?

RE: Towerbolts

Voortaan de vraagstelling ff duidelijker zetten!!!!!
Als ze een 1/2" zeskant hebben , 25Nm.
Is het een 14mm zeskant dan 32Nm.
Die kan je idd ook "ZO" solid zetten.
Je kan alle rubbers op en aan subframe en wielophanging solid mount maken op verschillende manieren.
Ik heb solid mount MET de originele towerbolts!!!
Ik denk dat daar de verwarring over is....toch???
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

lekker langs elkaar gezwam .heb nog steeds geen andwoord op de vraag waar die 67nm vandaan komt ik heb de 60 cm lange rij boeken nagekeken maar kan in geeneen boek die 67 nm vinden .op je 51 ste lezen wordt inderdaad wat moeilijker maar een leesbril helpt daar toch echt goed bij.er wordt gevraagd naar de aantrekkoppels en dan wordt er allerhande andere dingen bij gehaald zoals de modificatie en montage van vaste bevestigingen in plaats van rubbers. de oude subframes met 4 torenbouten heeft geen rubbermontage deze zit rechtstreeks tegen de carosserie geschroefd.allerhande dingen worden uit zijn verband gerukt op een manier dat iemand die niet voor 100% bekend is met de materie er geen hol meer van begrijp. als er iets wordt gevraagd begin dan niet met allerhande verhalen over modificaties voor race (zie kleppenstellen )want dat wordt niet gevraagd en levert allen maar verwarring op. vriendelijke / groeten jan

RE: Towerbolts

knutsel schreef:
de oude subframes met 4 torenbouten heeft geen rubbermontage deze zit rechtstreeks tegen de carosserie geschroefd.



;) en om het nu extra leuk te maken, op zo'n oud subframe wordttoch gebruik gemaakt van rubbers:

tussen de twee torens van het subframe en de bulkhead zit een rubber, bij rene uitgehard ;) en bij mij nog soepel rubber.

Maar goed, thanx J2, waar heb je deze info gevonden?

RE: Towerbolts

Rover en BLMC-boeken.
Volgens mij is er ook geen andere auto waar zoveel is verandert door alle jaren productie!!!!!!!
Maar goed ..... het is opgelost toch?????
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

RE: Towerbolts

Yep marc 26 .... precies to the point , wat schreef ik?????
Maar goed , we zijn er uit toch???
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Towerbolts

@knutsel:
(uit mijn digitale boekenplank - Ravecd)

"SUSPENSION
Wheel nuts:
Alloy wheels 50 Nm
Steel wheels 60 Nm
Upper arm to front hub 52 Nm
Lower arm to front hub 52 Nm
Front hub to drive shaft - nut 260 Nm

Front subframe turret bolts 67 Nm

Front damper to body bracket - nut 37 Nm
Front damper to upper arm - nut 48 Nm
Front subframe to body - nuts and bolts 25 Nm
Rear damper to body 25 Nm
Rear damper to suspension arm 25 Nm
4 TORQUE WRENCH SETTINGS REVISED: 12/96"

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Towerbolts

hoe kan je aan deze digitale boekenplank komen deze variatie ken ik niet

RE: Towerbolts

RE: Towerbolts

marc 26 hartstike bedankt .helemaal perfect :P

RE: Towerbolts

Graag gedaan 8)

default

RE: Towerbolts

hoi nu is bij mij het volgende, als ik de motorkap openzet en met open deur, kijkend naar de ene towerbolt(aan de kant van de radiateur) dan mijn stuur beweeg, zie mijn motor iets bewegen, ook zie ik dus die grote bout iets heen en weer bewegen. Moet ik deze nu vervangen ? hoe gaat dat dan in zn werk ? nieuwe rubbers bestellen ? los draaien en dan weer vast ? met 67 nm ? of is het allemaal wat ingewikkelder, zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten ?

RE: Towerbolts

mischien dat de rubbers een beetje lurp zijn.niet moeilijk te vervangen.draai de torenbout aan bijde zijden los maar er niet helemaal uit.krik de wagen op voor onder de hoek van het subframe maar niet van de grond .maak de rubbers aan de vloer los .krik de wagen nu verder omhoog en dan zal je zien dat het subframe een beetje zakt. draai er nu 1 torenbout helemaal uit en vervang het rubber tussen de toren en het chassis en het rubber op de bout.draai de torenbout er weer in met enkele slagen . herhaal dit aan de andere zijde.vernieuw de onderste rubbers indien nodig.wees er wel zeker van dat de rubbers versleten zijn en kijk desnoods eerst bij een andere mini of de speling daar ook zo is. rubbers hebben de gewoonte om te kunnen bewegen.je kan ze ook vervangen door een aluminium setje maar dan krijg je wel meer mechanisch geluid in de wagen

default

RE: Towerbolts

ok, dat is iets wat ik met iemand samen moet doen die er vestand van heeft. thanks

RE: Towerbolts

Nou ben ik met mijn mini bezig. Torenbouten erin, maar de gaten in het frame zijn te klein (bout krijg ik er niet ingedraaid)

Zijn er verschillende soorten torenbouten (kwa dikte), want zo gaat het niet passen

Groet,

Jelmer

RE: Towerbolts

Enige verschil in subframe bouten is die tussen solid mounted en rubber mounted...
Maar dan is de positie van de gaten ook anders.
De grote towerbolts ben ik al die tijd nog maar in 1 maat tegen gekomen...

RE: Towerbolts

En welke maat is dat heb namelijk de schroef draad in een toren ligt beschadigd ben nu op zoek naar een tap einde om schoon te tappen.

RE: Towerbolts

3/4"UNF

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Towerbolts

Oké bedankt heb een tap besteld.
Nu maar hopen dat het lukt.

Gr. Marcel