Trilling bij remmen

default

RE: Trilling bij remmen

Bij het remmen komt er soms, dus niet altijd, een trilling op het stuur en eigenlijk voelt men deze trilling ook binnen aan het dashboard .
De banden staan op dezelfde druk (2kg), de schijven hebben geen abnormale kleur en lopen mooi recht, er zit geen speling op de bouten van het subframe. Wat oh wat kan de oorzaak zijn?
Nog niet zo lang geleden hebben we een ander achterste en voorste subframe geplaatst en ook een andere 1300-motor.

RE: Trilling bij remmen

@goldy

ten 1e kun jij niet zien of je schijven recht zijn, de remschijven kunnen wel degelijk licht krom zijn.

Ofwel heb je een ongelijke werking van de remmen van voor(remdruk), cq slijtage van de remblokken.
Het trillen kan ook van een fuseekogel of wiellager zijn dat speling heeft.
Je dient dus je trilling op te sporen in de voorzijde.

Je dient nu na te gaan wanneer de trilling naar vorenkomt.

1 welke snelheid afremmen, (druk dan de rem meer in en neem waar of het trillen stopt) zo ja dan heb je een ongelijkmatige remwerking controleer de remblokjes hierop. heb je geen ongelijkmatige slijtage dan heb je toch één van de remschijven licht krom. demonteren van de schijven en deze dan laten afdraaien.

2 niets van dit alles hierboven, kontroleer de speling op de fuseekogels en de wiellagers.

suc6

default

RE: Trilling bij remmen

Wellicht blijven de remzuigers hangen?

default

RE: Trilling bij remmen

Hallo,
Theo: Bedankt voor de hulp: na de test denk ik toch dat het minstens 1 schijf is die krom staat we probeerden de slingering te meten. Resultaat:
op de linker schijf 0,15 mm op de rechter schijf niets te meten.
Bij de remtest: bij hogere snelheid (80 naar 50 km/u) weinig trillingen,
vanaf 50 km/u meer trillingen tot stilstand.
Malphy: remzuigers die blijven hangen geven trillingen? Wel een piepend geluid, denk ik. Natuurlijk ook bedankt!

default

RE: Trilling bij remmen

Neej niet trillen maar dat je daarvan kromme schijven kan krijgen...

Zuigers kunnen blijven hangen als de dustseals beschadigd zijn; de zuigers zelf gaan dan roesten = vasthangen...

Blokjes drukken plaatselijk meer op de schijf, schijf slijt onevenredig in etc.